peternicklas
theon skrev:
"Landroiden är minst lika bra aom HQ kanske t.o.m bättre"

Onekligen ogrundade spekulationer ....


@gullegrizen Du kan lugnt köpa en HQ och veta att du till största sannolikhet kommer att få det betydligt lättare än om du hade köpt en Worx Landroid. Däremot kostar HQ lite mer, men det är som talesättet, "man får vad man betalar för".
Procentuellt så verkar HQ ha väldigt lite fel, iallafall på deras 220+ modeller .
Nä, vi spekulerar inte, vi vet! Läs lite på deras forum så får du själv se antalet fel som HQ faktiskt har.
HQ kostar rätt mycket mer, lite mer än dubbla priset. De pengarna som jag har sparat ska vi åka på en semester för(y).Jag vet med säkerhet att gräsmattan är lika fin när vi kommer hem som den var när vi åkte. Jag hade helt klart titta på Bosch Indego istället för HQ om man nu inte vill köpa en Landroid.
 
theon skrev:
Du kan lugnt köpa en HQ och veta att du till största sannolikhet kommer att få det betydligt lättare än om du hade köpt en Worx Landroid.
...
Procentuellt så verkar HQ ha väldigt lite fel, iallafall på deras 220+ modeller .
Intressant, jag har inte sett några siffror på det. Vad har du fått den info ifrån? Med tanke på prisskillnaden har du sannolikt, eller borde i alla fall rimligtvis ha, rätt.
 
peternicklas skrev:
Nä, vi spekulerar inte, vi vet! Läs lite på deras forum så får du själv se antalet fel som HQ faktiskt har.
Nej, det vet vi inte. Landroiden har funnits i Sverige i några månader. Hållbarheten är kanske bra i teorin, men i verkligheten är det ännu inte bevisat.
 
  • Gilla
Mabcus och 1 till
  • Laddar…
Hadirajan: Finns väl ingen riktig anledning att ha Armaflex runt ? Armaflex är ju inte vidare billigt ser jag.Gissar på att det går åt ca 6m rör/armaflex.
 
Anledningen för mig är att klipparen gör ljudlösa studsar emot armaflexen och sen går vidare åt ett annat håll.
Men nej, den behövs inte för funktionen. Materialspecen stämmer bra, har för mig att tvärstagen blev 153 cm/st på studmattan som är 3,8 m i diameter.
 
haddirajan skrev:
Anledningen för mig är att klipparen gör ljudlösa studsar emot armaflexen och sen går vidare åt ett annat håll.
Inser att jag kör en pinsamt ful lågbudgetvariant, lite överblivna gamla 2tum2-or som sitter på samma sätt som dina. Nästa säsong får det nog bli något lite mer estetiskt tilltalande.



Edit: För studsmattan i sig är ju en så rasande vacker trädgårdsmöbel. :)
 
  • Gilla
haddirajan
  • Laddar…
Tanken för min del var också att köra tryckimpregnerat från början, men då 22*95 för att hålla ner den extra vikten på studsmattan.

Blir samma lösning som Haddirajan, ingen större kostad då jag inte har så många kilometer ut till RinkabyRör
 
Det finns en anledning till att fru/sambo kallas för ens bättre halva... Klart du ska slå till på en Husqvarna du kommer inte ångra dig min tog ca 1 timme att installera sedan har jag inte lagt ner ett handtag på grässklippningen, endast trimmat några centimeter remsa tre gånger i år.. sedan ber du snällt kanske hon serverar dig en kall :beer:
 
  • Gilla
theon
  • Laddar…
Verkar vara så här att dom som har en automower är nöjda och dom som har en landroid är nöjda, även dom som har andra märken är nöjda. så slutsatsen är att oavsett vilken maskin du köper så kommer du att bli nöjd. Men man får ju köpa klippare efter hur tomten ser ut. Har man pengar så då kan man ju köpa dom dyra grejerna. Ordspråket att man får vad man betalar för stämmer inte alltid. Sen tror jag mycket på Bosch ska bli intressant att följa den när den väl kommer.
 
  • Gilla
Mckie och 3 till
  • Laddar…
fludde skrev:
Verkar vara så här att dom som har en automower är nöjda och dom som har en landroid är nöjda, även dom som har andra märken är nöjda. så slutsatsen är att oavsett vilken maskin du köper så kommer du att bli nöjd. Men man får ju köpa klippare efter hur tomten ser ut. Har man pengar så då kan man ju köpa dom dyra grejerna. Ordspråket att man får vad man betalar för stämmer inte alltid. Sen tror jag mycket på Bosch ska bli intressant att följa den när den väl kommer.
Min tolkning är att de som har Landroid är nöjda för att de fått sin klippare billigt och att de därför kan leva bristerna som finns. Jag skulle inte acceptera dem, men det är upp till var och en att bedöma själv. På min komplicerade tomt skulle inte en Landroid fungera, så därför är jag mycket nöjd över att AM fungerar...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
  • Gilla
Otjena och 1 till
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Min tolkning är att de som har Landroid är nöjda för att de fått sin klippare billigt och att de därför kan leva bristerna som finns. Jag skulle inte acceptera dem, men det är upp till var och en att bedöma själv. På min komplicerade tomt skulle inte en Landroid fungera, så därför är jag mycket nöjd över att AM fungerar...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Just det jag menar man får utgå från tomten, annars är man fel ute. Landroid är billig men klipper lika som automower på normala tomter. Den brist som finns på landroid är att om en granne har en robot så blir de strul, en ganska stor brist. men vad jag hört så ska de komma en lösning på detta. Skulle vilja veta vilka brister du menar?
 
