Inför eventuell badrumsrenovering projekterar jag lite el. Det sattes griller i skallen på mig när jag började fundera på matning till badkaret, då el i den zonen rent krasst känns fel...
Jag har läst och sökt lite både här och på övriga nätet och det verkar finnas lika många olika svar som frågeställningar.... Både dosor, och infällningar bakom karet som utanpåliggande el samt skräckexempel med sockerbitar löst hängade under karet... Brrr...

Är det rätt tänkt att dra en ny 3g2,5mm2 från centralen upp genom VP rör/slang som dras en bit ovanifrån så ev. vatten ej kan rinna "ner" i röret, och ut bakom badkaret? Plattsättaren får väl sedan täta detta efter konstens alla regler.
Har inget badkar ännu men jag utgår från att kabeln ska in i någon fuktskyddad kopplings dosa på badkaret?
Jag antar att kabeln kan ligga "lite för lång" bakom badkaret för att man ska kunna dra ut det vid städning eller reparation, eller för att överhuvudtaget möjliggöra monteringen...?

Innan kabeln i röret når badkaret hade jag tänkt att den ska passera en allpolig brytare, gömd i ett skåp/garderob i badrummet. Är detta riktigt och godkänt, eller behöver den sitta synligt?

Vilken typ av 3g2,5mm2 lämpar sig för detta? VIlket rör/slang? 20mm?

Givetvis kommer badkaret läggas över JFB. Om inte för hela kåken så åtmindstånde dit!
 
Redigerat:
Har du tänkt att öppna upp väggen inne i badrummet? För isf kan man bara fälla in slang/rör i väggen och släppa ut det en 25cm ÖG bakom karet. Sen monterar du en kopplingsdosa IP 65 över (Aqua dosa). Där sitter oftast en kopplingbox redan på karet med en färdig kabel som du sen ansluter i dosan. Ansluter den på undersidan och med dragavlastning. Ska du drar rör/slang direkt från centralen så kan du likväl anväda FK 2,5, annars så funkar det med en EKK 3G2,5, men absolut inte kulokabel, EKRK, då det inte får förläggas i våtutrymme eller ligga dolt.

Men sen kommer vi ju till den delen att du inte får göra detta själv utan behörighet.
 
Tänk på att om du ska ha värme i badkaret kan du behöva 2faser.....
 
Norathgon skrev:
Har du tänkt att öppna upp väggen inne i badrummet...
Väggarna ska öppnas och givetvis ska slangen in där. Min tanke med EKK kabel var väl att man skulle få den i ett enda stycke ända fram till karets anslutningsdosa och minimera antalet skarvar i den våta zonen, samt att jag är lite allergiskt för att skruva kopplingsdosor genom tätskiktet i samma område, men om det är bästa lösningen får det kanske bli så.
Norathgon skrev:
Men sen kommer vi ju till den delen att du inte får göra detta själv utan behörighet.
Undrar förstås endast i studiesyfte...
Nimajneb skrev:
Tänk på att om du ska ha värme i badkaret kan du behöva 2faser.....
Okey, Jag har bara kikat lite lätt på olika kines-badkar och dom jag sett noterar 1x16A, men det ska jag absolut hålla uppsikt efter
 
Problemet med en EKK är att du inte får använda den som en anslutningskabel. Ska du gå med den rätt in in badkaret så kommer du inte kunna flytta karet sen. Du får alltså endast göra fasta installationer med en EKK, därav så måste du ha en anslutningskabel mellan vägg och badkar, så att du enkelt kan dra ut karet och regöra bakom t.ex. En anslutningskabel är en mångledare typ RKK, Aceflex eller liknande.
 
Norathgon skrev:
Problemet med en EKK är att du inte får använda den som en anslutningskabel
Hmmm... Tänkte inte på det... Skäms!
 
Likväl förekommer rekommendation av EKK här på forumet. Frågan är om man bör se bubbelbadet som flyttbar elmateriel. Man kanske är flitig det första året och flyttar på den två gånger, men sedan...

Ett alternativ skulle vara FKK som får förläggas i rör, men den är svårt att hitta för privatpersoner.

Jag kan inte heller minnas att vi nått ett entydigt svar ang dosa eller rörutlopp, men jag tror rörutlopp och kabel överväger pga att det är enklare att täta.
 
Ett bubbelbad ska nog inte ses som flyttbart, det brukar även sitta fast lite i div vattenledningar. Och dessutom är dom knappast avsedda att flyttas när dom väl kommit på plats. Så använd EKK utan att vara allt för orolig.
För ansluta fasta "apparater" med EKK är helt ok.
 
Beträffande jfb. Huvudcentralen ska på sikt fräschas upp till en ny större med jfb & automatsäkringar, men inte i nuläget.
Är det okey att dra upp 1x16A + 1x10A till en ny normkapsling i badrummet och där i montera allpolig brytare till badkaret samt två st personskyddsautomater till badkar respektive resterande el(Golvvärme, belysning och uttag)
De kommer väl isf föregås av varsin porslinssäkring från huvudcentralen. Eller blir det pannkaka när centralen ska bytas ut och jfb och badrummets personskyddsautomater hamnar i serie? Bättre att montera tillfällig jfb nu för hela kåken?
 
