Tjena!

Jag ska tänkte ta och göra iordning en liten verkstad i källaren och i samband med det är det ju lika bra att måla om tänkte jag. Frågan är bara vilken färg jag ska använda?
Har läst en massa här på forumet om silikatfärg hit och putsfärg dit. Men vilken nytta gör dom om man inte vet vad det är målat med tidigare?
Jag vill inte lägga en spänn mer än jag behöver på färg, eftersom det bara är en verkstad, däremot vill jag inte heller göra om det om 5 år. Att ställa sig och slipa bort den gamla färgen är inte heller ett alternativ, den sitter som satan och väggen är rätt skrovlig.
Jag har alkydfärg hemma sen tidigare, går det att använda?
Kan tilläggas att huset är nydränerat, jag har lite gamla spår av fukt längst ner (1-2 dm upp på väggen).

Är det någon mening med att köpa silikatfärg eller kan man köra vad som helst?
 
Om du inte vet vad det är för färg sedan tidigare så skulle jag som egentligen är helt okunnig i ämnet färg och färgegenskaper rekommendera silikatfärg...

Huruvida silikatfärg har dålig vidhäftning på andra typer av färg har jag alltså ingen aning om, men diffusionsöppet är alltid det råd jag fått/läst om vad gäller färg på källarväggar.
 
Silikat är det som gäller om du inte vill göra om.....
 
Det funkar väl inge bra på gammal färg? Det ska väl vara ren puts eller silkat innan.
 
Hur funkar slilkat på befintlig färg. Den som är där i dagsläget är rätt blank.
Räcker det med att rugga upp ytan eller måste all färg bort? Som jag skrev tidigare så är inte det ett alternativ att slipa bort all färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.