Hej alla!

Jag håller på att putsa om vår veranda och har stött på en sak som jag "undrar" hur jag ska lösa...

Det är lecablock som jag nätat med galvaniserat nät, och på detta har jag slammat med A-bruk. Nu ska jag putsa hörnen på byggnaden och där kommer jag att behöva lägga på allt mellan 5-20 mm med C-bruk för att få det i lod. Själva byggnaden är ca 2 cm bredare nertill än upptill har jag insett! :confused:

På Webers hemsida (använder deras bruk) står det att man inte ska putsa tjockare än 10 mm i ett påslag, men vad är det som kan hända om jag slår på 20 mm i ett påslag? Spricker det när det torkar? Lossnar det efter 2 år?

Finns det något som jag kan göra för att minimera risken för att det ska gå åt skogen? Blanda bruket hårdare/lösare? Lägga ytterligare ett lager armeringsnät?

Den enkla lösningen är ju att göra enligt Weber och göra det i två påslag, men då ska det torka 3 dygn mellan påslagen och min semester varar inte för evigt... Eller är jag bara dum om jag försöker mig på genvägar?

Tacksam för svar!
 
Dels kommer du få svårt att få på så mycket och sen kommer det spricka när det torkar. Slå på i omgångar, dock räcker det att vänta ett dygn mellan gångerna.
 
  • Gilla
janwide och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!

Du tror inte att jag behöver köra med mer armeringsnät?
 
Är det bara 2 cm på vissa ställen är det inga problem, se till att köra 0-3mm fraktion på bruket bara och brädriv försiktigt där det är tjockt. Ibland är det bra att låta det torka mer där och sedan mista ytan med vatten innan man river av eller filta den istället.

Att det skall torka 3 dygn mellan påslagen stämmer inte enligt min erfarenhet, snarare tvärt om då jag upplever att putsen binder bättre mot det undre lagret om det fortfarande är fuktigt. Har gjort riktiga idiotputsningar ett par gånger och byggt upp 7-8 cm puts genom 2 cm påslag fyra dagar i rad med totalt 3 lager putsnät inbakade i putsen och det håller lika bra på den väggen som övriga korrekt putsade väggar 5 år senare utan minsta spricka.

Du borde dock tyvärr inte ha satt nätet innan du slammade, då fyller det ingen funktion för putsen. Nästa gång så slamma först, låt det torka max 1 dag och näta sedan och putsa direkt så suger putsen bra fast i det slammade bruket.
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Helioz skrev:
Är det bara 2 cm på vissa ställen är det inga problem, se till att köra 0-3mm fraktion på bruket bara och brädriv försiktigt där det är tjockt. Ibland är det bra att låta det torka mer där och sedan mista ytan med vatten innan man river av eller filta den istället.

Att det skall torka 3 dygn mellan påslagen stämmer inte enligt min erfarenhet, snarare tvärt om då jag upplever att putsen binder bättre mot det undre lagret om det fortfarande är fuktigt. Har gjort riktiga idiotputsningar ett par gånger och byggt upp 7-8 cm puts genom 2 cm påslag fyra dagar i rad med totalt 3 lager putsnät inbakade i putsen och det håller lika bra på den väggen som övriga korrekt putsade väggar 5 år senare utan minsta spricka.

Du borde dock tyvärr inte ha satt nätet innan du slammade, då fyller det ingen funktion för putsen. Nästa gång så slamma först, låt det torka max 1 dag och näta sedan och putsa direkt så suger putsen bra fast i det slammade bruket.
Ja, det är 0-3 mm fraktion jag har köpt!

När det gäller nätets placering så har jag sett båda alternativen här på forumet, och även hört så från händiga bekanta. Till sist valde jag dock att köra enligt Webers rekommendationer. De skriver "Korrosionsskyddande bruk (brukstyp A eller B) ska helt omsluta armeringen."

Men frågan är även om jag behöver armera med ett lager till för att få ut armeringen i C-bruket?
 
Webers rekommendation gäller för putslagret, inte för slammingsbruket. Alltså bör man omsluta nätet med Putsbruk B eller Cementbruk A. I praktiken är detta en konstig rekommendation då nätet ju är varmgalvat och putsen är målad. Finja rekommenderar att man sätter nätet efter grundningsbruket i denna guiden (sidan 3):
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5007-1.pdf

Jag har aldrig sett en c-bruksputsad vägg med nät som har rostgenomträngning så jag tror Weber mest försöker avskriva sig ansvar. Nätets optimala placering om man vill strula med distanser (Finja har) är i mitten av putslagret.

Du behöver inte armera ett lager till eftersom du skall putsa på grundad leca, det brukar fästa bra ändå.
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Tack för era svar!

Om jag väljer att putsa i två påslag, hur ska ytan vara på det första påslaget för att nästa påslag ska fästa så bra som möjligt? Ska den vara slät, eller ska jag gå på den med kvasten? Det enklaste är väl om jag bara lägger på 10 mm med mursleven och sen drar över lite med sleven och anser mig vara klar...? Vilket blir bäst?
 
Den ska absolut inte vara slät, ju ruggigare desto bättre. Slå på och dra av bara, inte släta till med slev det blir för blankt.
 
