Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Finns faktiskt en sådan till salu på Blocket just nu.

http://www.blocket.se/stockholm/Antik_Robotgrasklippare_Mowbot_41336187.htm?ca=23_2&w=3
Antik Robotgräsklippare Mowbot

Ska prova om det går att sälja våran gamla robotgräsklippare som vi har ärvt.
Märket är Mowbot och jag vet inte hur gammal den är, har försökt googla den och hittar bara ett gammalt tidningsreportage från 1969.

[länk]

Enligt några vänner så ska det vara bland dom första robotgräsklipparna som gjordes i USA.
Den drivs av ett stort 12 volts bilbatteri. Jag har inte haft tid och kollat igenom den så mycket så jag vet inte om den fungerar. jag har provat att stoppa i ett batteri och då åkte den framåt iaf.
Den säljs med kabel som man ska ha runt tomten, och med laddstationen som även förser slingan med ström, och en "fjärrkontroll" som man kan koppla in i bak på den och köra den manuellt.
Nu vet inte vi vad en sån här kan vara värd så därför vill jag inte sätta nåt pris utan ni får lägga bud helt enkelt.
Hoppas det finns någon som vill ta hand om gamlingen. så kanske han kan få klippa igen.
2454965994.jpg
2455561987.jpg
2491443242.jpg
2461909622.jpg
 
  • Gilla
MBygga och 4 till
  • Laddar…
Nu har jag löst problemet med att roboten vägrade docka med laddstationen och bara åkte in och ut hela tiden. Blå lampan lyste inte heller förresten. Det räckte alltså inte med att ta bort den upprullade nätkabeln intill, utan det var som någon sa här ett trasigt kretskort i laddaren.

Pratade med supporten i fredags och hade kretskortet i brevlådan på måndagen. En liten helgjuten kloss med några sladdar. Det var inga problem att byta det. Jag hade väntat mig att jag skulle löda fast det på något större kretskort eller så, men inne i laddstationen var det bara den här klossen. Förutom lysdioden, kontakten för slingkabeln och laddpinnarna så var det allt. Enda lödningen man behöver göra är till kontakten för slingkabeln. Resten är bara att skruva fast.

En detalj i sammanhanget är att det nya kretskortet skiljer sig lite från det som satt där innan. Originalkortet var svart och hade någon sorts seriell-kontakt (en rad med stift). Det nya kortet är blått och utan kontakten.

Kan bara hålla med andra här om att supporten fungerar bra. Toppen att de låter en göra sånt här själv istället för att behöva skicka hela laddaren fram och tillbaka.
 
  • Gilla
MBygga och 2 till
  • Laddar…
Marie Bö skrev:
Finns faktiskt en sådan till salu på Blocket just nu.
Otroligt!
 
Marie Bö skrev:
Finns faktiskt en sådan till salu på Blocket just nu.

[länk]
:-o Den är ju helt underbar! Hur ska jag kunna köpa den utan att min fru kommer på mig?
 
peternicklas
JonasForssell skrev:
Appropå patentintrång. Vad är nytt egentligen? Kolla denna godingen!

[länk]

[länk]
Kontaktade idag PRV i frågan om HQs patent. Klart är att för att ett patent ska kunna bli ett patent ska det vara en nyhet, tillföra något samt vara uppfinningshöjd. HQ har noterat, om jag förstod saken rätt, att denna finns. Den har en slinga som ska hålla klipparen inom området det som HQ har i sitt patent är att slingan kan variera med signalen och lite annat. Det som HQ har, har inte Landroiden. Har även skickat till Worx och han kommenterade med att det var en intressant artikel. Den från PopSci hade de inte sett. Han har nu skickat det vidare till utv.avd.

Vi är nu över 2000 inlägg....
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Ett litet tips till er som har en Landroid. Min åkte in för en liten översyn då gräsmattan grävs upp i helgen.
Tänkte jag skulle rengöra den lite och då under kåpan. Kåpan sitter med 4 st M6 bultar och en snabbkoppling till elen. Dessa 4 bultar hade rostat på min. Kolla era och sätt lite fett på dem, kan bli jobbigt att få bort dem om något år om inget görs. Under kåpan sitter 2 tiltgivare och det är i dessa som främre skruvarna sitter fast. Lyfter man på dessa så ligger det mest troligt en massa gammalt gräs nere i spåret runt givaren. Rensa bort detta.
Jag tog tillfället i akt under dagen idag att "serva" Robban genom att lyfta kåpan och rensa bort allt gräsklipp som samlats där. Håller med peternicklas om att man bör låssa på de fyra skruvarna och fetta in dem med kopparfett eller liknande för att undvika att de sätter sig eller rostar. Jag hade stora problem med de två främre. Då de ju sitter i en rätt mjuk gummibussning som följer med när man drar upp skruven. Tipset är att använda en skruvdragare med en mutterbits och momentinställnig och så att säga "knacka" upp skruven, dvs. ställa in ett lagom hårt moment så att maskinen "slirar" vilket ger en slageffekt som till slut får skruven att släppa. De två undre skruvarna till lyftgivarna fram var ännu svårare att få upp då de verkade vara locktite'ade av någon anledning. Men jag ville ha bort hela sensorerna för att kunna rensa bort allt gräs och till slut gick det. Märkte också att endast den ena av dessa sensorer är aktiv, dvs. har en magnet i sig vilket är korrekt enligt supporten. Det innebär dock att klipparen är mer känslig på ena sidan för att karossen rider på någon kant eller t.ex.
 
