Det kommer snart mer. Grunden gjuts den här veckan. Nästa vecka kommer huset.

s01010001.jpg
s01010007.JPG
 
Nästan klart för gjutning.
20021024_1.jpg

Och här var det klart för gjutning.
20021025_1.jpg
 
De Pex-B som ligger iblåa rör, vad är det? Mvh Ingvar
 
General Failure who is reading my harddrive ;D
Jag tycker att det är jätte kul att se på dina bilder.
En sak som jag reagerade på.
Du skriver "Grunden gjuts den här veckan. Nästa vecka kommer huset"
Ska inte grunden brinna lite längre?
Frågar för att vi har detta diskussion med vår grundbyggare som tycker att efter 3 dagar som grunden är klar kan han lifta väggarna på plats (som är i betong!), vi tycker och experterna här på byggahus tycker det samma. Minst 10 dagar säger dom.
 
IngvarW skrev:
De Pex-B som ligger iblåa rör, vad är det? Mvh Ingvar
Rör för kall- och varmvatten.
 
Sweli skrev:
General Failure who is reading my harddrive ;D
Jag tycker att det är jätte kul att se på dina bilder.
En sak som jag reagerade på.
Du skriver "Grunden gjuts den här veckan. Nästa vecka kommer huset"
Ska inte grunden brinna lite längre?
Frågar för att vi har detta diskussion med vår grundbyggare som tycker att efter 3 dagar som grunden är klar kan han lifta väggarna på plats (som är i betong!), vi tycker och experterna här på byggahus tycker det samma. Minst 10 dagar säger dom.

3-4 dagar ska räcka enligt våran entreprenör. I vårt fall kommer betongen att få brinna ca en vecka innan huset sätts på plats.
Jag har för mig att brinntiden är kopplad till hur stor belastning som betongkonstruktionen ska utsättas för.
 
3-4 dagar sa grundkillen också men när jag frågade experterna på byggahus sa dom att man riskerar sprickor i plattan en meter från väggen efter 2-3 år p g a spänningen. Mest utsatt är vårt hus som kommer att vara i betong.
 
Jo, det är väl skillnad på trä och betong. Vi ska ha träväggar och jag tror det väger betydligt mindre samt att tyngden fördelas på en större yta (kanske dubbelt så stor) jämfört med betongväggar. Låt betongen brinna så länge som möjligt om ni har tid att vänta.
 
Tid att vänta har vi, huset kan inte levereras före början på januari har vi fått veta av dom som ska tillverka dom.
Frågan är när ska man börja med grunden? Det börjar att bli kallt här i Stockholm. Kan man göra grunden på vinter? Man blir inte klok ibland, några säger att absolut inte ska man göra en grund när det är kallt. Andra säger att det är helt ok. :-/
Precis som med vår värme diskussion, man får aldrig riktiga svar.
 
Ser ju fint ut!
Kommer det massor med hus på sidorna, eller kommer området att förbli lite lantligt?

3-4 dagar verkar vara sanslöst kort tid...hur är det möjligt? Specialbetong? De jag vet som byggt på plattor har ju fått vänta flera veckor, ända upp till månader.

Var är detta någonstans?

 
Det kommer att förbli lantligt. Vi kommer bara ha granne åt ena hållet. Det är fyra tomter som ska bebyggas nu och det lär inte bli några fler framöver. Tomten är mitt emellan Arlanda och Uppsala.

Det är knappast fråga om någon specialbetong. Jag litar på våran entreprenör när han säger 3-4 dagar. Flera veckor eller månader ska man inte behöva vänta.
 
Ser ut att vi har likadan grund som ni. ;) Hur tjock isolering har ni?

Golvvärmefördelaren är också identisk.
 
Jo, det verkar som att de flesta plattor med ingjuten golvvärme byggs på det här sättet idag.

Isoleringen är 20 cm tjock utom vid kantbalkarna där den är 10.
 
Jag har hört ca en v innan man kan ställa dit huset, däremot måste grunden torka i flera månader innan man kan lägga golv och klinker. Jag ringde runt till golvläggare runt halva stockholm och de sa samma sak allihop.
 
100 dagar ska man vänta innan man lägger golvet på plattan har jag hört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.