  • Gilla
Charliea och 1 till
  • Laddar…
Hej på er igen! ;)

Nu har jag börjat med första påslaget och så här långt har det gått bra (tror jag, vi får se om det sitter kvar om ett par år!)

En fråga till har dykt upp; Jag blandar ca 3 säckar åt gången i tombolan, och låter den gå ca 10-15 min. Sen tar jag hälften i en balja och börjar putsa. Under tiden så får resterande hälft av bruket fortsätta att snurra runt i tombolan. Det jag har märkt är att det bruket som blandas längre blir som vispad grädde i konsistensen. Betydligt mer lättflytande och luftigt. Jag har förstått att bruket ska bli "smidigare" ju längre man blandar det, men är denna "vispade grädde" samma sak som ett "smidigt bruk"?

Jag var orolig att jag använde för mkt vatten, men på säcken står det ca 4,5 liter vatten per säck, men jag provar mig fram och jag tror att jag nog är närmare 3,5 liter per säck och ändå blir det så luftigt... Lätt att putsa med förvisso, men jag vill bara dubbelkolla med er så att allt är i sin ordning!

Tack på förhand!
 
Du gör helt rätt som låter bruket som är kvar fortsätta snurra i tombolan. Konsistensen är den man optimalt vill uppnå, ett sorts klistrigt bruk som nästan limmar sig fast på väggen när man kastar på det. Ju mindre vatten destå starkare puts så kan du dra ner vattenmängden och ändå putsa med bruket så är det bara bra. Se bara till att ytan du putsar på är ordenligt förvattnad och eftervattna sedan i tre dagar efter avslutad putsning samt skydda mot direkt solsken.
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Tack för svaret! Jag har nu varit ute och kollat över hur det ser ut igen och tyvärr så verkar det som att bruket lossnar på ena hörnet. När jag knackar på det så låter det som bom, så det blir till att knacka ner där igen och putsa om. Rör sig iofs inte om så stor yta...!

Jag antar att det har att göra med att solen kommer åt att lysa just där, en solig dag som idag! Resten av gårdagens putsjobb ligger i skuggan så jag tyckte inte att det behövdes täckas över. Men man lär av sina misstag och inser nu att jag skulle täckt över den biten... Ikväll ligger presenningen redo att spikas upp efter avslutat putsjobb!

För jag antar att det är den troligaste orsaken?
 
Antingen är det solen eller fett/damm/smuts på underliggande ytan. Men förmodligen solen då det oftast är orsaken till att puts fallerar så snabbt efter påslaget. Egentligen bör man inte putsa alls på soliga dagar men det är ju inte alltid möjligt. Märker man att det torkar för snabbt efter skurbrättningen kan man mista väggen försiktigt med vatten då och då tills solen gått ner.

Förvattna även ordenligt så att väggen är riktigt mättad med vatten innan putsningen. Börja gärna dagen innan du skall putsa.
 
Hmm, det går inte bra för mig! :S

Igår kväll så knackade jag ner delar av den nya putsen där det blivit bom, och putsade om. Direkt efter täckte jag över med en pressening. Jag har vattnat vid ett par tillfällen under morgonen och förmiddagen, men det blir bom igen, på ganska exakt samma ställen!?! Vad gör jag för fel? Inget solsken direkt på putsen idag, samma bruk som på de andra ställena jag putsat. Underlaget är leca som jag slammat med a-bruk och det har stått så i ca 3 veckor. Både a-bruket och c-bruket är av märket Weber.

Antar att enda lösningen är att jag sätter ett andra lager armeringsnät på det hörnet? Men om det nu släpper en gång till så betyder det ju att putsen "hänger" i armeringsnätet, vilket iofs är ok antar jag, men det känns som att jag vill komma tillrätta med att c-bruket inte klistrar sig fast.

Förslag på vad jag kan göra?

Tack på förhand!
 
A-bruket har brunnit för länge och skapat en glasartad yta som är svårputsad (som ren betong). Man bör putsa den slammade väggen dagen efter för att undvika detta. Det kan även vara så att a-bruket blivit smutsigt så du kan även testa fasadtvätt eller högtryckstvätt.

Du kan lösa det med nätning som du tänkt. Du kan även testa att rugga upp ytan ordentligt med stålborstning, vinkelslip eller högtryckstvätt för bättre fäste. Eller testa ett b-bruk eller a-bruk (cementbruk) som ligger närmare i hårdhet mot underliggande bruk.
 
Tack för svaret!

Imorgon så tar jag det säkra före det osäkra och knackar ner "bommen", stålborstar upp ytan, slammar med c-bruk, nätar och sen gör jag ett nytt påslag! Håller det inte då så flyttar jag till ett trähus! ;)

Jag förstår att det är svårt för dig att avgöra utan att ha sett det hela, men hur tror du att skicket kan vara på den putsen som faktiskt fäst? Bevisligen så har den ju fastnat på a-bruket, men finns det risk för att den också lossnar inom kort? Eller sitter det där det sitter?

Kollade på övriga delar av fasaden som jag slammat med a-bruk, men ännu inte gått på med c-bruk. Stämmer som du säger att på vissa ställen så är det en glasartad hinna. Som tur är så var det inte så mycket så jag får stålborsta även där!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.