MBygga skrev:
...och har man känslor för sin fru/sambo så gör man säkert allt för att tillgodose dem, kosta vad kosta vill :cool:.
Och har man inte några känslor för sin fru/sambo så har man nog större problem än att fundera på vilken robot som är mest lämplig... :D

Tack för alla svar och synpunkter, nu har jag lite kött på benen och ska fortsätta fundera över vad som blir bäst.
 
  • Gilla
MBygga och 1 till
  • Laddar…
Förstår inte varför vissa HQ ägare måste smutskasta landroid med saker som inte stämmer.

Har man en fru som sagt att det ska va en automower så är det ju bara att säga att till henne att 230 är bra, den ska vi köpa:)
 
fludde skrev:
Förstår inte varför vissa HQ ägare måste smutskasta landroid med saker som inte stämmer.

Har man en fru som sagt att det ska va en automower så är det ju bara att säga att till henne att 230 är bra, den ska vi köpa:)
Om du syftar på mig (vem annars skulle du syfta på) så förstår jag över huvudtaget inte vad du syftar på. Alla saker jag har lyft upp är sådant som är relevanta skillnader mellan produkterna som är viktiga för mig och som jag tror KAN VARA viktiga för andra som väljer. Jag var mycket nära att välja ett annat märke när jag köpte min. Hade LanDroid funnits när jag köpt min, så hade jag troligtvis köpt en LanDroid, men inte varit nöjd. Jag har rekommenderat LanDroid till flera av mina vänner och arbetskamrater också. Men jag tycker samtidigt att man måste vara medveten om de nackdelar som finns.

Ett exempel är att om jag inte hade haft hasplåten som skyddar knivarna på min HQ, så hade grannpojken troligtvis haft rejäla skärsår (knivarna är ju läskigt vassa) efter att han vänt upp och ned på klipparen och "bara tittar hur den fungerar". Har man inte sådana grannpojkar så är inte detta ett problem heller. Jag hade inte en tanke på att någon skulle göra som grannens pojke gjorde, men det gjorde han i alla fall...
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
fludde skrev:
Förstår inte varför vissa HQ ägare måste smutskasta landroid med saker som inte stämmer.

Har man en fru som sagt att det ska va en automower så är det ju bara att säga att till henne att 230 är bra, den ska vi köpa:)
Vad är det som inte stämmer? för övrigt bevisar landroid tråden att man får vad man betalar för.. ingen guide, sämre inställnings möjligheter tex att grannen skaffar en landroid, val att följa begränsning/guide, korridorbredd, hur mycket över slingan man vill klippa mm! så man får nog vad man betalar för? sen att det ryktas om den ena eller andra uppdateringen gör inte att maskinen till ett bättre köp IDAG...
Skulle köpa en Husqvarna igen om det var aktuellt eftersom att den är ett säkrare kort med sina fler år på marknaden.
 
Mabcus skrev:
Vad är det som inte stämmer? för övrigt bevisar landroid tråden att man får vad man betalar för.. ingen guide, sämre inställnings möjligheter tex att grannen skaffar en landroid, val att följa begränsning/guide, korridorbredd, hur mycket över slingan man vill klippa mm! så man får nog vad man betalar för? sen att det ryktas om den ena eller andra uppdateringen gör inte att maskinen till ett bättre köp IDAG...
Skulle köpa en Husqvarna igen om det var aktuellt eftersom att den är ett säkrare kort med sina fler år på marknaden.
Vem säger att den är ett bättre köp? Har man en normal villa tomt så funkar landroiden precis lika bra som HQ. landroid är en billigare maskin för att den saknar guide och har inte alla inställningar som HQ just får att den ska va billig. Man behöver inte en guide och dom inställningarna som finns i HQ till en normal trädgård. Sen att HQ kan klippa lite mer över gränskabeln kan ju kvitta då du ändå måste trimma. Som jag skrivit innan så är det tomten som avgör. Köper man en HQ så får man vad man betalar för och köper man en landroid så får man också vad man betalar för. Inget konstigt med det.
 
pacman42 skrev:
Ett exempel är att om jag inte hade haft hasplåten som skyddar knivarna på min HQ, så hade grannpojken troligtvis haft rejäla skärsår (knivarna är ju läskigt vassa) efter att han vänt upp och ned på klipparen och "bara tittar hur den fungerar". Har man inte sådana grannpojkar så är inte detta ett problem heller. Jag hade inte en tanke på att någon skulle göra som grannens pojke gjorde, men det gjorde han i alla fall...
För en som är novis, hasplåten som skyddar knivarna är du säker på att den skyddar även för händer som sticks in klipparen eller menar du att knivarna dras in när klippskivan står still?. När jag sökt på HQ:s maskiner och manualer så står det endast att hasplåten är till för att skydda knivarna när man tex. kör över en sten inte personskydd, om så är fallet så bör dom ju använda detta som ett starkt argument i sin reklam.
 
peternicklas
misselina skrev:
För en som är novis, hasplåten som skyddar knivarna är du säker på att den skyddar även för händer som sticks in klipparen eller menar du att knivarna dras in när klippskivan står still?. När jag sökt på HQ:s maskiner och manualer så står det endast att hasplåten är till för att skydda knivarna när man tex. kör över en sten inte personskydd, om så är fallet så bör dom ju använda detta som ett starkt argument i sin reklam.
Ganska klart att skyddet är till för knivarna Om det skulle vara ett skydd mot t.ex. att man sticker in handen under klipparen, hur ska den då kunna klippa gräset????
 
misselina skrev:
För en som är novis, hasplåten som skyddar knivarna är du säker på att den skyddar även för händer som sticks in klipparen eller menar du att knivarna dras in när klippskivan står still?. När jag sökt på HQ:s maskiner och manualer så står det endast att hasplåten är till för att skydda knivarna när man tex. kör över en sten inte personskydd, om så är fallet så bör dom ju använda detta som ett starkt argument i sin reklam.
Eftersom hasplåten inte finns på 305'an lär HQ få bekymmer om man börjar hävda att den är till för personskydd. Däremot använder man det faktum att knivarna dras in över klipplattan när den stannar som ett säkerhetsargument, vilket ju även Landroid gör som bekant. Sen är i alla fall in LD's knivar "läskigt" vassa, som t.ex. rakblad vilket man kan tro, även om de är vassa nog för att man förstås skall vara väldigt försiktig med dem.
 
