Jag har ett hus med putsad murstock (med kalkcementbruk) i mitten av huset. Jag har satt in en kamin i ett rum, tagit bort vedspisen i köket och låtit laga och delvis putsa om  alla murar.  Nu vill jag måla murarna, vilken färgtyp kan jag använda till murarna? Jag vill ha en mellangrå kulör.
Tidigare missfärgningar på mur (på vinden efter vattengenomträngning från dålig plåt vid skorsten), hur behandlar jag dessa, för att inte det ska tränga igenom den nya färgen?
Äggoljetempera, kan man använda det?  Muren i köket vill jag gärna kunna torka av, hur åstadkommer man det?
 
Hej!

Först kör du en primer. Nån typ av vattenbaserad färglös vätska ämmad för ändamålet.
Därefter patenterar du dom ställen som det är fukt fläckar på med någon typ av oljefärg.
Sen kan du måla med en vanlig väggfärg. Glans 10 och uppåt.

Äggoljetempra.. nja.. jag hade hoppat över det..

/Fredrik
 
TACK Fredrik!

Primning, patentering och sen vanlig väggfärg låter som ett bra råd. Jag har ju flera murar att jobba med, så jag börjar med att testa dina råd på en av dom. Till verket....

/Ester
 
Hmm, hade du tänkt elda i dina murar? I vårt hus har det krackelerat nått förfärligt efter en uppfräshning till försäljningen. >:( Vanlig väggfärg gillar inte värme, helt klart... Limfärg gillar jag, eller matt linoljefärg som tål värme.
 
Visst kan man köra med vanlig väggfärg. Jag har i anslutning till en synlig murstock en murad kåpa i tegel som är putsad och där finns en gjutjärnskamin som det eldas ca 3m2 varje vinter, Kåpan blir riktigt varm. Både murstock och spiskåpan är målad med vanlig vattenbaserad vit väggfärg. Bara att torka av med vanligt rengöringsmedel.
Inget som flagnar. Har målat om den 2-3 ggr på 20 år och det var bara att tvätta och så måla. Skulle du välja matt yta får du kanske måla om lite oftare.
 
  • Gilla
Soting
  • Laddar…
Japp, vanlig väggfärg går bra!
Stryk muren flera ggr tunt, inte som jag gjorde första ggn med mkt färg, då krackelerade färgen.

Nu är den omstruken, under mindre stress. Blir super!
 
TorpSara skrev:
Hmm, hade du tänkt elda i dina murar? I vårt hus har det krackelerat nått förfärligt efter en uppfräshning till försäljningen.  >:( Vanlig väggfärg gillar inte värme, helt klart... Limfärg gillar jag, eller matt linoljefärg som tål värme.
Hej

'Vanlig' väggfärg är det som är vanligast förekommande på murstockar.
Och det innebär ytterst sällan problem.
Och jag har svårt att se att färgen skulle krackelera pga värmen.

Mina rekommendationer kring glans. Som var glans 10 och uppåt gällde i Esters falls som
ville ha det lite mer tvättbart.
Men det skulle i andra fall kunna skrivas om till glans 7 och uppåt.

Mattare än så funkar givetvis. MEN här går det inte att rekommendera utan
förbehåll. Helmatta väggfärger krackelera nämligen lätt om dom läggs för tjockt.
Och på en lite grövre yta är det svårt att stryka ut färgen ordentligt.

Hmm.. detta gäller under normala temperaturer.
Om underlaget är för varmt när man målar så kan även andra väggfärger krackelera.

/Fredrik
 
TorpSara skrev:
Hmm, hade du tänkt elda i dina murar? I vårt hus har det krackelerat nått förfärligt efter en uppfräshning till försäljningen.  >:( Vanlig väggfärg gillar inte värme, helt klart... Limfärg gillar jag, eller matt linoljefärg som tål värme.
Det var inte så att du redan hade limmfärg under väggfärgsskiktet du strök på? Då kommer krackeleringarna som ett brev på posten.
 
Om en murstock blir så pass varm att färgen krackelerar av den anledningen så borde det väl fungera att måla den med färg avsedd för radiatorer istället.
 
Den ska inte krackelera pga av värmen. Som jag skrev tidigare så går all värme från den stora gjutjärnsinsatsen (Keddy) jag har rakt upp i en murad/putsad kåpa och sedan ut i rummet via ett galler och det finns inget som påverkat färgen. Tror jag målat med glans 7 och bara tagit den färgskvätt vattenbaserad väggfärg jag haft stående. Ursäkta att jag er envis ;)
 
Hmmm, jag tror inte heller att färgen på en spismur krackelerar av värme. Snarare är det fukt som dragits ner i teglet /putsen och som inte kan ta sig ut. Färgen sprängs/krackelerar för att färgen är för tät.

När det gäller plastfärg (bindemedel latex) har jag erfarenhet av PLASTfärg, färgen har gått att dra av i sjok OCH plastfärg där färgen har förefallit att kunna släppa igenom fukt/vattenånga. Mina erfarenheter av plastfärg är att KVALITÉN SKIFTAR jättemycket. Egentligen skulle vi göra färgen själva, det är ju inte så himla svårt....om man inte vill göra plastfärg.....

/Ester
 
Vi skall måla om murstocken i vår stuga. Det är en murad skorsten som inte är putsad, till den är en gjutjärnskamin ansluten, inget annat, den är ansluten direkt in utan rör eller slang. Den är tidigare målad vit men är ganska smutsig pga utfällningar i teglet när man eldar så sällan. Vi har målat om vardagsrummet helvitt och jag tänkte måla om murstocken i mörkgrått för att få en kontrast samt att ev. framtida utfällningar inte syns så tydligt. Vad skall jag köra med för färg, tycket inte att det verkar vara någon enighet, problemet är kanske att jag inte vet vilket färg som är använd tidigare. Skall jag bryta den väggfärg vi använt i vardagsrummet (vattanbaserad plastfärg) och köra på den, eller skall vi använda silikat eller limfärg? Som sagt även om den blir varm så är det kanske framförallt fukten man skall tänka på och då är kanske plastfärgen minst lämplig eller?
 
  • Gilla
spikverk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.