Vi vill byta från Pellets till VP-Uppvärmning. Vi fick nu olika offert för olika VP. Men bara en offert säger att man skulle har en (dvs. behålla befintlig) ackumulatortank. De andra säger att man skulle använda rörsystemet till radiatorerna som "utjämningstank".

Förstå jag det följande rätt:
1) Om vi vill har olika temperaturer i huset (sovrum mindre som köket; köket mindre som vardagsrum), behöver vi väll termostat ventiler på radiatorerna.
2) Om varm vatten från VP gå hela tiden genom hela huset, även om man inte behöver det, är det inte en ganska stor energiförlust?

Tack för alla bidrag om denna funderingar.
 
1/ Ja, i varje fall om man vill ha någon snabbare justermöjlighet. Det finns säkert andra med annan åsikt. Jag tycker man ska kunna justera tempen per rum och då åtgår det separata termostater (per rum).
2/ Tempen på radiotorvattnet styrs väl av inne/utegivarna, så det blir inte några (nämnbara) förluster.

Om man har en ack-tank (som också är en förlustkälla pga värmeläckage) så minskar antalet start-stopp på VP, vilket är (borde vara) positivt ur livslängdssynpunkt.
 
  • Gilla
matthei
  • Laddar…
Klart du ska behålla tanken som arbetstank framförallt om du vill kunna använda termostater på radiatorerna den förlusten genom värmeläckage som sker kommer förhoppningsvis huset tillgodo och då är det ju inte förlust.
 
  • Gilla
matthei
  • Laddar…
Det finns andra som kan detta bättre än jag, men följande är vad jag förstått om termostater: När du värmer med en värmepump får du bättre värmefaktor ju lägre framledningstemperatur du har. För att få låg framledningstemperatur skall du ha stora element och inga termostater. Därför skall du börja med att justera in allt så att du får ungefär rätt temperatur i hela huset utan termostater. När det fungerar så sätter du termostater endast i de rum där du vill kunna sänka temperaturen. Det rum som en eventuell inomhusgivare sitter i skall inte ha termostat.

Om du hamnar i läget att termostater vill hålla en lägre temperatur än inomhusgivaren i det rum där givaren sitter kommer du att få onödigt hög framledningstemperatur och därmed energiförlust på grund av sänkt värmefaktor.

Erik
 
Helt klart ska framledningen hållas så låg som möjligt för högsta cop. Det är viktigt att använda arbetstank med extern cp så att vp har rätt flöde hela tiden även om flera termostater stänger.
 
Y
matthei skrev:
Vi vill byta från Pellets till VP-Uppvärmning. Vi fick nu olika offert för olika VP. Men bara en offert säger att man skulle har en (dvs. behålla befintlig) ackumulatortank. De andra säger att man skulle använda rörsystemet till radiatorerna som "utjämningstank".

Förstå jag det följande rätt:
1) Om vi vill har olika temperaturer i huset (sovrum mindre som köket; köket mindre som vardagsrum), behöver vi väll termostat ventiler på radiatorerna.
2) Om varm vatten från VP gå hela tiden genom hela huset, även om man inte behöver det, är det inte en ganska stor energiförlust?

Tack för alla bidrag om denna funderingar.
Hej! Tänk på att den energiförlusten du tänker på styrs ju av din utomhusgivare och som påverkar din framledningstemperatur och på sommaren så stängs värmesystemet av och då tillverkas bara varmvatten.Vi sätter sällan in en utjämningstank(Om man inte har mycket knäppningar i radiatorerna)utan vi använder radiatorerna om systemet skulle vara för litet i förhållande till storleken på värmepumpen.
 
Vad menar du med (utan vi använder radiatorerna om systemet skulle vara för litet i förhållande till storleken på värmepumpen.)
 
