Tack för era synpunkter.

Karriärmannen: Köket på skissen högst upp har ca 2 meter emellan skåpen. Dock kommer vi nog köra på iden längst ner med matbordet i köket och öka rummet till ca 18 kvm. Tack för tipset.

Anna: Tvättstuga är inget önskemål från den som tvättar oftast (inte jag). Tvätten befinner sig i maskinen och annars är den på annat håll så en tvättstuga skulle bli ett tumt rum har jag förstått. Gäst toa är ju ändå inte helt fel men det är planerat för 4 toaletter och har sagt att det inte ska bli fler. Vi får väl se hur det blir med det till slut. :)

Har du någon ide om hur du skulle gjort planlösningen på botten plan om du skulle ha en till WC och ev tvärrtum?

Tredje våningen är lite låst. Badrummet är gjort i ett av rummen redan. Dessutom ska vi ha öppen hall så det blir riktigt öppet när man kommer upp till våning 2. Annars är din ide mycket bra.
 
Man kan ju göra det väldigt enkelt för sig och bara sätta upp en mellanvägg så att tvättmaskinen hamnar för sig. Eller ha tvättmaskinen i ett badrum högre upp i huset, för jag vet inte riktigt varför all tvätt ska bäras ner en trappa, den "skapas" ju ändå i sovrummen.
 
Ja det är sant att det kommer bäras, men eftersom all tvätt kommer torkas ute, året runt så blir det enklare att bära torr tvätt än blöt. Så va tanken :)

Du har fått mig att börja fundera på tredje våningen nu så jag har gjort en modell med badrummet i mitten. Rummet som "slipper" badrummet blir betydligt bättre dock vore det ju inte fel med den härliga utsikten man har där uppe att få ta del av den från dusch och toaletten. Tål att funderas lite på.
 
Det hus jag har hyrt i Thailand hade tvättmaskinen utomhus. :wow: Mycket praktiskt när man skulle hänga upp tvätten. Och nej, det var inget ruckel utan en skaplig kåk på 200-250 kvm med privat pool.

Mycket av det som är normalt i Sverige är konstigt i Thailand, och tvärtom...
 
Alldeles riktigt.
Tvättmaskinen kommer hur som stå inne även om den kunde stå under tak ute, känns renare och bekvämare plus att det trots allt är lite mindre fuktigt inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.