Jag håller på att kakla och innan jag gör nåt dumt så tänkte jag fråga hur kaklingen skall skäras runt dessa två hål..
Den första bilden, här tänkte jag ha ett uttag. Kan man ha ett dubbeluttag där? Ser ut som att det skulle kunna vara ett sånt uttag?
Skall kaklet skäras enligt den svarta rektangeln jag ritat?

IMAG0872.jpg

Andra bilden, här är det sladdar i ett hål. Detta skall täckas för med nån rund täckskiva gissar jag?
Skall kaklet skäras runt detta hål?

IMAG0873.jpg
 
Är båda bilderna vridna? Fattar inte riktigt vad som är vad, är det taket man ser på andra bilden?

Om den första bilden visar en vanlig apparatdosa eller rotdosa (68-75 mm) så kan du ha ett dubbeluttag. Men det har ingen betydelse för hur du skär kaklet. Kaklet skall skäras så nära dosan som möjligt dvs några mm utanför kanten på dosan och runt (så gott det går) dosan och inte kvadratiskt som du ritat. Det ser också ut som att dosan livar med väggen, då behöver du en förhöjningsring i samma tjocklek som kaklet.

Även för kopplingsdosan skär du kaklet så när som möjligt men vad är det för tåtar som hänger ur dosan? Skall de hänga där?
 
Undrar också vad som är vad på bilderna? På den första bilden så sitter där en en och en halv dosa, till för uttag med låg insats, mer slimmade uttag, men tror det går att sätta vanligt i dom också. Det enda du bör tänka på när du tar hålen i kaklet är att uttaget täcker hålet sen, annars spelar det ingen roll om håller är runt eller fyrkantigt
 
Jag använde en hålsåg för kakel från Biltema på samma sätt som man gör med gipsskivor. Om man har en halvcirkel man måste skära ut kan det fungera att sätta kakelplattan (var extra noga med god vidhäftning) och sedan skära ut hålet på plats. Var rädd om kablarna.

I ditt fall är det lite extra bökigt eftersom du använder de gamla dosorna som nu hamnar för djupt. Eventuellt finns det distansringar att sätta, det kan säkert el-pularna svara på.
 
Runt hål i samma storlek som doshålen blir bäst...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.