Plintar står i två rader på ung. 1m och 3,6m från fasaden. I dessa skruvas bärlinorna, 45x170. På bärlinorna ska golvbjälkar 45x170 cc600 placeras. (Att plintarna står som de gör är en lång historia men det går inte att gräva ner fler.)

Jag vill placera en pergola enbart på stolpar utan att fästa den i huset men är rädd för att den inte går att fästa ordentligt i bjälklaget. Tyngden rakt ner kan jag troligtvis tygla genom att väga av och placera en betongplatta under varje stolpe men krafterna i sidled av egentyngden och väder o vind vet jag inte hur jag ska säkra upp mot. Inre raden blir ju som ni förstår bara fäst i golvbjälke medan den yttre skulle kunna fästas i kryssningen mellan bärlina/golvbjälke. Det blir en ganska stor/tung historia. Två rader om tre stolpar 145x135 av limmade reglar längs med fasaden (en halvmeter och ca 3,5m ut), i varje rad hänger två 45x195 längs fasaden spännvidd ca 4m. På dessa fästs 45x195 på tvärsen, cc400 o spännvidd knappt tre meter exklusive överhäng mot huset och mot trädgården. Och sist men inte minst ett gäng 45x95 alt 45x70 cc400 för att skugga maximalt och hålla de översta 45x195 från att tippa. Mellan stolpar och 45x195 sätter jag snedsträvor (kanske även på andra hållet mellan stolpe o övre 45x195?).

Kommer det att hålla eller blir vi levande begravda så fort det blåser lite granna? Räcker det isf att förbinda golvbjälkarna med 45x170 vid fasaden och längst ut och sätta in kortlingar 1/3 o 2/3 av golvbjälkarnas längd?
 
Bump!
Förvånande att ingen har någon åsikt alls... :)
 
Jag tror din text är för kompakt, kan du inte rita upp vad du tänkt dig istället?
 
Nimajneb skrev:
Jag tror din text är för kompakt, kan du inte rita upp vad du tänkt dig istället?
Haha, jo den är nog det. Har aldrig ritat i datorn, får se vad jag kan ordna i bildväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.