Jag har nyligen flyttat in i en bostadsrätt och börjar nu oroa mig för att inte allt står rätt till med badrummet. Det har hyfsat nyligen renoverats av tidigare ägare (fackmannamässigt på papper från dem).

Vid inflytt reflekterade jag över att silikonfogarna runt duschen var ovanligt gulnade för att vara nya, men gissade då, okunnig som jag är, att det inte var något allvarligt problem (annat än estetiskt).

Nu har dock svarta fläckar (som inte är smuts) börjat uppkomma på fogarna och befarar att det beror att fel typ av silikon använts. Så här ser det ut:

badrum-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genomgående gulnade silikonfogar.

badrum-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mögelfläckar?

badrum-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn som inte ser ut som det borde...

badrum-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I fogarna mellan horisontellt lagda kakelplattor finns sprickor, vad beror detta på?

Hur orolig behöver jag vara för detta? Är detta så pass amatörmässigt att jag ska befara värre överraskningar om jag tar dit en hantverkare?
 
Redigerat:
Vitt silikon gulnar, det är bara en fråga om tid. Samma sak med mögel, silikon som utsätts för fukt kommer med tiden att mögla, jag tror dock att de sämre/billigare märkena möglar snabbare.

Vad gäller sprickorna i fogarna så tycker jag inte att det i sig är anledning till oro.
Det jag hade velat ha är dokumentation på hur badrummet gjorts. Allra helst bilder på badrummet under byggets gång så att man kan se att de använt tätskikt, manchetter med mera. Jag (glad amatör) tog hundratals bilder när jag byggde mitt badrum, bland annat just för att kunna påvisa att jag utfört det fackmannamässigt vid en framtida försäljning.

Har säljaren visat upp någonting alls eller har han/hon bara i skrift intygat att det är utfört fackmannamässigt?
Hur ser golvbrunnen ut? Syns tätskikt och klämring? Uppvik mot tröskel?

Mvh / Azkel
 
Azkel skrev:
Samma sak med mögel, silikon som utsätts för fukt kommer med tiden att mögla, jag tror dock att de sämre/billigare märkena möglar snabbare.
Ja möglet skulle inte bekymra mig det minsta. Beväpna dig med en gammal diskborste och en flaska klorin så är det snart borta.

Retar du dig på gulnandet så är det ganska enkelt och billigt att byta ut lite mjukfog.
 
Kom att tänka på en annan sak, har den förra ägaren renoverat badrummet själv?
Jag vet att bostadsrättsföreningar kan vara riktigt kinkiga med att tillåta annat än certifierade fackmän att utföra denna typ av uppgifter. Detta oavsett hur fackmannamässigt det utförs/inte utförs. Gissar att det har med föreningens försäkring att göra. OM det är den förra ägaren som gjort det själv så kanske du vill kolla med föreningen att det var/är tillåtet? (förutsatt att den förra ägaren inte är våtrumscertifierad)

// Azkel
 
Azkel skrev:
Vitt silikon gulnar, det är bara en fråga om tid. Samma sak med mögel, silikon som utsätts för fukt kommer med tiden att mögla, jag tror dock att de sämre/billigare märkena möglar snabbare.

Vad gäller sprickorna i fogarna så tycker jag inte att det i sig är anledning till oro.
Det jag hade velat ha är dokumentation på hur badrummet gjorts. Allra helst bilder på badrummet under byggets gång så att man kan se att de använt tätskikt, manchetter med mera. Jag (glad amatör) tog hundratals bilder när jag byggde mitt badrum, bland annat just för att kunna påvisa att jag utfört det fackmannamässigt vid en framtida försäljning.

Har säljaren visat upp någonting alls eller har han/hon bara i skrift intygat att det är utfört fackmannamässigt?
Hur ser golvbrunnen ut? Syns tätskikt och klämring? Uppvik mot tröskel?
Tack, det gör mig lugnare!

Det är inte ägarna själva som gjort renovering utan fackmän. De har intygat det genom att skriva på en standardskrivelse från mäklaren som säger att våtrum till deras vetskap är gjort enligt regler av fackmän och inte har kända brister.

Tror att en anledningen till att det möglar är att fogen ligger någon millimeter under badkarskanten vilket gör att vatten blir liggande där. Jag har för lite kunskap för att avgöra om brunnen och övrigt är rätt, men klämring har den i alla fall – blir nog till att ta dit någon kunnig att titta på det.
 
  • Gilla
TheRealCykeltjuven
  • Laddar…
Nä, oroa dig inte, jag ska inte måla fan på väggen för dig, ta inte in någon om du inte genuint känner dig orolig för att något är tokigt. Som sagt, silikonet ser ut som förväntat och småsprickor i fog är inte i sig någon anledning till oro.

Man blir skadad av att sitta på detta forum och läsa om alla som det gått åt hel__ete för.
Givet det du berättat så tycker jag inte att det finns fog (no pun intended) för oro.