Du får inte sätta en central inne i badrummet om det är de du menar? Har du inte "jättelångt" till centralen från badrummet och karet ligger på en egen säkring så behöver du ingen separat brytare.
Enklaste man kan göra är att sätta en 8 mod kapsling med JFB och 2 säkringar i brevid den befintliga centralen, kostar ingen förmögenhet och går snabbt att installera.
 
Norathgon skrev:
Du får inte sätta en central inne i badrummet om det är de du menar?
Inte ens IP65 kapsling?
Norathgon skrev:
Har du inte "jättelångt" till centralen från badrummet och karet ligger på en egen säkring så behöver du ingen separat brytare.
Enklaste man kan göra är att sätta en 8 mod kapsling med JFB och 2 säkringar i brevid den befintliga centralen, kostar ingen förmögenhet och går snabbt att installera.
Långt är det inte teorin, rakt under i källaren. Kanske i praktiken? Men hur som helst, var kapslingen än hamnar, är det nån skillnad på JFB+2xSäkring eller 2x Personskyddsautomat?
 
Nej dom har ju samma funktion.
Men sätta en kapsling i ett badrum är inget jag skulle rekomendera. Matningen upp från källaren måste du ju ha oavsett vart säkringarna sitter. Sen kan du säkert sätta en IP 65 i badrummet om du följer riktlinjerna för placering, avstånd från dusch etc, men det är inget jag sett tidigare, och det skulle föromodligen se skitfult ut :p Lägg därtill att en IP 65 kapsling är dyrare än en vanlig IP 20/21, så det blir både snyggare och billigare att sätta det nere i källaren :)
 
Okey! Att placera den i nya badrummet var mest för att brytaren till badkaret måste finnas där och jag hade väl inte tänkt att placera den mitt på väggen. Men, vi får se hur det blir. Tack för hjälpen så länge!
 
Även om man med rätt kapslingsklass och placering kan få till något som följer dagen regelverk så tycker jag det känns helt fel att sätta en "central" i ett badrum om det inte är absolut nödvändigt. Personligen vill jag kunna slabba precis hur som helst i ett badrum och varje sak som minskar den möjligheten försöker jag undvika. Oavsett kapslingsklass tycker jag att en central i badrummet minskar slabbmöjligheterna.

Sen är det ju dessutom skitfult... :thumbdown:
 
johansjostrand skrev:
Väggarna ska öppnas och givetvis ska slangen in där. Min tanke med EKK kabel var väl att man skulle få den i ett enda stycke ända fram till karets anslutningsdosa och minimera antalet skarvar i den våta zonen, samt att jag är lite allergiskt för att skruva kopplingsdosor genom tätskiktet i samma område, men om det är bästa lösningen får det kanske bli så.
En lösning är att ha skarven på annat ställe än våtrum, d.v.s. en i rummet vägg-i-vägg med badrummet och där skarva mellan FK och vad du nu använder sista biten. Då lär du dock behöva just FKK som Bo nämner. För så kort sträcka kan man kanske tillverka FKK själv genom att byta ut ledarna i EKK mot FK-ledare, även om det inte är en "seriös" lösning...

johansjostrand skrev:
Undrar förstås endast i studiesyfte...
Så säger alla :p


Nimajneb skrev:
Tänk på att om du ska ha värme i badkaret kan du behöva 2faser.....
Sidospår: Om pumpen drar så mycket effekt att 10-16A inte räcker till både värmeelementet och pumpen, borde inte då pumpen i sig alstra så mycket värme (inkl friktionsvärme då vattnet skvalpar runt) att den värmen i sig räcker?

elmont skrev:
Ett bubbelbad ska nog inte ses som flyttbart, det brukar även sitta fast lite i div vattenledningar. Och dessutom är dom knappast avsedda att flyttas när dom väl kommit på plats. Så använd EKK utan att vara allt för orolig.
För ansluta fasta "apparater" med EKK är helt ok.
Jag har faktiskt flyttat badkaret i stugan! Visserligen ett utan något elektriskt lyx, men ändå. Det fanns en takdusch (utan duschhandtag och med obegriplig blandare) och strax invid badkaret med bra blandare. Jag stängde av vattnet, flyttade badkarsblandaren dit takduschen var monterad, flyttade badkaret, och satte en "tvåkrans"-blandare (ur bra-att-ha-lådan) där badkaret stått, och flyttade badkaret. Tvåkransblandarens duschanslutning blev bra till tvättmaskinen.

Orsaken till allt detta? Badkaret stod korkat nog direkt under ett fönster = kallras och dessutom fanns ingen duschdraperistång monterad där... Med hela den här krångliga manövern slapp jag ge mig på att bryta fuktspärren för nya skruvar till duschdraperistång :)

(Man kan för övrigt tycka att den som layoutade badrummet hade lite otur med tankeverksamheten, hade dörren till hallen suttit en halvmeter förskjuten så hade badrummet kunnat varit spegelvänt mot idag och då hade badkaret hamnat mot en innervägg = inget kallras, då hade dessutom all infälld rörinstallation kunnat göras åtkomlig från garderoberna som står vägg-i-vägg med badrummet...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.