Status
Inte öppen för fler kommentarer.
peternicklas skrev:
Ja hur funkar det när man t.ex. betalar med kort, räknas det som sedel eller check? Sedel idag 8,60 mot 8,26 för check.
Har du Ica banken så tar dom inget extra
 
peternicklas
fludde skrev:
Har du Ica banken så tar dom inget extra
Det jag menade var vilken växlingskurs på Swedbank som gäller vid betalning med kort är det check eller sedel.
Vet att när man skickar pengar från bank till t.ex. en utländs firma så är det check som gäller, men hur är det när man betalar med ett kort?
 
peternicklas skrev:
Det jag menade var vilken växlingskurs på Swedbank som gäller vid betalning med kort är det check eller sedel.
Vet att när man skickar pengar från bank till t.ex. en utländs firma så är det check som gäller, men hur är det när man betalar med ett kort?
8.26 blir växlingen med kort.
 
Vet inte riktigt vad ni menar med check... Interbankkursen ligger idag på ung8,26 men betalar man med kort så brukar kursen ligga 2-3% högre, Mao ligger den nog runt 8,50. bättre än cash och resecheckar. Gör man en IBAN överföring så ligger kursen väldigt nära interbankraten.
 
peternicklas
Nimajneb skrev:
Vet inte riktigt vad ni menar med check... Interbankkursen ligger idag på ung8,26 men betalar man med kort så brukar kursen ligga 2-3% högre, Mao ligger den nog runt 8,50. bättre än cash och resecheckar. Gör man en IBAN överföring så ligger kursen väldigt nära interbankraten.
IBAN = interbankraten + 400:- i hanteringsavgift när man gör det på ett bankkontor.
 
Nimajneb skrev:
Vet inte riktigt vad ni menar med check... Interbankkursen ligger idag på ung8,26 men betalar man med kort så brukar kursen ligga 2-3% högre, Mao ligger den nog runt 8,50. bättre än cash och resecheckar. Gör man en IBAN överföring så ligger kursen väldigt nära interbankraten.
Ica banken tar ingen avgift utomlands så det är 8.26 med dom. Vet inte om fler banker har de så?
 
peternicklas skrev:
IBAN = interbankraten + 400:- i hanteringsavgift när man gör det på ett bankkontor.
Men folk gör det ju via internetbanken nuförtiden och då är den fasta avgiften lägre. Ligger väl på några tior.
 
fludde skrev:
Ica banken tar ingen avgift utomlands så det är 8.26 med dom. Vet inte om fler banker har de så?
ICA banken är starka på detta, dom baserar sin rate på Mastercards rate och den ligger tex idag på 8.20 :)
 
peternicklas
Nimajneb skrev:
ICA banken är starka på detta, dom baserar sin rate på Mastercards rate och den ligger tex idag på 8.20 :)
Då fick jag svar på min fråga då jag har ett Eurocard. Var hittade du denna info?
 
Nimajneb skrev:
Raten har du här, såg nu att det var igår som det var 8.20.
[länk]

Sedan tar banken normalt ut 2-3% i avgift.
Skandiabanken lägger på 1,65% :)
 
Nimajneb skrev:
Vet inte hur aktuell listan är mellan olika kort och avgifter.
[länk]

Sedan ska man även veta att det inom EMU området inte finns några uttagsavgifter i Bankomaterna.
Det gäller bara för Bankkort, inte för betal/kreditkort. Men Bankkort bör man av säkerhetsskäl inte handla på internet med.
 
peternicklas
MBygga skrev:
Det gäller bara för Bankkort, inte för betal/kreditkort. Men Bankkort bör man av säkerhetsskäl inte handla på internet med.
Använder du e-kort så är det lugnt.
 
Kräver worx någon form av bank/bankkort/check eller annan betalning? känns annars som det spårar mot OT!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.