I vårt nyköpta sekelskifteshus finns det ett badrum på ca 4-5 kvm från 60-talet som är i starkt behov av en renovering. Ett litet sitt-badkar, en varmvattenberedare, en mini-tvättmaskin + handfat och wc är trängda på detta lilla utrymme.
Den smala hallen ligger vägg i vägg till badrummet. Jag funderar på att man kanske kan flytta entrén och hall till andra sidan av huset, så man kan ta till vara på den smala hallen och flytta dessa kvm till badrummet, då blir badrummet lite större.
Vem ska man kontakta för att få "igång" dessa tankar?
Vad ska man tänka på, tips?
 
I gamla hus brukar man rekommendera att om möjligt lägga badrum i en tillbyggnad. Speciellt om det skall vara stort och toppmodernt. Då skulle du också få en större hall. Kan det vara ett alternativ?
 
Jag har liknande funderingar om att utnyttja hallen för att få större badrum. Kan du utveckla lite dengroth om varför man inte brukar rekommendera detta?
 
Dels för att inte göra för stora ingrepp i ett gammalt hus, det man har förändrat och rivit ut är det mycket svårt att återställa och dagens krav på badrum brukar innebära att man flyttar väggar eller liknande för att som ni önskar få en större yta, dessutom är det inte optimalt att tätskikta en gammal stomme i trä då risken är stor att man får fuktskador då det blir för tätt och/eller stommen rör sig.

En annan kanske viktigare anledning är just risken för en vattenskada från det nya badrummet, man brukar säga att det inte är en fråga om man får en vattenskada utan när. Har man då dragit in avlopp och vattenledningar i det gamla huset kan mycket bli förstört, i en utbyggnad är originalhuset skyddat och vattenskadan "stannar" i den nyare delen. Det är också lättare att bygga efter dagens krav och regler om man gör en separat tillbyggnad.
 
Har för mig att jag läst att det är andra regler/normer som gäller vid en renovering motför om man bygger ett nytt badrum. Eller jag kanske har drömt?

Men varför skulle det vara en fråga om när man får en vattenskada i ett äldre hus, vi har ett badrum insatt på 70-talet och ifjol när vi fukttestade huset fanns det inte ett spår av fukt någonstans i badrummet eller köket. Vi tänker också kapa en bit av hallen för att göra vårt i nuläget 1,70x1,70 m stora badrum lite större, så allt v/a blir på samma ställe som tidigare.

Fast vårt hus är bara 80 år, och det kanske inte räknas som ett äldre hus? Det kanske bara är halvgammalt :p
 
Ja, vad är "gammalt" i det här fallet? Vårt hus är från början av 1900-talet, men totalt ombyggt 1958, så det officiella byggnadsåret är 58. Vårt nuvarande badrum renoverades 03 och är helkaklat.
 
Vi är helt noviser på bygg, så vi måste ha hjäp och förslag på hur man kan göra. Anlitar man arkitekt till detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.