Y
smurfen72 skrev:
Vad menar du med (utan vi använder radiatorerna om systemet skulle vara för litet i förhållande till storleken på värmepumpen.)
Hej Vi sätter dit en extra radiator/eller byter till en större och exempel källare är ju bekant kalla och dyra att värma och där kan det behövas en extra och priset brukar hamna runt 2500 för en ny radiator och eftersom vi alltid lämnar 2 storlekar på pumpen exempel 7,5kw eller en 8kw så kunden kan jämföra så lämnar chefen kostnadförslag om vi eventuellt skulle sätta dit en större radiator/radiatorer om exempel kunden har upplevt att ett eller flera rum har haft dålig effekt sedan räknar chefen ut så det blir rätt och han är duktigt och nogran.Själv satte jag dit 2st självcirkulationsraddar i källaren och det ångrar jag inte eftersom jag upplevde min källare som lite rå och kall tidigare och samtidigt fick jag lite mer volym i systemet och fick ner starterna.
 
Redigerat:
Nu är det ju så att själva radiatorn inte innehåller många liter vatten så att byta till större raddar för att få mera vatten volym är inte så bra ide men att få ner framledningen eller få upp innetempen är ju kanon. Jag tycker att har man endast problem med mycket starter eller knäppningar i raddarna bör man satsa på en knäpptank tex 100 liter utan extern cp men vill man använda termostater på raddarna eller om man har så stor vp så att man måste ha för högt flöde i radsystemet för att vp ska få rätt flöde skulle jag satsa på en arbetstank tex 300 liter med separat cp då kan vp få rätt flöde och raddsystemet får det flöde det är byggt för så man slipper sus från rören.
 
Y
Hej! Nja själv fick jag 52L mer i systemet så jag vart nöjd och nåt man kan tänka på att om man har som jag en kall källare så stiger ju värmen uppåt så därför kunde jag sänka kurvan ett snäpp så det är ju bra och sedan beror det ju på hur huset/systemet är uppbyggt för det är inte allt för ovanligt att man har byggt ut och inte tänkt på det här med värmen som händer allt för ofta.Själv tycker jag att har man runt 20-25 starter runt nollan så är det ok men om kunden vill ha ett utjämningskärl/knäpptank så sätter vi dit ett eller om det skulle behövas.
 
Jo sätter man dit 2 st raddar med grova rör antar jag efter som det var självcirkulation så blir det lite extra volym men att endast byta till större raddar ger inte mycket max 10 liter gissar jag på. Har för mig att en purmo trippel radiator på 1meters längd 60 högt innehåller ca 10 liter vatten och då ska man dra bort vattnet som den gamla radiatorn innehöll. Men om man kompletterar en kall källare för högre temp med större radiatorer kommer starterna att minska eftersom energiuttaget från vp kommer att öka. 20 starter runt nollan är helt ok om man inte behöver övertempa för mycket i slutet av varje värme körning. Har själv en oisolerad källare och dom drar grymt med energi om dom ska värmas till vanlig innetemp men jag ska isolera min nån gång framöver.
 
Y
Hej! Visst gamla källare drar enormt med energi men faktum är vad jag har märkt så verkar självcirkulationsraddar funka bra med bergvärme och innan jag satte dit raddarna så låg jag runt 24/dygn och efter på 17/dygn så det gjorde sitt verkar det som och källaren känns inte så rå längre så jag är helnöjd.
 
Har du koll på hur många timmar extra vp går nu varje dygn när du värmer källaren ?
 
Y
smurfen72 skrev:
Har du koll på hur många timmar extra vp går nu varje dygn när du värmer källaren ?
Hej! Nej men det kanske man ska kolla upp (om man nu skulle våga det) I samband när jag satte in vpn så satt det ett el-element i ett av rummen i källaren som jag ersatte med en av raddarna och i rummet intill så satt en liten radd som vi brukar kalla "dragspelsradd" som inte tillför så mycket så den bytte jag till den andra självcirkulationsradden.
Jag brukar ligga runt 19grader i och det funkar bra tycker jag om man jämför mot tidigare men det är ju ett gissel det här med källare för man vill ju inte att det ska kännas rå eller kyligt men ökar man värmen så kostar det nog mer än vad man räknar men sedan är ju kanske frågan vad som skulle vara bäst om man isolerar källaren eller om man skulle isolera vinden(Så man kunde höja värmen i källaren) om du förstår vad jag menar.
 
Klart det kostar nån krona (eller kanske många) att värma en källare men om alternativet är en rå och kall källare tycker jag valet är enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.