Jag skall snart påbörja ett litet projekt med en av mina små toaletter idag är det målade masonitväggar och plastmatta på golvet. Det som finns i inredningsväg är en toalett och ett handfat, ytmässigt rör det sig om knappt 2 m2.

Så som vi har tänkt oss så skall det på golvet läggas klinker och på väggarna kommer det bli målad "vävtapet".

Nu till frågorna;
Jag antar att jag måste fläcka ut plastmattan med följden att tätskiktet försvinner, hur gör jag då när jag lägger mitt klinker? Idag är det ett trägolv under, jag kan väl inte lägga klinker på det utan måste lägga någon skiva (gips?) där? Bör jag därefter lägga något tätskikt innan jag lägger klinker? Tanken är att jag skall ha en klinkerrad som golvlist oxå.

Avseende att ta sig runt toalett och genomföringar?! Hur gör man enklast där, lägger man skiva + klinker så ligger ju toalettstolen idag betydligt lägre?

En liten dummie på vettigt tillvägagångssätt hade verkligen uppskattats om någon har tid, lust och ork till det :surprised:
 
JothaR skrev:
Jag antar att jag måste fläcka ut plastmattan med följden att tätskiktet försvinner, hur gör jag då när jag lägger mitt klinker? Idag är det ett trägolv under, jag kan väl inte lägga klinker på det utan måste lägga någon skiva (gips?) där?
Ja, gips eller flytspackel. Trä är inget bra underlag för kakel/klinker.

JothaR skrev:
Avseende att ta sig runt toalett och genomföringar?! Hur gör man enklast där, lägger man skiva + klinker så ligger ju toalettstolen idag betydligt lägre?
Man brukar plocka bort toalettstolen innan man lägger tätskikt och klinker.
 
Hej!

Jag är i samma sitts som dig, eller rättaresagt jag var.
I vårt hus från 1978 ska vi också totalrenovera vårt badrum på 4 kvadrat.

Vi tog en firma, och hittils ångrar jag inte det! (å andra sidna så skulle jag aldrig fixa det tillfredsställande själv!)
I detta gamla badrum finns det speciallösningar (konstigt bygt från början, människor som under årenslopp fixat själva med så väl vatten, el och avlopp) både hit och dit som är svårt att fixa själv utan alla verktyg och kunskap.

Så mitt råd är verkligen att ta in några offerter och se vad det skulle gå på! jag tror verkligen att man tjänar på det i längden, för om man ska vara ärlig så får man inte göra så mycket med varken el eller vatten själv.

Men det är min uppfattning!

Lycka till!
 
Misstänkte att det var borttagning av stolen som var grejen ja :)

Gällande gips, är det någon särskild typ av gipsskiva som man använder sig utav? Och slutligen, tätskikt i golvpartiet är det något som behövs/krävs? Kan man i så fall använda någon typ av "målningsbart" skydd eller hur gör man lämpligen?
 
Golvgips, ja tätskikt behövs (tror att det är 5 eller 10 cm upp mot väggen)
 
Vad för typ av tätskikt kör man vanligen? Kan detta fungera, http://www.bauhaus.se/vatrumsprimer-2kg.html ?

Antar att det är ett sådant där tätskikt som man typ rollar/penslar ut, därefter borta man kunna lägga klinker ovanpå det tycker jag...

Tacksam för de snabba svaren =)
 
Sen gäller det ju att du kollar hela kedjan, enligt BKR eller GVK. Läs en folder från valfri tätskiktsleverantör på hur underarbetet skall göras. Skall det göras enligt boken så rollar du inte tätskikt på gips, reglerna ändras hela tiden, men när jag gjorde det så körde jag Cascos system, på träbjälklag, och då var det golvspånskiva + flytspackel innan man kan rolla tätskikt. Sen skall alla produkterna, inkl fix vara "ur samma serie"

Jag rekommenderar att du kollar badrumsforumet och kollar på folks projekttrådar med bilder och förklaringar, det finns flera stycken, då får du en grundläggande förståelse för hur det skall göras.

Reglerna för badrum och toalettutrymme är detsamma, bortsett från att väggarna inte behöver tätskiktas i toalettutrymme (endast vinkeln golv/vägg och ca 50mm upp på väggen
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.