Mitt nyinköpta 60-talshus ventileras med självdrag. Men vi hade dålig luft i sovrummen, de saknar helt ventil. Jag upptäckte att de smala ventilationsspringor som fanns i överkant av sovrumsfönstren omsorgsfullts var tätade med tätningslist. Jag drog direkt bort tätning, sen borrade jag upp en liten extra ventil ovanför ett av fönstren.

Nu har jag läst att man ska TÄTA fönster för att få bra självdragsventilaton. Ska jag plugga igen alla hål i fönstren på nytt? Och ur i hela friden ska jag då få bättre luft i sovrummen? Finns ju ingen tilluft i dem i så fall.
 
Bara för att man öppnar en ventil innebär inte det att självdraget ökar. Självdraget drivs ju av temperaturskillnader i inom- och utomhusluften.

På sommaren innebär detta m.a.o. att ventilationen blir sämre. På vintern brukar det bli bättre. Oftast har dock "motorn" i självdragssystemet varit en varm murstock. I takt med att man går över till andra uppvärmingskällor (som inte inbegriper uppvärmning av murstocken) kan man alltså behöva se över ventilationssystemet för att få ett tillfredsställande luftombyte.

I mitt hus fungerar det (trots kall murstock) ändå hyfsat på vintern. Men på sommaren står det naturligtvis helt still. Jag löser det genom att vädra och har även kompletterat med fläktar i utrymmen som snabbt måste evakuera luften (läs: badrum). Detta går ju inte att jämföra med en riktigt vent.anläggning, men det duger så länge...

(Edit: i sovrummen har jag monterat tilluftsventiler efter fönsterbytet, men det fungerar som sagt bara vintertid. På sommaren står alltså fönstren öppna ganska ofta).
 
Redigerat:
Ok! Men oavsett årstid, så kan det väl inte vara fel att ha lite otäta fönster i ett sovrum som saknar ventilation i övrigt...?
 
Jag hade nog föredragit ett tätt fönster med en justerbar ventil.
 
När ska i så fall ventilen vara stängd?
 
Helt stängd behöver den nog aldrig vara, men är det riktigt jäkla kallt ute kan det vara skönt att kunna dra igen lite.

Men det är ju klart, ibland hör man ju på nyheterna att det har inträffat en kemikalieolycka någonstans och att boende i närheten uppmanas att stänga fönster och ventilation. Det skulle ju kunna vara ett lämpligt tillfälle att kunna stänga helt?

Beroende på var man bor så varierar ju naturligtvis risken för ett sådant scenario. Men du frågade ju när den skulle kunna tänkas vara stängd... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Blander
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.