peternicklas
fludde skrev:
Just det jag menar man får utgå från tomten, annars är man fel ute. Landroid är billig men klipper lika som automower på normala tomter. Den brist som finns på landroid är att om en granne har en robot så blir de strul, en ganska stor brist. men vad jag hört så ska de komma en lösning på detta. Skulle vilja veta vilka brister du menar?
Lösningen finns redan färdig, patent är sökt på den därför kan den inte släppas ännu.
 
fludde skrev:
Just det jag menar man får utgå från tomten, annars är man fel ute. Landroid är billig men klipper lika som automower på normala tomter. Den brist som finns på landroid är att om en granne har en robot så blir de strul, en ganska stor brist. men vad jag hört så ska de komma en lösning på detta. Skulle vilja veta vilka brister du menar?
Jag tänker på att guide saknas, att den skall gå i oklippt gräsmatta (med ena sidan) på vägen hem samt att den är sämre på slänter. Sedan kan man även nämna finjusteringsmöjligheterna som är bättre på AM. Men behöver man inte dessa finesser så....
...men på min tomt skulle jag inte klara mig undan något av dessa mervärden...

Glömde nästan att knivarna är dolda på AM. Skyddas bättre mot stenar och skyddar nyfikna varningar (som när grannpojken bara skulle undersöka lite grann).

Vet förresten inte hur LD hanterar högt gräs. Det tuggar sig AM glatt igenom (se bilderna jag postat i AM-tråden tidigare).

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
peternicklas
pacman42 skrev:
Jag tänker på att guide saknas, att den skall gå i oklippt gräsmatta (med ena sidan) på vägen hem samt att den är sämre på slänter. Sedan kan man även nämna finjusteringsmöjligheterna som är bättre på AM. Men behöver man inte dessa finesser så....
...men på min tomt skulle jag inte klara mig undan något av dessa mervärden...

Glömde nästan att knivarna är dolda på AM. Skyddas bättre mot stenar och skyddar nyfikna varningar (som när grannpojken bara skulle undersöka lite grann).

Vet förresten inte hur LD hanterar högt gräs. Det tuggar sig AM glatt igenom (se bilderna jag postat i AM-tråden tidigare).

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Vill kommentera dina synpunkter lite.
Den måste följa slingan hem och just nu då kanske i oklippt gräs, beror lite på hur tomten ser ut. Har man fritt ut från gräset så kan slingan ligga i gräskanten och då klipper den ända ut. Oavsett så är detta något man tittar på och Landroid kommer nog att komma med att den t.ex. startar med att klippa längs med slingan varje x gång den går ut. Min går hela tiden med höger sida på marksten så jag har inget problem med detta.
Klippa slänter tror jag inte den är sämre på, kan dock bli problem när den ska hem om den ska gå mycket upp och ner, tämmer batteriet.
Tror inte att öppna knivar skapar något problem då den stannar knivarna stannar väldigt fort.
Högt gräs är inga problem dock så blir det avklippta långa strå.
Guideslinga saknas många behöver många inte.
Dock så är den tystare är HQ.
 
pacman42 skrev:
Jag tänker på att guide saknas, att den skall gå i oklippt gräsmatta (med ena sidan) på vägen hem samt att den är sämre på slänter. Sedan kan man även nämna finjusteringsmöjligheterna som är bättre på AM. Men behöver man inte dessa finesser så....
...men på min tomt skulle jag inte klara mig undan något av dessa mervärden...

Glömde nästan att knivarna är dolda på AM. Skyddas bättre mot stenar och skyddar nyfikna varningar (som när grannpojken bara skulle undersöka lite grann).

Vet förresten inte hur LD hanterar högt gräs. Det tuggar sig AM glatt igenom (se bilderna jag postat i AM-tråden tidigare).

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Det är helt säkert så att din tomt kräver en HQ maskin som mycket riktigt har större möjligheter att styras både ut och hem. Däremot behöver väldigt många inte den höga intelligensen utan klarar sig utmärkt med en enklare maskin som t.ex. Landroid. Man skall inte ge sken av att man till varje pris behöver en HQ maskin för att få jobbet gjort och i Gullegrizens fall anser jag att hans tomt klarar i stort sett samtliga maskiner på marknaden av galant om de har rätt kapacitet, mer komplicerad är den inte. Känslor är något helt annat och har man känslor för sin fru/sambo så gör man säkert allt för att tillgodose dem, kosta vad kosta vill :cool:.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.