Jag läste en tråd från 2007 gällande Markiser från Rusta, man kan väl sammanfatta tråden med att folk inte direkt var imponerande över kvalitén. Har det hänt något på de här åren eller är det fortfarande inte värt att köpa dessa markiser?

Gammal tråd:
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/65353-foenstermarkiser-fran-rusta-okej-2.html

Rustas erbjudanden:
http://www.rusta.se/markiser_tradgard_c226.html

Jag var inne på Skånska Byggvaror och där är priset minst dubbelt så högt, vilket borde ge en fingervisning gällande kvalitén.
 
Jag köpte en terassmarkis i mitten av förra sommaren och det lilla jag hann testa den så var det inga problem. Jag valde en vit eftersom den var snyggast och jag har sett att deras mönstrade och enfärgade markisväv bleks ganska snabbt.

Min tanke var att det är värt att testa den eftersom den är så otroligt mycket billigare än "riktiga" markiser. Det gör ju inget om den bara håller hälften så länge eftersom den kostar hälften så mycket. Då kan jag lika gärna köpa en ny och fräsch oftare.

Men som sagt, tänk dig för om du vill ha en väv med mycket färg på.
 
det jag upplevt är att det är duken som är av sämre kvalitet . metalll konstruktionen är rejäl
 
bävern skrev:
det jag upplevt är att det är duken som är av sämre kvalitet . metalll konstruktionen är rejäl
Håller med till fullo. Efter en säsong hade tyget redan börjat blekna på den vi införskaffade.
Resten är okej.
 
Då går det ju senare att byta väv till en bättre.
 
Har haft en 2,5x3,6m markis från rusta i 5år,konstruktionen är stabil som bävern skriver.

Duken är ganska blekt,vet inte om dyrare klarar att hålla färgen bättre.
 
Går det att justera vinkeln på Rutas terassmarkiser eller är de låsta till en viss vinkel?
 
Ja vinkeln justeras enkelt med veven. Går att vinkla ner ca 45 grader.
 
mattzon skrev:
Duken är ganska blekt,vet inte om dyrare klarar att hålla färgen bättre.
Det löser man ju enkelt genom att rulla in markisen när det är mycket sol d^_^b

Jag köpte just ett par rustamarkiser för enkelfönster och de verkar ok i konstruktionen. Dock är jag osäker på om skruven som följer med verkligen är rostfria. Ni som haft sådana markiser ett par år hur, hur ser skruvarna ut? Det är ju hopplöst om skruvarna rostar sönder så man inte kan få ut dem.
 
Installerade fönstermarkiser i början av sommaren (svarta) och ser inga problem med dem. Iof så sitter de under nock så regnet kanske inte tar direkt på dem samt att de är ute när det är sol.
Ser ingen blekning av detta, men de har inte används varje dag heller. Jäkligt nöjd oavsett för det priset och funderar på att ta en terass oxå.
Frågan är om man ska ta en grå då??
 
Hei
Det er rea minus 50% på markiser fra Rusta nu, og vurderer å kjøpe til mitt hus i Norge(har en kompis i Sverige som kjøper for meg). Det virker billig med kr 2.250 for terrasmarkise 450x300, eller 360x250 for kr 1.750,-. Er reel førpris det dobbelte, eller jukser Rusta med reklamen?

Leser gjerne flere erfaringer med kvalitet på Rustad markiser! Har ønske om svart farg, men den den vil kanskje blekes mykket? Er tygen/duken matt finish eller blank plastig?
 
G
Skakar liv i en gammal tråd.
Hur står sig rustas markiser nuförtiden?
De fick wiseguidepris 2015 för bästa budgetval... Vågar man lita på det testet?
 
G
Ingen med erfarenheter?
 
A
Bump
 
H
G Gunnar_80 skrev:
Skakar liv i en gammal tråd.
Hur står sig rustas markiser nuförtiden?
De fick wiseguidepris 2015 för bästa budgetval... Vågar man lita på det testet?
Det är en budgetvariant, det finns inga reservdelar om motorn skulle gå sönder t.ex. sa Rusta när jag pratade med dem. Man får vad man betalar för.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.