Hej!

Mitt första inlägg här och känner mig lite som en glad amatör så ha tålamod med mig nu. :surprised: Det brukar kunna bli långt och många frågor när jag skriver. Jag har frågat runt lite om detta och i butiken där jag köpt material men tycker jag får lite olika svar här och var så frågar här också. Känns som om det finns en hel del kompetens och erfarenhet här. :cool:

Håller på med en ytrenovering och ska ta hela lägenheten men har börjat med vardagsrummet. Lägenheten i föreningen Morkullan i stockholm och är från 30-talet.

Här är en panorama på hur det såg ut för några dagar sedan (lite dåliga skarvar):
http://photosynth.net/view.aspx?cid=4a1bf687-768f-4bb6-a6f7-05cd46efe37b

Jag har rivit ner väv/papp från taket och skrapat ner någon hemsk gulaktigplastliknande färg. Finns lite av den färgen kvar men gör avvägningen att den sitter så hårt så det är lugnt. Från väggarna har jag rivit ner 6 lager tapet och sen har jag slipat med planslip för att få bort det sista pappersfnaset. I stort så är det puts-rent på väggarna.

I taket finns lite sprickor som behöver fixas, en av de är mer kontinentalplatteförkjutning än spricka. :(

Lite bilder på tak-eländet.
1. Nerskrapad färg från taket.
2. Stor spricka i tak. 1
3. Stor spricka i tak. 2
4. Stor spricka i tak. 3
5. Stor spricka i tak. 4

Väggarna har också en hel del som måste lagas. Det är plugghål och det är trasiga hörn och någon argbigga har förmodligen varit tämligen aggresiv med dammsugaren och slagit sönder putsen där eluttagen suttit.

1. Trasiga hörn.
2. Mer trasiga hörn.
3. Ännu ett trasigt hörn.
4. Jättehål vid tidigare eluttag.
5. Småskavanker i putsen.

Utöver väggar och tak så ska alla snickerier fixas. Tanken var först att riva loss golvlisterna och sänka ner de mot golvet för att slippa extra list (varit korkgolv eller något tidigare men nu ska trägolvet slipas).

Det jag har kört fast på nu är vilken ordning saker ska göras i samt eventuella detaljer som jag förbisett. MIn plan ser just nu ut så här, mottager gärna rättelser , synpunkter eller ryggdunk:


  1. En polare som är snickare kommer och hjälper mig laga putsproblem i väggar och tak.
  2. Jag lägger en grund på väggar och tak med ALCRO Kraft Grundfärg. Ett lager först.
  3. Tak och väggar spacklas. Förmodligen bredspacklas hela skiten. Latexfog i alla hörn och mot fönster och dörrfoder? Ska snickerierna ha grundats först?
  4. Kanske läggs det mikrolit på spacklingen.Vissa säger att det är bra andra att det är dåligt. Argumentet för att det är dåligt är att om det rör sig och det släpper så är det svårlagat. Argumentet för att det är bra är som sagt att rörelse i huset inte ska ge sprickor i färg/tak. Åsikter?
  5. Taket slutmålas kanske med ALCRO Kraft Grundfärg. Hör från olika håll att man kan ha den och färdigställa med den. Oklart dock om den är nöjaktigt vit.
  6. Väggar målas med någon kritvit färg.
  7. Hantverkare tas in för slipning och fix av golv. Oklart om det ska oljas, oljevaxas eller göras något annat.

Någonstans i den listan ska även detta in:

  • XX. Slipning av snickerier (fönster, fönsterfoder, dörrfoder, golvlister).
  • XX. Lagning av snickerier.
  • XX. Målning av snickerier.
  • XX. Slipning av elemet, rör, ventilgaller
  • XX. Målning av element, rör, ventilgaller
  • XX. Ny el dras. Latexfogas in så den döljs, alltså innan slutmålning av vägg/snickeri.
  • XX. Ny kabel till ComHem-uttag (måste ta in någon lallare till det säger comhem. =()

Stort tack på förhand för hjälp, synpunkter eller brasklappar. :cool:
 
Hej och välkommen till forumet.