"hasplåten" är troligen till för att det klippta gräset inte ska ligga och bromsa mot knivdisken. Något skydd för persomsäkerhet är det inte då knivarna ändå måste gå utanför.

Sedan om "kriget" mellan HQ och LD, det är samma pajkastning som PC-windows mot Mac.

Protte
 
  • Gilla
Mckie och 1 till
  • Laddar…
Nej, hasplåten är definitivt inte ett personskydd, speciellt inte under drift. Dock är det så att i just detta fallet så fungerade den som det eftersom grannpojken inte kom åt knivarna (de gled in under plåten när han pillade på dem). Jag tog detta som ett exempel på skillnader som kan vara väsentliga för vissa köpare. För andra är de inte relevanta. Och som sagt var, jag tycker definitivt LanDroid är ett vettigt alternativ för de som inte har behov av skillnaderna. Och som jag skrivit många gånger tidigare:
- för mig så är alla de skillnaderna viktiga, men kanske inte för andra som har andra behov.

Det viktigaste är bara att man inte köper grisen i säcken, utan först säkerställer att det man köper täcker behoven. Hade jag handlat min klippare idag hade jag inte köpt en HQ AM 220AC, då hade jag köpt en HQ AM 230AC istället. Främst pga de dubbla guide-kablarna som skulle underlättat mycket på min tomt.
 
Jag köpte först en HQ AM 220 AC men bytte den efter några år till en 230 ACX. Detta möjliggjorde att jag kunde ställa ner klipptiderna till hälften vilket gör att det går att leka mer på gräsmattan än med 220 som behövde gå nästan varje dag för att täcka behovet. Sen att tekniken är fränare i 230 är ju en ren bonus, ett slags lullull som jag gillar :wow:
 
  • Gilla
Moomin
  • Laddar…
Sitter det dubbla batterier i 230 istället för 1 i 220 ? Kan man sätta dit ett extra batteri i 220n eller är det annan laddningsstation som krävs alt någon annan modifiering som behövs ?
 
mortimer skrev:
Sitter det dubbla batterier i 230 istället för 1 i 220 ? Kan man sätta dit ett extra batteri i 220n eller är det annan laddningsstation som krävs alt någon annan modifiering som behövs ?
Jag är ju ingen HQ expert men på Automowertråden står det mycket om detta och vad jag sett har 230 dubbla batterier och det kan man inte utan vidare sätta in i en 220.
 
pacman42 skrev:
Nej, hasplåten är definitivt inte ett personskydd, speciellt inte under drift. Dock är det så att i just detta fallet så fungerade den som det eftersom grannpojken inte kom åt knivarna (de gled in under plåten när han pillade på dem). Jag tog detta som ett exempel på skillnader som kan vara väsentliga för vissa köpare. För andra är de inte relevanta. Och som sagt var, jag tycker definitivt LanDroid är ett vettigt alternativ för de som inte har behov av skillnaderna. Och som jag skrivit många gånger tidigare:
- för mig så är alla de skillnaderna viktiga, men kanske inte för andra som har andra behov.

Det viktigaste är bara att man inte köper grisen i säcken, utan först säkerställer att det man köper täcker behoven. Hade jag handlat min klippare idag hade jag inte köpt en HQ AM 220AC, då hade jag köpt en HQ AM 230AC istället. Främst pga de dubbla guide-kablarna som skulle underlättat mycket på min tomt.
Tiitade på en Gardena idag som ju har samma klippsystem som HQ och märkte då att dess knivar var bra mycket tunnare och vassare än de som Landroid har, nästan som rakblad. Verkar som LD använder vikten mer och därmed inte behöver lika vassa knivar. Rimligen borde de då också hålla betydligt längre och ta kottar bättre. Det märker ja själv då jag bara förbrukat två eggar av de fyra varje kniv har på de tre månader den klippt.
 
MBygga skrev:
Tiitade på en Gardena idag som ju har samma klippsystem som HQ och märkte då att dess knivar var bra mycket tunnare och vassare än de som Landroid har, nästan som rakblad. Verkar som LD använder vikten mer och därmed inte behöver lika vassa knivar. Rimligen borde de då också hålla betydligt längre och ta kottar bättre. Det märker ja själv då jag bara förbrukat två eggar av de fyra varje kniv har på de tre månader den klippt.
Jag behöver vända på mina knivar på min 220AC nu, jag bytte till de dubbeleggade bladen i midsommar, nu börjar de bli slöa. Jag har dock inte så mycket kottar. Den kör ju på någon varje vända, men knivarna har ju hållit bra. Främsta orsaken till att de är slöa är nog att någon (antagligen grannpojken som alltid hittar på saker) har kastat in stenar på gräsmattan...

Jag har dock noterat att knivarna håller sig vassa längre om man har kortare gräs längre. Det gäller att klippa ofta och ganska lågt...
...då tar man sniglarna också. Ställde dessutom om till att klippa nattetid för några dagar sedan. Resultatet är betydligt färre sniglar i allmänhet på tomten än när jag klippte på dagtid...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.