boltis skrev:
Det stämmer att det släppts ett par uppdateringar, bla för regnsensorns skull.

Problemet för din del är väl var du ska uppdatera den någonstans i dagsläget. Det är nämligen så att stiga inte släppt uppdateringsklienten till Åf ännu, pga brist på utbildning av själva uppdateringsförfarandet.
Vad jag vet så är jag den enda i Sverige som fått den, då jag sedan tidigare gjort uppdateringar av robotar.
Var bor du någonstans?
Själva uppdateringen i sig tar inte så långt tid. 6 skruvar som plockas bort, panelen av och sedan tar själva uppdateringen typ 3 minuter..
Edit: De maskiner vi sålt uppdaterar vi givetvis utan kostnad. Sedan passar man ju på att uppdatera robotarna på vintern då de är inne på service och uppdatering typ..
Ok, tack för bra svar!

Jag bor i Falun och vet att PT:s motor säljer dessa och bör således även kunna uppdatera dessa. I mitt fall blir det tidigast till vintern / våren som detta är aktuellt.
När vi ändå pratar service, vet du vad man gör då, är det en allmän check, rengöring osv. Eller tas något isär och fettas in osv ?!
 
Då bör dom ju ha möjlighet att uppdatera ja! Stiga borde komma igång med utbildningarna nu till hösten. Dom brukar vara väldigt duktiga på det där.

Fördelen med en robot är ju just det att det är väldigt lite service att prata om. Allra helst om man valt en maskin med borstlösa motorer (inga kol att byta) .

Ska man gå efter rekommendation så brukar en service bla innebära: rengöring och allmän översyn, kontrollera/spänna hjulbultar, smörja pivothjul (sitter ett plastskydd över varje pivothjul under kåpan som tas bort så man kan fetta in lagerna) slipning av kniv alt byte. På de modeller med kol i motorerna så är rekommendationen att byta dem varje år för att inte riskera driftstopp mitt i säsong. Det räknas som en slitdel och kostar väl 150kr stycket eller nåt. Går åt två till klippmotorn(har dock kunder som kört 5-6 år med samma kol utan problem. Och då kört mååånga timmar)
Uppdatering av programvara samt avläsning av eventuella felkoder. Testkörning av maskin.

Det är väl i princip det hela..
 
boltis skrev:
Grejen är ju det att du använder ju aldrig 75db läget. Det stänger man av i servicemenyn och aktiverar bara om du har typ 2dm högt gräs.

Väljer du en modell med borstlösa motorer så är tex varvtalet satt till lågt redan från början då de inte behöver vara upp. Så det behöver du inte tänka så mkt på...
Ok,tack!
 
legion skrev:
Ok tack, då faller tyvärr Stiga bort vilket är synd då jag alltid gillat märket och har haft flera vanliga gräsklippare och nu senast en Park. 75db är alldeles för mycket även om det bara är ibland den går på det högre varvtalet, det räcker för mig att höra på grannens viper dagarna i ända
;)
Stiga är väl exakt samma maskin som Wiper, som är samma som Ambrogio och Lizard samt "amerikanska" lawnbot, och i botten är de alla från Zuccetti. Eller något sådant, är inte helt hundra på hur det hela hänger ihop.
 
Har en ny Stiga 520 och enligt instruktionsboken ska ljudnivån ligga på 65db är det någon som vet hur de mäter upp denna ljudnivån på, vilket avstånd från robot mm mm?
En automover ligger på 64db och eftersom det mänskliga örat inte hör skillnad på 1db utan det måste skilja minst 3db så bör de låta likadant men enligt mig så låter Stigan mycket mer.
 
3db är en dubbling av ljudstyrkan, så visst måste väl ändå örat uppfatta minde än 3 dB ?
Har du en källa på att örat inte uppfattar mindre än 3db ?
 
