Expertvänner,

är det några problem med husfix? Jag ska fylla igen sprickor i en murad vägg av lättbetong. Sprickorna är lagade på utsidan av huset vid dräneringen. Det här är alltså på insidan, inför målningen. Min lokala färgbutik (colorama) rekommenderar just husfix.

Jag är ute efter någoting som är så lätt att arbeta med som möjligt för en amatörreparatör. Eftersom det inte är några större ytor som ska lagas är priset inte ett jätteproblem.

//Fredric
 
Är det puts på lättbetongen eller är betongblocken rena (exponerade)?

Anledningen till att jag frågar är att om väggarna är putsade bör du inte lägga på husfix.
 
Det är puts - någon form av kalk. Vad borde jag ha i stället?
 
Puts
 
Ok! Bara så att jag förstår: ska jag ha kalkputs i sprickorna mellan murblocken?
 
Är det genomgående sprickor vi talar om? Då kan du kanske lägga något hårdare på själva betongen (om du kommer åt d.v.s). Men putsen bör lagas med puts.

En bild hade varit kanon!
 
Spricka2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer två bilder. Rester av en tidigare sättning, gissar jag. Muren är alltså lagad av dränerings- och fasadfirman på utsidan.

Gubbtjyven som bodde här tidigare har försökt laga sprickorna med spackel. Det har gått halvbra. Sprickorna dök upp när jag tog bort plastfärgen som människan hade målat väggen med (självklart var det mögel i ena hörnet).

Man kommer utan problem åt murblocken. Det vita är någon form av puts. När jag skrapade bort den gamla färgen blottlades på vissa ställen murblocken.
 
Ok, det var inte som jag hade föreställt mig. Jag hade föreställt mig ett riktigt putslager. På bilderna ser det nästan ut som färg...

Hur som helst... Du kan nog laga med husfix om du vill. Glöm inte att blöta ordentligt innan.
 
  • Gilla
FredSk
  • Laddar…
Tack för svaret och all hjälp!

Jag är inte så bra på de tekniska termerna. Det är ett lager av någonting kalkaktigt som dammar alldeles förskräckligt. Skulle kunna vara färg. Det som ser ut som smuts är betongblockens yta.
 
Förresten, är det någon annan som vet, eller kan gissa, vad det vita är? Om jag borstar på det med handen ramlar det av som damm. Det har tidigare varit ytskikt i rummet (märkte jag när jag tog bort en bräda som var äldre än plastfärgen.
 
Är det inte bara vanlig kalk då? Alltså inte kalkputs, utan målarkalk, som man ofta och helt korrekt behandlar källarväggar med.

Det är ju vitt och liknar krita.
/A

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.