Hej!

Vi håller på att bygga en inglasad uteplats/altan och har nu lite funderingar på vad vi ska ha för panel utvändigt.
Tycker du/ni att man ska forstätta med samma panel som på huset dvs trä och ribb eller ska man bryta och ta ex Z-panel? Sambon är rädd att det blir klumpigt att fortsätta med trä & ribb. Vårt hus är grönt med vita knutar. Om du har bilder eller tips är vi jätte tacksamma.

Hanna
 
Menar du att det är stående läkt panel som ni har på själva huset?

Sedan undrar jag hur pass inglasad den blir, dvs. är det fråga om en sommaraltan med trallgolv eller mer av en inbyggd 'glasveranda'??

Men åtminstone enl. de uppgifter jag har i nuläget så tycker jag nog att det låter som att fortsätta med samma panel som på huset skulle vara mitt förstahandsval :), om det ska vara panel runt om.

Annars kan man ju tänka sig typen av vitmålat 'figursågat räcke' med täckt/slät vitmålad insida, men det beror ju jättemycket på vilken stil ert hus har idag, byggnadsår, om det finns någon 'snickarglädje' sedan tidigare osv. samt förstås vad ni själva gillar :).

MVH//Christina.

*EDIT* Om stilen är passande till huset och ni kan tänka er 'snickarglädjesvarianten' så finns lite inspiration här ;) http://www.snickargladje.se/bild_hus.htm
 
Altanen har trallgolv och den kommer att bli 5 x 6 meter. På två av sidorna blir det skjutpartier och på en sida bara fönster. Vi vill att den ska se ut som en altan och inte som ett utbygge. Huset är ett nybyggt hus i 1½ plan. Inget modernt men heller ingen snickarglädje...man kan kalla det standardhus.
Vi kommer ha plåttak som ser ut som tegel.

Hanna
 
Ja det är stående läkt på huset.
 
hanna78 skrev:
Altanen har trallgolv och den kommer att bli 5 x 6 meter. På två av sidorna blir det skjutpartier och på en sida bara fönster. Vi vill att den ska se ut som en altan och inte som ett utbygge. Huset är ett nybyggt hus i 1½ plan. Inget modernt men heller ingen snickarglädje...man kan kalla det standardhus.
Vi kommer ha plåttak som ser ut som tegel.

Hanna
Ahaa... ;), då skulle jag nog skippa länken med 'snickarglädje' iaf. vilket hus och från vilken firma är det ni har byggt?

Men det blir alltså under väggen med enbart fönster som ni isf. ska ha fasadpanelen, är det partiet 'gavel' eller 'framsida' på altanen??

Mjaaa..... :-/, det var lite knivigt det där, ska den se ut mer som en altan än en inglasad veranda så vete katten om jag inte också tycker att det kanske blir lite tungt med samma panel som på huset.
Beroende på hurdana glaspartier ni ska ha, alu, vita eller annan nyans osv. så skulle man kanske kunna tänka sig någon forma av släta paneler eller......, jag måste fundera ett tag ;), jag tänker mig nog nåt lite 'striktare' iaf. återkommer.

Sedan funderar jag på det där med plåttak.... :-/

MVH//Christina.


 

Sidan som har fönster är en gavelsida kan man säga. De hela skjutpartierna är på en gavel och på framsidan. Det kommer att bli sexkantigt så hörnen är sneda och där kommer också sitta ett fönster på varje sida.
Taket kommer att vara brutet. Vi har valt plåt för att minska ljus och värme. Vi kommer att isolera något direkt under taket för att minska smatter.

Huset har vi byggt själva men är ganska likt det som finns på Smålandsvillans första sida på webben.

Du har rätt när du säger att det ska vara stilrent...det vill vi :)

Håller på att leta i hjäl mig efter en bild! ???

Tack för ditt engagemang!

Hanna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.