Hej jag bor idag i ett etagehus och skulle vilja bygga ytterligare ett etage, detta etage kommer delvis att byggas i en slänt för att på så sätt minimera slänten och för att få huset lägre huset är 10 x 10m och skulle nu bli 10 m brett och c:a 15 m djupt . Tror ni att det skulle vara något problem att bygga ett etage till i en ganska brant slänt ?? Hur går man tillväga nån som vet ???
Anledningen till att jag bygger ut på djupet är att tomten ska styckas av och fastigheten ej får byggas ut på höjden av nån anledning .

tacksam för svar
Nicke
 
Har du bilder? Jag förstår inte riktigt hur ditt hus ser ut idag.

Vilket är problemet? Man kan ta ut en slänt på många sätt.
 
Huset ligger i en sluttningstomt med ingång uppifrån, de som byggde huset valde att bygga det i två etage med ca 60 kvm på det övre och sedan en halvtrappa ner till etage två som även det har c:a 60 kvm, nivå skillnaden på de två planen är c:a 1.60 m. Huset har en öppen planlösning så att man har "fri sikt" mellan de två planen, man ser idag ner till vardagsrummet från köket som ligger på det övre eteget (hoppas det inte låter för krångligt) . Alltså inte ett vanligt soutteränghus med två plan under varandra. Min Plan är nu att bygga ytterligare ett etege med samma öppna planlösning så att man har "fri sikt" mellan alla tre planen.(tycker jag vore läckert). Utanför det nedre planet så ligger det en brant slänt som går ner mot husets baksida, om man gräver ut i slänten och lägger ett etage till så skulle man mkt lättare komma ut på tomten utan att behöva gå ner för en trappa. LÅter detta klokt ??? Vad kostar en tillbyggnad på c:a 60 kvm ???? grundarbete och schaktning Nån som vet detta ?? och/eller har bra förslag på hantverkare i täby området .

Tack på förhand och hoppas ni förstod min beskrivning

HÄpp Nicke
 
Javisst! Det låter både vettigt och förståndigt. Jag ser något mindre tänkbart problem, men i huvudsak gillar jag också din idé. Har du mailadress, så kan jag skicka dig en skiss som bekräftelse att vi menar samma sak.

Mellan tumme och pekfinger brukar man säga att nyproduktion kostar 10-15 Kkr per kvm. Då har du iallafall ingen glädjekalkyl.

Det första du ska göra är att ta reda på -
1. exakt konstruktion i befintligt hus och grund,
2. detaljplanens föreskrifter, och
3. markens beskaffenhet där du ska bygga.
 
Det låter läckert!

Men det blir mycket tak!
Frestande att ha ganska platta tak, som smyger sig
nedför sluttningen,
men de måste vara täta.

Hur har du tänkt dig att det skall se ut?

KoW
 
Jag har inte nått vettigt ritprogram ännu , så jag sitter och ritar i paint och på rutat papper vilket inte blir så jätte vackert,
nån som har förslag på program att ladda ner ??

häpp Nicke
 
jag vet inte hur man infogar bilder elelr egna skisser här . Går det ??
 
Kolla på programmet sketchup, enkelt och smidigt att använda.

//Markus
 
Vanliga gamla Word (i Officepaketet) funkar lika utmärkt som en bordduk att rita på. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.