Kul att se vilket krafttag du tar med lägenheten. Jag skulle nog ha gjort likadant själv - allt på en gång och ordentligt (y)

När jag tittar på takbilderna så får jag (otrevliga) flashbacks till ett gammalt limtak som satt i min förra lägenhet. Ytskiktet som du skrapade ner kan ha varit en gammal, gulnad oljefärg av något slag som man ofta har lagt ovanpå limfärgtak istälelt för att tvätta ner. Var flagorna stoftiga på baksidan eller finns det rester kvar i taket?

Kraft-grundfärgen är främst till för att isolera ytor som kan blöda igenom och missfärga toppskikt. Om det inte finns nikotin-, fukt- eller liknande skador på väggarna så skulle jag leta efter en annorlunda grundfärg. Både taket och väggarna ser relativt sugande ut så t.ex. en mättande primer (kommer ej ihåg vad Alcros heter) är att föredra innan spackling och grundmålning*. Om du ändå målar med Kraft, så avsluta med en riktig takfärg. Annars kommer taket så småningom se gult ut jmfrt med de vita väggarna.

* Jag har sett flera olika varianter med renoveringsgips, dukar, bredspackling osv. men jag kan tyvärr inte säga vad som är lättast / bäst. Spontant känns det som att man bör reparera väggen och "grovytorna" med liknande, hårda putsmaterial för att sedan gå över till spackel och färger i finishen.

Medan bruket, eller vad det nu blir, torkar så kan du passa på att lossa och slipa rent snickerier och måla dem. Det går väldigt snabbt när allt ligger på rad över ett par bockar, oavsett om du använder spruta eller pensel. Jag gillar fläskblanka snickerier och föreslår därför Servalac Blank, men det finns ju fler glanser att välja på. Samma färg fungerar till galler och elementen också, bara de inte blir varmare än ~70 grader.

Lycka till och fortsätt gärna att posta bilder på projektet.
 
Hallå Nemlan!

Tack för ditt svar. Har hållit på och hackat i mitt rum och inte riktigt kommit mig för att svara här. Men det har hänt lite sedan mitt första inlägg men det är fortfarande väldigt mycket kvar.

Börjar med några panoramor till. Skiftande kvalité på skarvar och så... :confused:

1. Innan jag började riva
2. Sekunderna innan jag började måla med KRAFT Grundfärg.
3. Målat med ALCRO Kraft Grundfärg


Du har nog helt rätt i att det är en gammal oljefärg. Vill minnas att de var lite stoftiga på baksidan, ärligt talat förträngt det lite. :x KRAFT Grundfärg tror jag dock var helt rätt till detta och har pratat med två butiker, en målar polare och Henke på www.henkesmalartips.se om det. =) Den binder upp allt damm och smuts och små tapet/vävrester som man inte får bort. Som novis var det inte superlätt att måla med den men man kom snart in i det. Luktar rätt kraftigt men som tur är så är det en hörnlägenhet och jag kunde ställa upp så det blev korsdrag i rummet. Tack för tipset med takfärgen, har efter att ha frågat runt hört fler säga att den kan gulna.

Så här är status nu, uppdaterad lista (kursivt och bold är klart):
  1. En polare som är snickare kommer och hjälper mig laga putsproblem i väggar och tak. Detta är gjort och jag fick en lektion i putsfix och har lagat en hel del själv nu.
  2. Jag lägger en grund på väggar och tak med ALCRO Kraft Grundfärg. Ett lager först. Slipade och tvättade efter grunden. Blir små vassa noppror plus att en del av tapetresterna färgen binder nu reser sig och kan slipas ner.
  3. Slipning/skrapning av snickerier (fönster, fönsterfoder, dörrfoder, golvlister).
  4. Tak och väggar spacklas. Förmodligen bredspacklas hela skiten. Latexfog i alla hörn och mot fönster och dörrfoder?
  5. Snickerier lagas, grundas och lackas.
  6. Kanske läggs det mikrolit på spacklingen.Vissa säger att det är bra andra att det är dåligt. Argumentet för att det är dåligt är att om det rör sig och det släpper så är det svårlagat. Argumentet för att det är bra är som sagt att rörelse i huset inte ska ge sprickor i färg/tak. Åsikter?
  7. Taket slutmålas kanske med ALCRO Kraft Grundfärg. Hör från olika håll att man kan ha den och färdigställa med den. Oklart dock om den är nöjaktigt vit.
  8. Väggar målas med någon kritvit färg.
  9. Hantverkare tas in för slipning och fix av golv. Oklart om det ska oljas, oljevaxas eller göras något annat.


