Vem har lust att bära runt på världens största nyckelknippa? Inte jag iallafall. Därför skulle jag vilja ha samma nyckel till alla husets dörrer (3 st), brevlåda, trädgårdsskjul och säkerhetsvajern för löst stående cyklar och barnvagnar. Fast ska man ha det så får man räkna med att det blir dyrt, verkar det som - om det nu ens går. Hänglås för lika låsning verkar bara finns i höga (dyra) säkerhetsklasser och verkar börja på ca 1300:-.

Finns det några billigare sätt att åstakomma lika låsning överallt?
 
Kombinationslås?
 
Kanske dax för kodlås eller tillsammans med en tag, så det blir säkrare.
 
Fotografen skrev:
520, för assanyckel:*[länk]
Det här såg ju ut som ett väldigt bra alternativ. Jag har assanycklar men tyvärr hittar jag inga nummer på dem. Finns det något smidigt sätt att ta reda på numret på nycklarna?
 
pelpet skrev:
Det här såg ju ut som ett väldigt bra alternativ. Jag har assanycklar men tyvärr hittar jag inga nummer på dem. Finns det något smidigt sätt att ta reda på numret på nycklarna?
Hej.
Är det ett nyare lås, bör du eller föregående ägare av huset, fått ett låskort tillsammans med nycklar & cylindrar, på detta kort står isåfall nyckelnumret.
Jag förmodar att du har ett äldre assalås.
Då är det absolut enklaste att besöka närmaste auktoriserade låssmed och be om en avkodning av din nyckel.
Det görs med hjälp av tolkningsverktyg som låsverkstäderna har.
Om du har behov av en extra nyckelkopia så kan du be dem märka nyckeln med profil och delning så har du det dokumenterat på nyckeln för framtida behov.
Nyckel & klackbarerna har oftast inte tolkningsverktyg utan kopierar nyckeln i maskinen utan att koda av den.

Lycka till /Ola
 
Då har du någon kopia, alla orginalnycklar är stämplade, har två olika 7-stiftsnycklar (för villor) båda heter OFG-xxxxx.

Antingen letar du fram orginalnyckel eller så går du till en låssmed som kan läsa av nyckeln och stämpla den med rätt beteckning.
 
Brukar det inte vara stämplat på baksidan av cylindern? Har en svag minnesbild om det...
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
zenobia skrev:
Brukar det inte vara stämplat på baksidan av cylindern? Har en svag minnesbild om det...
Helt rätt! Det borde vara den absolut billigaste lösningen, 5min med en philipsmejsel så är saken biff. ;-)
 
Hemmakatten
Vi har samma nyckel (Assa) till alla ytterdörrar. Totalt 7 stycken dörrar fördelade på bostadshus, gäststuga/bastu, förräd och friggebod. Till gäststugan har vi dessutom en uppsättning nycklar som enbart fungerar där och inte någon annanstans. Kommer inte ihåg vad det kostade, låsen kom till efterhand som vi byggde. Visst var det inte helt gratis.men att kunna öppna överallt med bara en nyckel är väl värt pengarna
 
Så tänkte jag med. Men sedan sumpade äldste sonen sin nyckel. Kunde inte garantera att den inte var i orätta händer. Då tänkte jag om. Olika nycklar överallt har en fördel ibland. Billigare att koda om enstaka lås.
 
Y
Lyfter frågan. Söker prisvärda hänglås gjorda för att ha vanliga cylindrar i?

Denna såg lite intressant ut, fanns med 50mm bygel. Kan få med likadana nycklar på flera hänglås. under 600kr.. klass 3 och godkänd av försäkringsbolag.
http://www.laskompaniet.se/abloy-pl340/122-0
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Lyfter frågan. Söker prisvärda hänglås gjorda för att ha vanliga cylindrar i?

Denna såg lite intressant ut, fanns med 50mm bygel. Kan få med likadana nycklar på flera hänglås. under 600kr.. klass 3 och godkänd av försäkringsbolag.
[länk]
Det låset är endast för standard abloy nycklar, det finns ingen lös cylinder som passar i det hänglåset.
Frågan är vad du vill låsa och hur bra hänglås du vill ha, låssmeder brukar ha billiga h-lås med snowman cylindrar i som kan tillverkas efter befintliga nycklar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.