Vi är mitt i ett projekt där vi ska måla om vår fasad. Huset är från 1910 och rent byggnadsvårdsmässigt skulle det passa bäst med en linoljefärg. Det är liggande hyvlad träpanel i fasspånt med en stående panel i dubbelfasspånt längst ner. Vi har målat med linoljefärg inomhus och jag gillar färgtypen mycket, men det är grymt tungt att måla då den ska strykas väldigt, väldigt tunt.
Pratar man med någon byggnadsvårdare så är det ju inget snack om att man ska använda linoljefärg, men jag skulle vilja höra lite mer nyanserade åsikter om alternativen till linoljefärg. Jag gillar att den är hyfsat miljövänlig(?), att den är "rätt" för ett gammalt hus, att man kan stryka på ett lager linolja när den börjar bli dassig istället för att måla om och att det blir väldigt, väldigt snyggt!

Så; kom gärna med era åsikter och synpunkter på för- och nackdelar. Gärna också tips på fabrikat :)
 
Ett inte så nyanserat svar som du önskar då jag är byggnadsvårdare! :) MEN: Det behöver inte vara så jobbigt att måla faktiskt. När vi köpte vårt första hus 2004 bytte vi från eternit till träpanel, liggande och stående spontad, dock bara finsågad eftersom vi inte fick tag på hyvlad. Vi valde linoljefärg från Gysinge och målade med deras utomhusgrundfärg och sen två strykningar varav första spädd med balsamterpentin. Vi slet upp flera fina dyra penslar och det tog tid. Resultatet blev dock väldigt bra och i måndags tittade jag faktiskt på huset och det är långt från dags att måla om igen och det har nu gått 8 år.

När vi köpte vårt andra hus blev det slamfärg, vi ville inte måla med linoljefärg på en stor fasad igen och dessutom var det lockpanel.

Tredje gången gillt och vi bytte från tegel tillbaka till den sorts panel som ursprungligen suttit på huset och varit målat med just linoljefärg. Nu var vi tveksamma, inte till linoljefärgens kvalité men till att ge oss på jobbet att måla med den. Men den här gången valde vi Ottossons istället. Den målade vi utan lösningsmedel. Istället blandar man till första strykningen 75% rå linolja och 25% linoljefärg. Det gör färgen väldigt lättstruken och när man gjort första strykningen målar man med två strykningar ospädd färg. Då Ottossons från början är mer lättstruken än Gysinges blev det inte alls så svårt och tidskrävande som vi trodde och vi är väldigt nöjda att vi trots allt gav oss på linoljefärg utomhus igen. Invändigt använder vi bara linoljefärg till trä så jag är ju väldigt nöjd med färgen överlag.
 
Kanske inte så nyanserat då nej, men stort tack för ditt svar! :)

Väldigt intressant hur ni blandade ut första strykningen. Blir det lätt tunt då också alltså? Vi har använt Ottosons färg och Kulturhantverkarnas inomhus. Kan nog inte säga att jag har upplevt hur de skiljer dock...
Hur har detta landat ekonomiskt för er? Man säger ju att linoljefärgen blir billigare att måla med eftersom den är så dryg, men jag tycker ändå att det känns som att det blir lite dyrare med tanke på det högre literpriset?

Gärna fler synpunkter, kanske också från någon målare om det finns? Jag vill alltså jämföra "riktig" linoljefärg med de mer konventionella färgtyper som folk använder på moderna hus.
 
Verkar inte dimpa in något mer direkt. Finns ju mycket att läsa redan och jag betar av så mycket jag kan.

@Sophie Varför valde ni att blanda ut färgen utan lösningsmedel denna gång? Många pratar om att olja in ett lager med ren linolja först innan man målar med kulört. Jag har tittat på några av Ottossons videor och där verkar dom inte göra så. Hur gjorde ni?