Någonstans i den listan ska även detta in:

  • XX. Slipning av elemet, rör, ventilgaller
  • XX. Målning av element, rör, ventilgaller
  • XX. Ny el dras. Latexfogas in så den döljs, alltså innan slutmålning av vägg/snickeri.
  • XX. Ny kabel till ComHem-uttag (måste ta in någon lallare till det säger comhem. =()

Fönster- och golvlister
Jag håller nu på att skrapa fönstersmygar och lister, även en hel del puts som lagats där. Problemet jag har är att det har inte bara varit 5 lager tapet på väggarna utan även 5-6 lager färg på snickerinera. De plana ytorna går bra men har stora problem med det som är lite rundat och detaljerna. Känns väldigt lätt att slinta med skrapan och göra skador som jag kommer få spackla. :mad: Vad har ni för tips där? Värma med värmepicka?

Fönsterlist 1
Fönsterlist 2
Skrapad fönstersmyg. Värme och kyla har gjort sitt till här misstänker jag...

Har exakt samma problem med golvlisterna som behöver shapeas upp rejält. Har inte ens vågat skrapa annat än ovansidan (upp mot vägg) än så länge.

Golvlist 1

Där ser man även ett annat problem... Det har ju legat korkmatta eller något i lägenheten så det är en springa mellan originalgolvlist och trägolv. Där har man satt denna, enligt mig, mindre snygga tilläggslist. Den kommer tas bort och jag vill hitta en annan lösning på det. Var inne på att ta bort golvlisterna och sänka ner de men efter att ha jobbat lite med det så inser jag att det inte kommer gå, antingen går väggen sönder eller så går listen sönder. Fick ett tips av morsan som kan göra att man slår två flugor i en smäll, http://www.d-line-it.se/flooring.php. De har några lister som inte är skitfula som skulle kunna läggas mot golv och även gömma lite kabel. Någon med erfarenhet av di där eller likanande? Har i jobbet dragit vanlig kabellist från typ Ahlsell men de håller inte mått eller form för detta.

Under kategorin fönster ligger ju även just hela fönsterhistorian. Undivikit det lite men inser att de måste ner och kittas och målas om. Känns jobbigt och skjuter det lite framför mig tills jag iaf spacklat klart.

Element
Det står heller inte klart för mig hur jag angriper elementen och ytan runt de. Har fått tipset att köra snickerilack på ytan runt elementen men det jag inte riktigt vet är hur jag bäst kommer in BAKOM element för att göra rent och måla. För på något sätt måste man ju försöka komma åt bakom. Rackarns dammigt och fult där, även några sprickor i putsen men de kommer jag aldrig kunna åtgärna. =( Att hänga av elementen lär nog vara en omöjlighet.

Element 1.

Random bilder
1. Rätt fräsig tapet som kom fram i bottenlagret.
2. Detalj, tapet.
3. Detalj, tapet.
4. Litet hål i vägg.
5. Lagat hål i vägg.
6. Osså lite grundfärg på't. Ska såklart spacklas och finliras.
7. Mer skador i vägg.
8. Bild in i hålet här ovan. Ser ut att saknas en del puts bakom den listan, spikar i luften.
9. Hål ovan lagat.
10. Lagning runt element nummer 1.
11. Skada vid element nummer två. Lagade det igårkväll men har ingen bild på lagningen än.
12. Grundade väggar.
13. Hur djup sprickan i taket var? Ganska...

Nu måste jag fortsätta med mitt färgskrapande så jag kan börja spackla någon gång... :rolleyes:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.