Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
Bezt skrev:
1a bilden, liggande gräs.
2a, hörnet där jag har massa klöver men den inte klipper utan jag trimmar, inge klöver där.
3e, klöveräng?

Fler gräsmattor som ser ut så?
Bild nummer 1 känner jag igen, dock trodde jag det berodde på mossa, men ser inte ut som du har mossa i gräset där. igår gick vi med kratta för att få upp gräset som lagt sig.
och hoppas klipparen tar det om gräset inte blir för långt.
 
Jag har en AM 230 som jag köpte för 3 veckor sedan. Är nu nere på 3,5 i klipphöjd och klipptid är 60 timmar enligt display. Min fråga är hur Ni bedömer att det är dags för knivbyte om det inte finns några synliga jack eller skador på knivarna. Byter Ni med viss frekvens eller? Måste man alltid byta alla 3 knivarna och skruvarna samtidigt? Hur mycket påverkar klipphöjden slitaget på knivarna?
 
Jag vände på min maskin igår (Automover 305) och såg att knivarna satt väldigt löst.
Den är ganska ny så jag har aldrig någonsin bytt dom.

En av knivarna vätte till och med inåt.
Jag provade att skruva åt dom men det gick inte få åt dom hårdare.

Ska dom sitta så löst?
Snurrar skruvarna när maskinen går? (så att det inte är ngn fara att en av knivarna pekar inåt).

Till sist: Hur ser skicket ut på knivarna, är det läge att byta? (det kanske man inte ser på bilden).
 
  • automover.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
savio skrev:
Jag vände på min maskin igår (Automover 305) och såg att knivarna satt väldigt löst.
Den är ganska ny så jag har aldrig någonsin bytt dom.

En av knivarna vätte till och med inåt.
Jag provade att skruva åt dom men det gick inte få åt dom hårdare.

Ska dom sitta så löst?
Snurrar skruvarna när maskinen går? (så att det inte är ngn fara att en av knivarna pekar inåt).

Till sist: Hur ser skicket ut på knivarna, är det läge att byta? (det kanske man inte ser på bilden).
De ska vara helt fritt roterande.. det är en speciel sorts skruv så även när den är dragen fast ska kniven med lätthet rotera. de kommer att stå rakt ut från centrum pga centrufugalkraften..
 
savio skrev:
Hur ser skicket ut på knivarna, är det läge att byta?
Skadad och/eller slöa antar jag. Hur slöa du kan acceptera beror väl på hur mycket gräsmatteperfektionist du är. Är de alldeles för slöa lär det väl märkas. Sen borde väl slöa knivar ge större motstånd och därmed slita något mer på maskinen. Har ingen aning om det är en faktor att beakta.
 
Mabcus skrev:
De ska vara helt fritt roterande.. det är en speciel sorts skruv så även när den är dragen fast ska kniven med lätthet rotera. de kommer att stå rakt ut från centrum pga centrufugalkraften..
Då ser allt med andra ord ut att vara i ordning på min maskin?
 
Alfredo skrev:
Skadad och/eller slöa antar jag. Hur slöa du kan acceptera beror väl på hur mycket gräsmatteperfektionist du är. Är de alldeles för slöa lär det väl märkas. Sen borde väl slöa knivar ge större motstånd och därmed slita något mer på maskinen. Har ingen aning om det är en faktor att beakta.
Du tycker dom ser slöa ut?
Även skadade alltså?
 
savio skrev:
Du tycker dom ser slöa ut?
Även skadade alltså?
Nej förlåt. :surprised: Jag slarvläste frågan som "När är det läge att byta?".

Jag tycker de ser bra ut men är ingen expert alls. Sen är det ju svårt att se om de är slöa på en bild.
 
Alfredo skrev:
Skadad och/eller slöa antar jag. Hur slöa du kan acceptera beror väl på hur mycket gräsmatteperfektionist du är. Är de alldeles för slöa lär det väl märkas. Sen borde väl slöa knivar ge större motstånd och därmed slita något mer på maskinen. Har ingen aning om det är en faktor att beakta.
Hur är det på AM, roterar disken åt olika håll så båda eggarna på knivarna slits lika eller ska man vända knivarna (med ett hål) för att utnyttja båda eggarna? Skiljer sig detta på de olika AM modellerna?
 
Det hörs när knivarna börjar bli slöa. Och ja, skivan roterar åt olika håll.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Skruvarna ska sitta fast och knivarna ska som sagt sitta löst. Det är för att knivarna ska svänga undan om de slår i något hårt. Detta ökar livslängden och säkerheten.
Skicket ser ok ut rycker jag. De kan få gå ett tag till.
 
Asimow skrev:
Skruvarna ska sitta fast och knivarna ska som sagt sitta löst. Det är för att knivarna ska svänga undan om de slår i något hårt. Detta ökar livslängden och säkerheten.
Skicket ser ok ut rycker jag. De kan få gå ett tag till.
de lär nog inte ens kunna sära av nyfikna barn fingrar endast ge rejäla skärsår... något jag ser som positivt även om jag velat att de skulle klippa av lite tuffare ogräs också
 
Bezt skrev:
1a bilden, liggande gräs.
2a, hörnet där jag har massa klöver men den inte klipper utan jag trimmar, inge klöver där.
3e, klöveräng?

Fler gräsmattor som ser ut så?
Ingen som har förslag mot liggande gräset? Kör som sagt 4 dagar i veckan varannan dag och då i 24 timmar, känns inte som jag kan minska klipptiden men kanske omfördela om det finns nån med erfarenheter om det.
 
peternicklas
Bezt skrev:
Ingen som har förslag mot liggande gräset? Kör som sagt 4 dagar i veckan varannan dag och då i 24 timmar, känns inte som jag kan minska klipptiden men kanske omfördela om det finns nån med erfarenheter om det.
Läste någotstans att gräset ska vila i 3 dagar för att kunna resa på sig.
 
Tänkte på det igår kväll att gräset inte fått den vilan på ett tag nu, det får bli ett sånt försök. Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.