Planen är att sätta igång och måla i helgen så det drar ihop sig :)
 
Ska försöka svara på dina frågor: linoljefärg verkar dyrt när man bara ser till literpriset men det blir inte så dyrt alls om man räknar ut totalpriset. Den räcker till 15-20 m2 per liter jämfört med vanlig färg som brukar räcka till 6-8 m2 tror jag.

Jag använde lösningsmedel i början när jag målade med linoljefärg men sen blev jag gravid och vi ville inte använda lösningsmedel då eller när barnen fötts. Det går också väldigt bra att måla utan och efterhand har vi förutom intresset för byggnadsvård även blivit intresserade av ekologiska material och då rimmar lösningsmedel illa med det. Eftersom Ottosson har en målningsbeskrivning på sin hemsida utan lösningsmedel valde vi den.

Färgen i första strykningen blev väldigt lättstruken och man kan ju (om kulörerna inte skiljer jättemycket) grunda med samma färg på allt och sen stryka de olika kulörerna först i de kommande två strykningarna för att spara tid.

Oljan i första strykningen tränger in djupt och skyddar långsiktigt träet. En annan fördel som vi verkligen uppskattar men inte hunnit "utnyttja" ännu är att man kan halvolja fasaden när den börjar bli sliten istället för att måla om. Halvolja innebär att man blandar hälften balsamterpentin och hälften linolja och stryker det på fasaden så återfår den glans och styrka. Visserligen måste man då använda terpentin, å andra sidan sparar man in på ommålning och färg.

Ytterligare en anledning är att ni har en fin gammal panel och modern färg stryks tjockt vilket döljer en del av detaljerna. Linoljefärg framhäver istället ytan.

Jag tycker verkligen ni ska testa linoljefärg. Ni har lagt så mycket energi och jobb på att skrapa bort felaktig färg från ert hus och då är det väl vettigt av er att måla om den gamla originalfasaden med den färg den ska vara målad med!

Inte så nyanserat svar denna gången heller... ;)
 
Nu kommer en fråga till!
Jag har inte riktigt förstått om det är Zinkvitt eller Vit Titan-Zink man ska använda och blanda ut kulörten med? Vilken är det som är beständig mot algpåväxt? Vad jag har förstått så ska inte Zinkvitt användas i högre andel än 30%? Vi ska ju späda vår med nästan 90% vit...

Edit: Vi har liggande panel som ska målas och en byggställning som täcker knappt halva fasaden. Vi måste alltså avbryta efter halva brädan och flytta ställningen innan vi kan måla klart resten av brädan, det finns inga andra "naturliga" avslut. Är det stor risk att det blir ojämnt då? Det kommer ju att bli så att vi får måla ena halvan av fasaden klart innan vi flyttar ställningen och sen måla andra halvan. Då kommer det ju att ha torkat redan...
 
Redigerat:
Vit Titan-Zink är den vi använder. Det är zinken som motverkar alger. I den färgen är halten av zink reglarad så när du spär så blir det ju lägre halt av zink totalt.

Menar du att ni ska måla alla tre strykningarna på ena halvan först och sen flytta ställningen eller menar du att ni ska flytta ställningen när ni målat ena halvan av väggen en gång och måla andra halvan? Linoljefärg tar ju tid på sig att torka så ska ni flytta efter en strykning så hinner ni måla en halvan på förmiddagen och sen flytta ställningen och måla andra halvan innan det torkar. Eftersom grundfärgen ska torka i fem dagar tar det väldigt lång tid om ni ska måla en halva klart åt gången och låta ställningen stå kvar och vänta tills andra strykningen ska dit.
 
Nu är första strykningen klar! Det var helt fantastiskt trevligt att jobba med färgen i spädning 35% färg, 15% balsamterpentin och 50% linolja. Den vart väldigt tunn och lättrinnande och lätt att jobba in.
Jag tyckte däremot att den torkat redan efter ett dygn, kan det stämma? Jag strök med handen över färgen och den kändes torr och sträv.