// Azkel
 
Måste man använda silikon i hörnen o mellan golv o vägg alla dom andra fogarna släpper igenom vatten
då spelar det ingen roll om det läcker i övergångarna eller är det för att inte spricka
jag har alla fall inte silikonet på min badrum o där spricker det inte o möglar inte heller
 
  • Gilla
Elmelin
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Måste man använda silikon i hörnen o mellan golv o vägg alla dom andra fogarna släpper igenom vatten
Mellan golv och vägg ska man inte använda silikon, eller i vart fall inte bottna med silikon. Vatten/fukt ska kunna passera mellan kakel/klinker och tätskiktet från vägg till golv.
 
Alfredo skrev:
Mellan golv och vägg ska man inte använda silikon, eller i vart fall inte bottna med silikon. Vatten/fukt ska kunna passera mellan kakel/klinker och tätskiktet från vägg till golv.
Är det så?
I mitt badrum så låg det silicon på de flesta ställena ända in till tätskiktet. Detta har jag plockat bort eftersom det fanns luftfickor där vatten samlades vilket har gjort att det möglat bakom siliconen. Detta märkte jag eftersom siliconen släppt på den biten där möglet fanns. Skönt att veta är att det är på rätt sidan tätskiktet iaf!

Det jag har gjort nu är att rensa bort mjukfogen, rengjort alla ytor jag kommer åt med borste och klorin och nu har jag satt avfuktaren till att torka ut det ordentligt. Tänkte låta den stå några dagar.

Hur ska jag sen gå vidare? Kakelplattorna sitter inte helt jämnt mot klinkern, på något ställe är det 3 mm och på något upp till 6 mm. Ska jag köpa fog (sån som blir hård) och trycka in i springan för att när det torkat lägga en siliconsträng?
 
Bästa är väl att skippa silikonet helt och hållet.
 
Fast detta i TS bilder är ju mot badkaret.
 
raveper skrev:
Bästa är väl att skippa silikonet helt och hållet.
Mao göra en snygg fog av "hård"fog? Hur gör man i skarv mellan vägg och golv när man har mörk fog till klinkern och ljus på väggarna? Mörk el. Ljus?
 
Noseone skrev:
Fast detta i TS bilder är ju mot badkaret.
Det behöver väl inte vara fastfogat alls.
 
Förstår inte hantverkarnas förkärlek för mjukfog i vägg/vägg vinkel, enda gången jag tycker det är försvarbart är på övervåningen i ett trähus men inte detta fall en BRF som jag förutsätter är ett betonghus så förstår jag inte varför man använt det.
Jag hade tagit bort silikonet och lagt dit ny som förhoppningsvis är av bättre kvalité för du får möjligtvis bort möglet men den kommer vara lika gul och ful.
 
D dront skrev:
Jag har nyligen flyttat in i en bostadsrätt och börjar nu oroa mig för att inte allt står rätt till med badrummet. Det har hyfsat nyligen renoverats av tidigare ägare (fackmannamässigt på papper från dem).

Vid inflytt reflekterade jag över att silikonfogarna runt duschen var ovanligt gulnade för att vara nya, men gissade då, okunnig som jag är, att det inte var något allvarligt problem (annat än estetiskt).

Nu har dock svarta fläckar (som inte är smuts) börjat uppkomma på fogarna och befarar att det beror att fel typ av silikon använts. Så här ser det ut:

[bild]
Genomgående gulnade silikonfogar.

[bild]
Mögelfläckar?

[bild]
Hörn som inte ser ut som det borde...

[bild]
I fogarna mellan horisontellt lagda kakelplattor finns sprickor, vad beror detta på?

Hur orolig behöver jag vara för detta? Är detta så pass amatörmässigt att jag ska befara värre överraskningar om jag tar dit en hantverkare?
D dront skrev:
Jag har nyligen flyttat in i en bostadsrätt och börjar nu oroa mig för att inte allt står rätt till med badrummet. Det har hyfsat nyligen renoverats av tidigare ägare (fackmannamässigt på papper från dem).

Vid inflytt reflekterade jag över att silikonfogarna runt duschen var ovanligt gulnade för att vara nya, men gissade då, okunnig som jag är, att det inte var något allvarligt problem (annat än estetiskt).

Nu har dock svarta fläckar (som inte är smuts) börjat uppkomma på fogarna och befarar att det beror att fel typ av silikon använts. Så här ser det ut:

[bild]
Genomgående gulnade silikonfogar.

[bild]
Mögelfläckar?

[bild]
Hörn som inte ser ut som det borde...

[bild]
I fogarna mellan horisontellt lagda kakelplattor finns sprickor, vad beror detta på?

Hur orolig behöver jag vara för detta? Är detta så pass amatörmässigt att jag ska befara värre överraskningar om jag tar dit en hantverkare?
Du får enkelt bort det med
Grovrengöring spray KLORIN Power Mousse 500ml. Spraya och låt verka.
 
  • Flaska med Klorin Power Mousse rengöringsspray på 500 ml med vit röd spraymunstycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.