Hej!

Ska förlänga mitt taksprång och takfot..

Det är 38 graders lutning på taket, ska man ha takfotsbrädan vinklad eller ska jag gera den så den blir rak?

Alltså jag kommer att sätta 45*95 på båda sidor av takstolen för att kunna lägga råspont papp och tegel..

Rak eller vinklad..?
 
Om jag förstått dig rätt så skulle jag satt den i lod.
Eller menar du bara överkanten på takfotsbrädet?
I så fall så spelar det ingen roll eftersom pappen går över i alla fall.
 
Redigerat:
Smaksak, jag tycker det är snyggast när takfotsbrädan sitter vinkelrät mot takstolen...
 
Kör med vinklad, dvs 90grader mot takstol. Tycker det även passar bättre med hängrännorna som inte hamnar så mycket "utanpå" då vinklingen lurar ögat.
 
Redigerat:
A
gjorde en sån förlängning själv nu i veckorna , valde att sätta den i lod men var först inne på 90grader .
har nästan samma lutning 39grader
 
Jag tycker att det är snyggast att montera den vinkelrätt mot takstolen.
 
Jag tycker man bör sätta den så att det passar med vindskivorna. Om dessa har ett lodrätt avslut, så passar det att även takfotsbrädan blir lodrätt. Om vindskivorna är kapade med 90 graders vinkel mot taklutningen så sätt även takfotsbrädan så.
 
b8q skrev:
Jag tycker man bör sätta den så att det passar med vindskivorna.
Fast nu lär ju även vindskivorna förlängas/bytas så valfriheten finns ju även där. Sen håller jag med om att de ska vara lika.

Personligen tycker jag 90-grader mot taklutningen blir bäst, dvs inte lodrätt.
 
Hen lär väl göra nya vindskivor om hen ska förlänga taket/takfoten.
Så i slutändan är det bara en fråga om vad man tycker är snyggt.

Ta en biltur och titta runt lite...
 
Alfredo skrev:
Fast nu lär ju även vindskivorna förlängas/bytas så valfriheten finns ju även där. Sen håller jag med om att de ska vara lika.
Du har nog helt rätt i att vindskivorna också blir nya. Och jag tror att DE syns mer och påverkar husets utseende mer än vad takfotsbrädan gör. Så mitt tips till TS är att börja med att bestämma hur vindskivorna ska se ut..
 
Alla mina 7 byggnader har lodräta hängskivor, tradition sedan 1937.
Enkelt med rännkrokar, kort rak!

Protte
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Tack för svaren. Enklast hade nog varit med lodrät. Men ingen annan i området hade det av någon anledning..

Vindskivor blir 195 upp till trekantslist och 145 utanpå.
 
Vinklad!
 
Ska man sätta tå krok alltså korta krok till rännan som man skruvar på takfots brädet så är det mycket lättare om takfots brädet är odrät. Anors är det bara en utseende sak
 
90 grader med takstol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.