Om man, helt hypotetiskt givetvis, gör ett ROT-berättigat arbete och det sträcker sig över årsskiftet - finns det då något som hindrar att man får en faktura med ROT-avdrag i slutet av året och en faktura med ROT-avdrag i början av nästa?
Fördelen med detta skulle ju vara ifall man kommer upp i maxbelopp för ROT på första fakturan så kan nästa faktura börja om med nollställt ROT-avdrag.
Nackdelar? Får man lov eller måste man köra ett helt arbete på samma ROT-avdrag?

Helt hypotetiskt givetvis, helt hypotetiskt... ;)
 
Nej, vi var i denna sits över förra årsskiftet. Jobbet utfördes i sin helhet till innan 1 jan, men då sista fakturan utfärdades 5 jan kom det beloppet på ROT för detta år. Vi hade del av roten på samma jobb året innan. Enligt skatteverket när vi pratade med dem så gällde faktureringsdatum.

Mao. Om man kan så lönar det sig att dela upp.

men, kolla med skatteverket
 
Redigerat:
Du kan göra så.
Man kan även betala för arbete i december som går över årsskiftet och slutförs under januari månad enligt regelverket.
 
ska det vara helt helt riktigt så ska ju ROT dras av när jobbet är klart...
men det är många som delfakturerar i december och slutfakturerar efter årskiftet

tror inte att skv har några problem med det, man kan ju hävda att tex stomresning är ett jobb, panel ett jobb osv osv
 
AndersS skrev:
Du kan göra så.
Man kan även betala för arbete i december som går över årsskiftet och slutförs under januari månad enligt regelverket.
Fast då har du förskottsbetalat, vilket kan medföra andra problem.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
hempularen skrev:
Fast då har du förskottsbetalat, vilket kan medföra andra problem.
Japp, men jag svarade enbart utifrån de skatteregler som gäller för ROT och hur man kan nyttja avdraget gällande årsskifte.
Om man sedan vill ta risken för att kunna nyttja ROT för två år får vägas mot endast ett år och hur "bygget" ser ut och förtroende för byggare/hantverkare. Men det är möjligt enligt skatteverket.
 
Toppen! Tackar så mycket för svar, jag har någon form av diagnos som gör det totalt omöjligt att läsa regelverk... :surprised:

Jag håller på och beställer hit en massa hantverkare för att lämna offert på en badrumsrenovering för tillfället och jag hoppas även försöka få renoverat en del av den gamla skorstenen så att jag kommer upp i maxbelopp i år är ju ingen högoddsare. Kan man på detta sätt få några tusen till i avdrag vore det ju helt enastående. :)
 
Ingen rot till bygge under 5 år :)
 
gammalt hus:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.