Jag behöver ny mobil och tänkte testa på Windows i mobilen. Eftersom jag inte vill lägga allt för mycket tänker jag mig någon i de lägre prisklasserna och då har jag sett att HTC har nån modell, ZTE nån och Nokia ett par som ligger runt 2000 kr.

Fråga: är någon av dessa att rekommendera och isåfall varför? Prio för mig är hyfsad batteritid, bra byggkvalitet och en användbar kamera.

Eller är det dumt att köpa WP7.5-mobil nu?
 
Har en lumia 800 och är riktigt nöjd. Köpte för ett par veckor den. Hojta till om du har några specifika frågor.
 
Lumia 800 är ev lite för dyr. Iofs verkar den gå att få till schysst pris med abonnemang, fast allt verkar vara 24 mån då.
 
Jag skulle inte köpt 7.5 nu när 8 är så nära. De har ju sagt rätt ut att inga 7-lurar kommer gå att uppdatera till 8
 
Det man behöver finns till 7.5, köpte min beg för 1900. Tar nog ett halvår minst innan 8an "stabiliseras".
 
Ja, det tar säkert ett halvår. Men redan i oktober ska väll 8an komma. Så man kan ju köpa då och sen bara uppdatera vartefter nya, stabilare, versioner kommer.
 
Kör själv med en HTC Trophy, den är jag jättenöjd med.
Annars finns det billigare varianter av Nokia än 800:an, tror det följer med navigator m.m till dessa också.
Win phone 7.5 är ett riktigt bra smartphone OS, så vill du inte lägga med än ca 2000 sek så är de bara att slå till. Tror inte någon WP8 modell kommer att ligga i de prisklasserna i början.
 
Fast man kommer ju inte få en wp8 nalle för samma prid som 7.5 ligger på idag. Mer prisvärt är ju svårt att gå.
Men vill man ha det senaste så visst, få kan man ju köra på wp8 direkt. Nokia har väl nåt nytt på g.
 
Stora fördelen med WP är ju att Microsoft ställt krav på tillverkarna när det gäller hårdvaruspecar, så det finns en undre gräns för hur dålig hårdvara man kan få i sin telefon. Till skillnad från Android där man kan ta i stort sett vad skit som helst och bygga en telefon på, vilket visserligen ger ett större utbud på gott och ont.

Sent from my HTC One V using Byggahus
 
Ja, jag var lite förvånad hur bra allt flöt på trots "medioker" hårdvara, när man ser quad-core android mobiler som har problem med lagg i gränssnittet
 
Kör med en Optimus 7 vid sidan om iPhone, har haft den sen den kom ut i Sverige (var nog en av de första i landet som fick hem en)

Fördelarna är fram för allt nytänk i gränssnittet, allt flyter på lite smartare än iPhonen.

Nackdelarna

- Dåligt app-stöd (Spotify finns förvisso men är nog bland det buggigaste jag testat)
- Kameran är inte på långa vägar lika bra som iPhone, man har inte lyckats bättre med Lumian som jag förstått det, bilderna får något egendomligt blåstick...
- Bing maps är inte på långa vägar lika bra som iPhones navigering, vet inte om det har att göra med bings urusla stöd i Sverige?
- Lider av att vara en marginalprodukt, t.ex. i våran bil (xc60 MY12) fungerar allting med Iphone och BT, medans för WP7 saknas stöd för att t.ex. synka musik. iPhone är klassledande och alla företag utvecklar först och främst till denna plattformen. Appen Volvo On Call finns t.ex. endast för iPhone... lite som Windows och Linux...

Det behövs en kritisk massa av användare för att företagen vill investera pengar i ytterligare en plattform, och där är WP7 tyvärr inte än. Och i och med att man utannonserade Windows 8 så tror jag tyvärr att den gamla WP7 plattformen kommer att dö ut lika fort som den kom. Det finns ingen anledning för företag att plöja ner pnegar i att utveckla appar i en plattform som snart inte kommer att finnas längre...

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.