Är nu äntligen klar med isoleringen av förrådet.

Förrådet är 9kvm stort och jag har lagt in 90mm isoleringsull i väggarna och 120mm i taket, sedan på med åldersbeständig plast och OSB-skivor.
I taket är dessutom en fuktspalt gjord.

Nu har jag monterat upp alla hyllor och nu gäller det bara att den klarar värmen.

Tanken är ju att jag över vintern ska kunna förvara saker såsom skor, diverse pärmar med papper, jackor, målarfärg m.m.
Jag behöver få in någon typ av element men min kunskap är obefintlig när det gäller detta.

Tittade snabbt på Biltema och hittade detta för 499kr (det översta).
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-och-varme/Element-El/Oljefyllt-element-442010/
Det verkar som att man kan ställa in en minsta-temperatur så att om den går under tex -5 så kickar det igång och medan det är tillräckligt varmt ändå så behöver det inte jobba alls.
Kommer det att klara att hålla värmen i förrådet?

Nästa fråga: Vilken temperatur måste man minst hålla för att klara mina önskemål?
 
Elementet du länkar till har elektronisk termostat. Det är det viktigaste. För att hålla 20 grader i ett rum brukar 70W/m² rekommenderas. Efter den måttstocken bör du ha elementet på 700W två rader ner. Om du inte skall hålla 20 grader utan bara frostfritt räcker det minsta troligen gott.

Av det du räknar upp skulle jag säga att målarfärgen är det enda som måste stå frostfritt. +5 grader räcker gott. Resten skulle jag inte tveka att förvara i ett ouppvärmt förråd. Somliga brukar protestera och säga att om huset står helt i skugga några meter från vattnet på västkusten så möglar allt om värmen inte är på, men min erfarenhet är att det går utmärkt att förvara såväl papper som skor och textilier i ouppvärmda förråd.

Erik
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tack för ditt svar Avemo.
Du tycker med andra ord att jag utan vidare kan köpa det översta elementet i länken för 499kr och ställa in det på att det ska jobba enbart när man kommer under 5 grader?
 
Jag tror att det kommer att fungera utmärkt. Däremot skulle jag gjort på annat sätt själv. Jag skulle försöka ställa färgburkarna någon annanstans och låta kläder och papper stå utan värme alls. Om jag ändå bestämt mig för att värma förrådet så skulle jag välja 700W elementet. Det skiljer inte mycket i pris, och man har resurser om man någon gång vill ha varmare än frostfritt där.

Erik
 
Tänk också på att det är 5 grader vid elementet. Mot en yttervägg på andra sidan kan det vara betydligt kallare så ställ ingen frostkänslig färg allt för långt från elementet om du bara kör 5 grader
 
Avemo skrev:
Jag tror att det kommer att fungera utmärkt. Däremot skulle jag gjort på annat sätt själv. Jag skulle försöka ställa färgburkarna någon annanstans och låta kläder och papper stå utan värme alls. Om jag ändå bestämt mig för att värma förrådet så skulle jag välja 700W elementet. Det skiljer inte mycket i pris, och man har resurser om man någon gång vill ha varmare än frostfritt där.

Erik
En hundring i prisskillnad är ju ingenting nej.
Dock så är jag lite osäker på måttet mellan hyllorna, risken är att det bara är 40-50 cm och då går enbart det på 400W in.
Elementet kanske behöver ha några cm luft över sig?

Jag funderar även var i förrådet som är mest strategiskt att ställa det?
I ett hörn eller i mitten, långsida eller kortsida?
På golvet, längst upp eller i mitten (höjdled).
 
Mats skrev:
Tänk också på att det är 5 grader vid elementet. Mot en yttervägg på andra sidan kan det vara betydligt kallare så ställ ingen frostkänslig färg allt för långt från elementet om du bara kör 5 grader
Just det, det behöver man tänka på ja.
Rekommenderas det att man har elementet på runt 10 kanske?
 
Oljefyllda element är generellt större än de icke oljefyllda med samma effekt. Är det ont om plats kan det därför vara bättre att välja ett utan olja. Alla element skall ha luft omkring sig.

Jag tycker att elementen brukar hålla temperaturen mycket noga i rummet oavsett utomhustemperatur. Däremot kan man inte lita på skalan. Häng upp en termometer i förrådet långt från elementet och ställ elementets termostat så att 5 grader uppnås. Eller om du är den oroliga typen så ställer du den på 10 grader.

Erik
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.