Vår panel har varit ganska illa utsatt för sol och på många ställen har färgen flagnat bort i stora sjok så den sörplade i sig oljefärgen på nolltid. Jag är tveksam om det verkligen kommer att räcka att stryka ett lager till innan slutstrykningen, kan man ha i lite extra linolja i andra strykningen också?
 
Nu vet jag inte om du valde ottossons eller nån annan men när vi målat med ottossons och blandat med bara linolja så har den känts torr efter en till två dagar men man ska vänta ca 5 dagar just för att oljan ska hinna tränga in så långt som möjligt. På en gammal torr panel kan ni säkert ta i en del olja även i andra strykningen och bara stryka sista oblandad.

Roligt att ni bestämde er för linoljefärg förresten!
 
Japp, det blev Ottosson. Det är den vi har mest erfarenhet av sen tidigare så det känns bra.
Första strykningen var jättetrevlig att göra, skönt med så lättrunnen färg! Våra ca 2,5 liter räckte nästan till hela gaveln om ca 35m2 (7m bred, 7m till nock, brutet tak. Gissar 35m2 utan fönster).

Jag ska nog ta och ringa Ottosson och höra vad dom säger om att blanda i olja i andra strykningen. Dom var väldigt hjälpsamma innan vi började.
 
Jag har just upptäckt en sak... Vi köpte linolja för spädning hos Gysinge istället för Ottosson för att det var närmast när vi behövde den, och då verkar det inte ha blivit Rå Linolja utan "Linolja" från Gysinge (kokt?). Så det är den vi haft i första strykningen. Blir det fel då? Hoppas hoppas inte... :S
 
Hmm, ja det borde ju ha varit rå linolja, så den hinner tränga in ordentligt i träet. Tanken är väl att man ska en del olja som kan tränga in ordentligt(den råa linoljan) och sedan ett tunt lager som torkar(den kokta i färgen) på ytan och bildar en lite mer frånstötande yta. Nu blev det ju mest en väldigt tunn/blek färg bara. Men gjort är gjort, det kommer nog hålla bra länge ändå, Så blanda i extra olja i nästa strykning är nog ingen större idé faktiskt!
Nån annan kanske är av en annan åsikt, men jag skulle nog låtit det vara, men i fortsättningen köra med rå linolja istället.
Dock så kan man ändå blanda i lite extra kokt olja i slutstrykningen om man vill, för att färgen ska flyta ut lite bättre!

//Peder
 
Eländes... Det som gör det mer eländigt är att detta gjordes på rekommendation av Gysinge där vi köpte linoljan. Min fru åkte dit (vi kör Ottossons färg men behövde bara köpa olja och Gysinge låg närmast) och bad att få en dunk rå linolja för grundningen av fasaden. Då sa expediten "Då kommer det ju aldrig att torka, kör på den här istället". Ny som man är i detta så lyssnade hon på rådet (skulle jag också gjort förstås) och nu är det gjort. Känns helt klart bittert med tanke på allt arbete det inneburit.
 
Tror som Raukman att det inte gör någon större skada egentligen. Visst hade varit bättre med rå linolja som trängt in men vanlig linolja tränger ju också in fast inte lika bra. Färgen lär inte flaga av eller nåt sånt. Det är just för att den råa tar tid att verkligen tränga in och torka som man ska vänta 5 dagar enligt ottossons och visst torkar den. Vi har ju gjort så på hela vårt hus. Nu var detta väl bara ena sidan på ert hus dessutom och då har ni ju tre kvar att göra rätt på. Skippa då även balsamterpentinen och följ ottossons rekommendation hela vägen så kommer det bli bra.
 
ja, vi är ense, måla du vidare de andra sidorna och tänk inte nå mer på det där! Det kommer att bli bra ändå.
Håller även med om terpentinet, visst färgen kan bli lite mer lättstruken med det, men då terpentin har större molekyler än rå linolja så tränger det inte in nå längre med det.

Va inte bitter nu, var glad! För du kommer ändå få ett hus vars färg kommer bli jättefint och hålla länge.

//Peder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.