Hej!

Har ett sutteränghus byggt 48. Grundkonstruktionen är grundsulor med mellangjutna (tunna) betonggolv. Under betonggolven och mellan grundsulorna ligger det sprängsten i varierande storlek samt sand och leca.

Har haft erfaren fukt- och saneringstekniker på plats då vi misstänkt något förhöjda fuktvärden i delar av sutterängplanet. Mycket riktigt så konstaterade han att fuktvärdena visserligen är förhöjda, men att det är normalt för konstruktionen och att inga indikationer på mögel fanns. Grunden består dessutom med högsta sannolikhet endast av oorganiskt material och då huset över grunden är byggt helt i tegel och lättbetong finns inga syllar eller liknande som kan bli påverkade av fukten.

Trots detta så upplever vi emellanåt (framför allt när vi varit borta från huset och haft fönster/dörrar stängda), en svag men ändå tydlig lite suraktig jordlukt vid inträde i farstun och hallen. Enligt fuktteknikern så kan mycket väl instängd sand lukta så, speciellt då sprängstenen i viss grad skapar luftfickor. Alternativt så var det "i värsta fall" enligt honom en jordbakterie som man dock ur hälsoaspekt inte behövde oroa sig särskilt mycket för. Lukten uppkom när vi rev upp hallen in på bara betongen, och då bland annat avlägsnade träpanel från väggarna samt gamla plastmattor limmade direkt på betongplattan.

Faktum kvarstår dock att vi vill slippa lukten i boendeplanet. Att förbättra ventilationen är givet (självdrag utan ventiler utöver eldstad och tvättstugan i sutterängplan idag). Fuktkillens tips var utöver detta att i samband med att vi återuppbygger hallen slipa ned betongplattorna för att säkerställa att vi får bort allt lim och gammal asbesthaltig golvtjära, samt därefter flytspackla för att få ett tätt skikt. Därefter på med ångspärr innan trägolvet läggs överst. Funkar inte detta var hans råd att borra ett hål i plattan och ansluta en fläkt som dras ut genom hallen, för att åstadkomma undertryck i grunden. Han tyckte dock inte att vi behövde oroa oss för fukten as such, eftersom betong är fuktbeständigt. Huset har trots allt klarat av att leva med en fukttät plastmatta samt laminatplattor sedan det byggdes.

Alternativet - att riva betonggolven och frakta bort minst 50 kbm sprängstenar i storleksklass upp till 200 kg, sand och annat, känns som ett evighetsprojekt om det skall göras själv, alternativt hysteriskt dyrt om det görs med hjälp av firma.

Men, jag vill inte hamna i ett läge då jag stoppat in tid en hel del pengar på att snygga upp nedreplanet (gjuter dessutom in vattenburna golvvärmeslingor som inte är gratis), för att sen upptäcka att det fortfarande luktar och saker måste rivas upp igen.

Är det någon som haft liknande problem och har goda idéer? Jag tar hellre "hängslen och livrem" än tvärtom. Tror nyckeln här utöver att ventilera bättre, är att säkerställa att det gamla betonggolvet är 110 % tätt mot grunden. Det är framför allt i hörnen som man känner att emissioner kommer upp. Jag tittade t.ex. på Dafas Airstop System (http://www.dafa.se/produkter/dafa_airstop). Någon som har erfarenhet av detta?
 
Gamla plastmattor luktar. De åldras och börjar då "tvåla" och avger en rätt uckig, unken och mindre kul lukt. En process som är omöjligt att stoppa. Inte farlig på något vis, men inte den mest behagliga för näsan.
Ventilera lite bättre, komplettera med en wunderbaum eller doftspridare av valfri typ från snabbköpet och låt bli att skaffa husdjur som gör ifrån sig inomhus. Budgetvänligt alltihopa. För jag antar att ni inte har en död liten gnagare nånstans som ligger och jäser.
 
De gamla ytbeläggningarna kommer att slipas bort samt behandlas med saneringsvätska, så att vi därefter har ren betong. Vad gäller gnagare eller inte så är det omöjligt att veta. De gillar ju tydligen sprängsten, så att vi har, eller någon gång får, en ruttnande råtta eller motsvarande där nere är inte omöjligt. Däremot så ser jag hellre ett gediget underarbete som låser ute nuvarande och eventuella framtida lukter, snarare än att behöva nyttja doftspridare och annat.
 
Redigerat:
Tja, en undertrycksventilation i samma stil som används vid markradon eller något liknande borde kunna få bort lukten under antagandet att den kommer från luft som sipprar upp från grunden. Behöver inte kosta mer än en kanalfläkt, ev en tyristor, lite rör osv. Fördelen är med att du kan göra en testinstallation för att se om undertrycket hjälper och om det verkar lovande så gör du den ordentliga installationen.

En förutsättning är givetvis att du kan komma ner under plattan/plattorna för att genera undertrycket, att du får plats med fläkten och lite rör och att du kan evakuera luften. I och med att undertrycket ser till att ev luft sipprar nedåt slipper du jaga småläckor som utan undertryck hade fått luft att sippra åt andra hållet
 
Redigerat:
Tack för svaret. Mitt antagande är att det är luft som sipprar upp, för lukten är tydligast i vägghörnen precis i skarven mot plattan. Alternativet skulle då vara att det är betongplattan som luktar, men då borde lukten försvinna i samband med att betongplattan slipas ned till ren betong och väggarna putsas.

Själva rören borde väl kunna dras på ovansidan av plattan? Tänker mig här (efter dialog med fuktkillen) att jag borrar ett hål i plattan, drar ned ett rör, tätar genomföringen och sedan drar upp röret till hörnet vägg/tak. Där kan jag skapa en trumma där både både fläkt och rör är helt dolda och kan dras mot ventilationsöppning i yttervägg.
 
