Vi har blivit tilldelade tomt från kommunen. I prospektet som skickats ut står det och illustreras tydligt att bebyggelse inte får ske 4.5m ifrån vägen.

Helt plötsligt, två dagar innan betalning ska ske så säger bygglovsansvarige att de har gjort fel samt att det nu är 22.5m ifrån vägen där bebyggelse inte får ske.

Detta kommer innebära att jag inte kan utnyttja en väldigt stor andel utav tomten samt att det begränsar alternativ av husets placering.

Har kommunen rätt att göra så? Är inte detta vilseledande? Kan man göra något?

Det ska tilläggas att de ej meddelade oss utan vi fick reda på detta genom att fråga dem allmänt om byggplanering.
 
Det första man tänker på när man hör en så stor siffra som 22m är att det måste finnas planer på stor utbyggnad av vägen. Skall det bli motorväg?

Skulle nog undersöka mycket noga varför dom har satt ett så stort avstånd.

Annars så är det väl så att om ni har ett köpekontrakt som bygger på felaktig information om tomtens kvalitet, så borde det väl gå att både häva köpet och få skadestånd för den felaktiga uppgiften.

Kollal med jurist, villaägarförbundet har gratis rådgivning.
 
Tack för ditt svar.

Problemet med att häva köpet är att jag gärna vill ha tomten och att nya bra tomter inte kommer släppas på länge i det området. Det ska inte bli motorväg eftersom det bara är en liten genväg till huvudvägen.

Jag frågade om man kunde få nedsänkt pris, de svarade att du får helt enkelt säga ifrån dig tomten om du inte vill ha den eftersom efterfrågan har varit så hög.



 
Ja men här är ju 2 saker att ta fasta på.

1. Varför har dom infört ett så stort "skyddsavstånd", har du undersökt att det inte skall hända något allvarligt med närområdet, typ stor vägytbyggnad? Normalt är 4 eller 6 meter.

2. Har ni skrivit ett köpekontrakt, men ännu inte tillträtt tomten?
För om kommunen har sålt tomten (och sålt den har de gjort om ni har ett påskrivet köpekontrakt oavsett om ni har betalat tomten eller ej). så är dom bundna av den information dom givit före köpet. Om ni däremot bara har tomten reserverad eller liknande, så har ju kommunen visserligen givit er felaktig information, men dom har rättat den informationen innan försäljningen. Med bundna menar jag inte att ni har rätt att bygga närmare, utan att ni har rätt till kompensation oavset om ni väljer att hoppa av affären eller ej.

Men som sagt punkten 1 tycker jag är den viktigaste, kan man inte få en vettig förklaring till det stora avståndet så skulle jag aldrig våga köpa tomten.
 
Du har nog rätt, jag ska prata med han som ansvarar för byggloven idag och kommer kräva ett bra förklaring kring skyddsavståndet.

Vi har tomten reserverad, har ej betalat handpenningen än och jag begärde förlängd betänketid pga detta. Det dåliga är att dem visserligen rättade till informationen innan försäljngin men endast efter jag ringt och frågat.
 
Tänkte bara ge ett tipps till. Det låter som att du inte har kontrollerat vilka planer som finns för området. Aldeles oavsett skyddsavståndet på vägen så bör man kontrollera med stadsbyggnadskontoret eller liknande vilka planärenden som är på gång inom någon eller några kilometer.

Vore ju inte så kul om det visar sig att man hamnar granne med ett industriområde eller att gatan utanför blir tillfartsväg till ett nytt Ikea varuhus eller liknande.

Ett av de första hus vi tittade på för många år sedan låg i ett lungt idylliskt villaområde, dom 3 närmsta grannhusen var väldigt dåligt underhållna, på direkt fråga sade mäklaren att kommunen löst in dom för att bygga en park. Lät skumt så vi kollade, visade sig att gatan på andra sidan kvarteret (som var en smal oasfalterad villagata) 2 år senare breddades till 4 filig genomfartsled, höjdes 4 m och huset blev granne med 2 viadukter med på och avfartsvägar. Seriös mäklare.

leden var en kort tvärväg (typ 1 km) mellan 2 befintliga leder, så det var inget stort projekt som fick någon nämvärd publicitet.

Så mitt råd, nöj dig inte med besked från den tjänsteman som handlägger försäljningen, han är trots allt en säljare. Och kan hävda att han inte är fullt informerad om vilka planärenden som pågår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.