Chabo78 skrev:
Har en ny Stiga 520 och enligt instruktionsboken ska ljudnivån ligga på 65db är det någon som vet hur de mäter upp denna ljudnivån på, vilket avstånd från robot mm mm?
En automover ligger på 64db och eftersom det mänskliga örat inte hör skillnad på 1db utan det måste skilja minst 3db så bör de låta likadant men enligt mig så låter Stigan mycket mer.

Visst låter stigan mer än grannens automover, tror nog dom mäter på olika vis
 
peternicklas
Daniel_elab skrev:
Visst låter stigan mer än grannens automover, tror nog dom mäter på olika vis
Dom ska mäta på samma sätt, en del av CE märkningen.
 
peternicklas skrev:
Dom ska mäta på samma sätt, en del av CE märkningen.
Ska och ska. Just bulleruppgifter är väl ofta väldigt svåra att bara jämföra "siffermässigt". Hur mycket man störs (uppfattar ljudet) beror ju inte bara på dB utan även på ljudets karaktär.
 
peternicklas
Alfredo skrev:
Ska och ska. Just bulleruppgifter är väl ofta väldigt svåra att bara jämföra "siffermässigt". Hur mycket man störs (uppfattar ljudet) beror ju inte bara på dB utan även på ljudets karaktär.
Finns metoder för hur man ska mäta detta. Men visst, ett pipande ljud stör med än ett doft.
 
Chabo78 skrev:
Har en ny Stiga 520 och enligt instruktionsboken ska ljudnivån ligga på 65db är det någon som vet hur de mäter upp denna ljudnivån på, vilket avstånd från robot mm mm?
En automover ligger på 64db och eftersom det mänskliga örat inte hör skillnad på 1db utan det måste skilja minst 3db så bör de låta likadant men enligt mig så låter Stigan mycket mer.
Jag ställer mig faktiskt tveksam till att 65db stämmer då jag har möjlighet att lyssna på 2 olika Wiper X19 som är samma maskin som Stiga 520, de är båda avsevärt mer högljudda än de HQ-maskiner jag sett och hört.
 
Våran Wiper hittade någon bugg eller fick något annat ryck som vi inte sett tidigare, och naturligtvis var ingen hemma den dagen. Den har i alla fall kört vansinnigt många varv på en liten ö runt ett träd. Så många varv att det ser ut som en lerig skogsväg runt trädet. Undrar bara vad som kan ha orsakat det hela, hm....
 
6
Gimbal skrev:
Våran Wiper hittade någon bugg eller fick något annat ryck som vi inte sett tidigare, och naturligtvis var ingen hemma den dagen. Den har i alla fall kört vansinnigt många varv på en liten ö runt ett träd. Så många varv att det ser ut som en lerig skogsväg runt trädet. Undrar bara vad som kan ha orsakat det hela, hm....
Kan det inte vara så att när den skulle gå hem på ladddning så har den stött på slingan runt ön till trädet och följt den runt runt tills den kommit in på slinga som går ifrån ön till laddaren?
 
Det kan inträffa om du har väldigt lite batteri kvar i maskinen. Att han inte känner av slingan ifrån trädet/busken på samma vis som han normalt sett gör.

Däremot skall det finnas en funktion som gör att om inte maskinen nått laddningsstationen efter en vis tid/sträcka så skall den lämna slingan och försöka gå på igen på ett nytt ställe. Just för att inte köra runt runt ett träd etc.
Har man en stor "ö" runt en större rabatt etc lägger man en triangel på slingan för snabb återgång för att den inte ska gå flera varv och riskera att hitta samma "ö" igen om den gått ifrån slingan tex. Om ni förstår vad jag menar..

Hade din maskin hittat tillbaka till laddningstationen ändå eller du hittade den runt trädet?
 
Vet ej, normalt går den ca två varv runt en ö innan den fattar att det är en ö och lämnar den för att försöka någon annanstans. Det har jag sett den göra på just den ön flera gånger tidigare, men tydligen inte denna gången. Märkligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.