Örby Villastad skrev:
Alternativet skulle då vara att det är betongplattan som luktar, men då borde lukten försvinna i samband med att betongplattan slipas ned till ren betong och väggarna putsas.
tror på detta alternativet. Gamla limrester kan lukta surt. Rengör golvet och håll din källare torr och ventilerat så sliper du unken lukt.
Om det står något dynga under din betonggolv och jäser ( fel i avlopp?) så kan ju lukten komma underifrån men det är fel åtgärd att sätta in radonfläktar på grund av det. Kanske finns det en otätt golvbrunn? eller en tomt vattenlås? Eller bara för högt luftfuktighet som kan få textilier och annat i inredningen att lukta ....
 
gaia skrev:
tror på detta alternativet. Gamla limrester kan lukta surt. Rengör golvet och håll din källare torr och ventilerat så sliper du unken lukt.
Om det står något dynga under din betonggolv och jäser ( fel i avlopp?) så kan ju lukten komma underifrån men det är fel åtgärd att sätta in radonfläktar på grund av det. Kanske finns det en otätt golvbrunn? eller en tomt vattenlås? Eller bara för högt luftfuktighet som kan få textilier och annat i inredningen att lukta ....
Jag hoppas att du har rätt, eftersom det skulle underlätta. Dock så tror jag i det här fallet inte det. Det som talar emot är att det luktar mer när jag har öppet mot grunden (har haft öppet för inspektion) och klart mindre igen nu när jag har gjutit igen hålet.

Avloppsledningarna är kollade och täta, och det luktar inte avlopp heller, utan snarare jordlukt. Inte direkt ofräscht, men inget som jag vill ha i min hall heller :). Skulle det vara ett trähus med syllar etc så skulle det vara för fuktigt, men givet att huset är betong/tegel rakt igenom så kan det enligt fuktkonsulten hantera detta under förutsättning att väggarna tillåts andas och oorganiska golv får ett ordentligt tätskikt.

Det var fuktkonsultens tips att skapa undertrycket på det sättet som jag redovisade, då i kombination med förbättrad ventilation. Förhoppningsvis räcker det dock med förbättrad ventilation samt en tätad/primad betongplatta med ångspärrar etc. Ett annat alternativ jag fick tips om var att täta i hörnen med natriumsilikat (vattenglas). Någon erfarenhet av detta?
 
jag skulle aldrig ångspärra/täta betonggolvet som ligger direkt på marken. Lämplig yta är klinkerplattor som kan lufta markfukten genom fogarna. Annars kan det bli skador i väggar längst golvet där fukten kan vandra högre upp i stället och förstöra väggputsen med tiden. Använder du fel färg så bublar den och i bubblor hittar du puts smulat till sand och det luktar fuktig jord.

Vattenglas stoppar inget som tur är :). Den kan dock stabilisera en putsyta som börjar smula sej på grund av fuktvandring och det är kanske på grund av din skadat puts du fick rådet om vattenglas?
Vattenglas tillåter betongen att "andas" ut det moderata markfukten som alltid finns i byggdelar som har direkt kontakt med marken.Dina grundsulor har den kontakten och du kan inte dränera dej ifrån det. Därför använder man på byggdelar som har kontakt med mark färger som andas dvs silikat ( baserat på vattenglas), kalk, kalkcementfärg. Alla inneväggar i min suteräng som har kontakt med mark är målade med silikat, klinker på golvet och alla bekymmer borta. Just nu har jag en avfuktare igång för det var enormt fuktigt ute i lång tid. Stoppar jag den så blir det råfuktigt där nere med källarlukt som följer :). Om du inte bor i din källare så är en avfuktare ett billigare lösning än att värma sommartid och ventilera och resultat känns direkt. Några luktspärr skulle jag inte tro på :)
gaia med tegelhus anno 1938
 
Tack för synpunkterna. Väggar och golv har visserligen varit täta (plastig tapet på väggarna, plastmatta på golvet) utan att det har tagit någon större skada hittills. Plattan ligger inte direkt mot marken, utan det är ju ett bjälklag mellan grundsulorna där det ligger sprängsten, leca och sand som ger luftfickor. Detta speciellt på sina ställen där sanden/lecan verkar ha satt sig med tiden och där det alltså luktar instängd/jordlukt/källare, vilket emellanåt tränger sig upp i boendemiljön. Det är alltså inte ett rent källarplan, utan snarare än sutterängvåning bestående av farstu (huvudingången till huset), inre hall samt ett sovrum.

Faktum kvarstår dock - om jag inte ångspärrar betonggolvet mot grunden eller satsar på undertrycksvarianten typ kanal/radonfläkt, men ändå inte vill ha lukterna upp i boendemiljön, vad hade du gjort? Endast satsat på kraftigt förbättrad ventilation?
 
Hej
Vi har samma problem som du med dålig lukt i en garderob och en klädkammare. Sipprar upp jordig/grusig lukt liksom vid väggarna osv.

Hur gjorde du?
Mvh
/C
 
Hej

Jag slipade ned min betongplatta för att få bort alla gamla limrester. Efter det så användes ett medel som heter Florosil (fukt/emissionsspärr) på golven där vi upplevde att lukten kom ifrån (hall + ett sovrum). Slutligen flytspacklades golven.

Väggar putsades om (skulle ändå göras) och målades med silikatfärg. Utöver det så förbättrades ventilationen med spaltventiler i fönstren.

Har sedan dess inte haft några problem med unken lukt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.