Jag tog hem några sådana från Zucchetti. Belysningen och dekalerna har jag satt dit själv. Pm om du vill ha mer info..
 
  • Gilla
erikassar
  • Laddar…
Gimbal,

Du skrev tidigare att man kan stänga av ljudsignalen ljuder vid laddning vid jämna mellanrum.
Jag håller på att bli tokig av ljudet. I början fanns den inte där, men efter en visning för svärfar (hur den gick) har denna signal besvärat mig och jag vet inte varför?
Hur får jag bort signalen? Det står inget om den signalen i manualen (vad jag kan finna)

En annan fråga,

Varför kan jag inte programmera in Arbetsschema 2?? När jag sätter tiden på tex 19.00-21.00 så hoppar den tillbaks till 00.00-00.00 och en tonstöt ljuder ilsket?
Jag läste att man inte skall lura ut den för snabbt efter första arbetsschemat, men jag la den första tiden mellan 11-14 så där e ju inte ngt fel.
 
Signal vid laddning tar du bort genom att i menyn gå till den rutin som heter "ljud" och där välja avaktivera. Inställningar - ljud - avaktivera. Starta om maskinen.

Knappljud etc kommer fortfarande vara kvar, men inget ljud vid laddning.

Att den inte accepterar din valda tid innebär att den krockar med någon annan tid. Kontrollera dina inställningar igen!
 
Tack Boltis!!
Äntligen har den slutat. Kanske är det så med fler inställningar att man måste slå av den helt innan inställningen funkar. Typ om jag ändrar på klippschemat.

Lyckas ändå inte med att ha 2 körscheman??. (inte direkt ngn panik för mig)

Det står i manualen att jag skall kunna lägga in 3 st "heta zoner" dit jag vill styra den att klippa med en procentsats. Jag lyckas bara få in två?

När jag ställt in detta har jag stegat ut medurs vilka meter den skall ställas in på. Finns det inget annat sätt att få fram var den skall lägga klippet exakt? Jag har hört att Husqvarnan har en meterräknare som man kan gå efter och hela tiden se hur långt den har rullat längs linan.

För övrigt är jag riktigt nöjd med denna maskin och kan varmt rekommandera den. Allt som krånglat beror på mitt hanterande :) (okunskap)
Innan klippte man gräset, nu står jag nöjt med en kall och tittar var dag på att gräsmattan blir klippt. Rätt skönt faktiskt!! Totalt sett dyrt, men resultatet blir fantastiskt. Områdets mest välklippta matta alla dagar utan direkt störande ljud medans grillande grannar myser.

En liten iaktagelse. Ibland går maskinen utan klippning längs linan. Är det då den letar upp klippområden jag styrt den till? Den kan helt plötsligt göra så mitt i klippningen. Kan det vara så att den har studsat ur "heta zonen" och börjar leta sig hem igen?
 
Med tre zoner menas nog två programmerbara sträckor att köra och den tredje är direkt ut från laddstationen, i princip startar den då på tre olika platser.

När min går hem utan klippning så är det för att det regnar, eller att den tror att det regnar. (Det kan räcka med att den kör mot en våt buske som då släpper en massa vatten på klipparen). Det står i allafall "regn" på displayen.
 
bamse2010 skrev:
Tack Boltis!!


Lyckas ändå inte med att ha 2 körscheman??. (inte direkt ngn panik för mig)

Det står i manualen att jag skall kunna lägga in 3 st "heta zoner" dit jag vill styra den att klippa med en procentsats. Jag lyckas bara få in två?

När jag ställt in detta har jag stegat ut medurs vilka meter den skall ställas in på. Finns det inget annat sätt att få fram var den skall lägga klippet exakt? Jag har hört att Husqvarnan har en meterräknare som man kan gå efter och hela tiden se hur långt den har rullat längs linan.


?
Får du inte till 2 st körscheman ??
Är du säker på att schema 1 ligger först i tid, dvs du har en förmiddagstid, körschema 2 har du på kvällen. Om 2 ligger före 1 i tid så nollas tid nr 2... nu lät det invecklat!

Ang sträckan dit du vill att den skall åka, är du inte nöjd med det du beskriver. Du har mätt upp att den skall åka x antal meter, när den åkt dessa meter från laddstation så hoppar den ju av slingan och börjar klippa.
 
Det är inte så att du råkat sätta 100 procent storlek på någon biyta? Enda gången jag råkat ut för en kund som inte kunde programmera dubbla tider. Varför vet jag inte. Har aldrig råkat ut för att det inte skulle fungera annars..
 
Stiga anger inga ljudnivåer på sina robotar. Är det nån som har sett några specifikationer där detta ingår?
 
legion skrev:
Stiga anger inga ljudnivåer på sina robotar. Är det nån som har sett några specifikationer där detta ingår?
Den är något högre än grannens Husqvarna, inget man tänker på alls iallfall
 
64db vid underhållsklippning. 75db om man väljer att den ska klippa på 4000rpm, dvs nerklippning på högre varv.
 
Jag själv har en 525. Jättenöjd. Har kompis som har Husqvarna, en annan som har en klippare från rusta. Min låter betydligt mera. 525 har ju ett ljud som en "klinga". Robotarna som har små rakblad är tystare. Vi bor på landet så det spelar mig ingen roll. Men i ett tätbebyggt område skulle nog grannarna bli lite irriterade på 525an.
 
boltis skrev:
64db vid underhållsklippning. 75db om man väljer att den ska klippa på 4000rpm, dvs nerklippning på högre varv.
Ok tack, då faller tyvärr Stiga bort vilket är synd då jag alltid gillat märket och har haft flera vanliga gräsklippare och nu senast en Park. 75db är alldeles för mycket även om det bara är ibland den går på det högre varvtalet, det räcker för mig att höra på grannens viper dagarna i ända
;)
 
Grejen är ju det att du använder ju aldrig 75db läget. Det stänger man av i servicemenyn och aktiverar bara om du har typ 2dm högt gräs.

Väljer du en modell med borstlösa motorer så är tex varvtalet satt till lågt redan från början då de inte behöver vara upp. Så det behöver du inte tänka så mkt på...
 
Boltis :

Du pratade om en ev uppgradering mjukvara för min klippare ang regnsensorn.

Hur lång tid tar en sådan och vad kostar det ? ( jag har köpt min maskin via annan återförsäljare än en vanlig handlare)
 
Det stämmer att det släppts ett par uppdateringar, bla för regnsensorns skull.

Problemet för din del är väl var du ska uppdatera den någonstans i dagsläget. Det är nämligen så att stiga inte släppt uppdateringsklienten till Åf ännu, pga brist på utbildning av själva uppdateringsförfarandet.
Vad jag vet så är jag den enda i Sverige som fått den, då jag sedan tidigare gjort uppdateringar av robotar.
Var bor du någonstans?
Själva uppdateringen i sig tar inte så långt tid. 6 skruvar som plockas bort, panelen av och sedan tar själva uppdateringen typ 3 minuter..
Edit: De maskiner vi sålt uppdaterar vi givetvis utan kostnad. Sedan passar man ju på att uppdatera robotarna på vintern då de är inne på service och uppdatering typ..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.