peternicklas
Hej alla lyckliga Landroidägare.
Har idag fått ett email från Marknadschefen för Worx Landroid.
Patenttvisten som HQ har lagt in en stämning om gäller en syncronisering mellan
laddstation och klipparen så att det inte ska kunna bli problem med andra robotklippare.
De påstår att vi har denna syncning på Landroiden men de vet vi alla att denna inte finns.
Landroid har en lösning på detta problem och har skickat in en ansökan om patent på detta.
När allt är klart så är det mjukvaran som ska uppdateras vilket vi alla som äger en Landroid ska kunna göra.
Det patent som HQ hänvisar till är: EP 1 512 053 B1. Jag har fått detta patent så är någon intresserad så skicka ett PM.
 
  • Gilla
rybbe och 5 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Hej alla lyckliga Landroidägare.
Har idag fått ett email från Marknadschefen för Worx Landroid.
Patenttvisten som HQ har lagt in en stämning om gäller en syncronisering mellan
laddstation och klipparen så att det inte ska kunna bli problem med andra robotklippare.
De påstår att vi har denna syncning på Landroiden men de vet vi alla att denna inte finns.
Landroid har en lösning på detta problem och har skickat in en ansökan om patent på detta.
När allt är klart så är det mjukvaran som ska uppdateras vilket vi alla som äger en Landroid ska kunna göra.
Det patent som HQ hänvisar till är: EP 1 512 053 B1. Jag har fått detta patent så är någon intresserad så skicka ett PM.
Låter mycket bra detta!
 
peternicklas skrev:
Hej alla lyckliga Landroidägare.
Har idag fått ett email från Marknadschefen för Worx Landroid.
Patenttvisten som HQ har lagt in en stämning om gäller en syncronisering mellan
laddstation och klipparen så att det inte ska kunna bli problem med andra robotklippare.
De påstår att vi har denna syncning på Landroiden men de vet vi alla att denna inte finns.
Landroid har en lösning på detta problem och har skickat in en ansökan om patent på detta.
När allt är klart så är det mjukvaran som ska uppdateras vilket vi alla som äger en Landroid ska kunna göra.
Det patent som HQ hänvisar till är: EP 1 512 053 B1. Jag har fått detta patent så är någon intresserad så skicka ett PM.
Alla tummarna upp!
 
peternicklas skrev:
Hej alla lyckliga Landroidägare.
Har idag fått ett email från Marknadschefen för Worx Landroid.
Patenttvisten som HQ har lagt in en stämning om gäller en syncronisering mellan
laddstation och klipparen så att det inte ska kunna bli problem med andra robotklippare.
De påstår att vi har denna syncning på Landroiden men de vet vi alla att denna inte finns.
Landroid har en lösning på detta problem och har skickat in en ansökan om patent på detta.
När allt är klart så är det mjukvaran som ska uppdateras vilket vi alla som äger en Landroid ska kunna göra.
Det patent som HQ hänvisar till är: EP 1 512 053 B1. Jag har fått detta patent så är någon intresserad så skicka ett PM.
Om detta stämmer var det ju synnerligen korkat av Jula att de drog in produkten och la sig platt. Nåt mer måste väl ändå HQ haft på fötterna om de lyckades med förlikning?
 
peternicklas
eran skrev:
Om detta stämmer var det ju synnerligen korkat av Jula att de drog in produkten och la sig platt. Nåt mer måste väl ändå HQ haft på fötterna om de lyckades med förlikning?
Ja Jula hade nog lite för brått. Enligt de uppgifter som jag har så var det bara detta som HQ har fört fram.
Jula har gjort 2 misstag. Dels ta bort Landroiden och del att ta in Gardena vilken inte säljer så bra.
På en vecka så har min lokala Julabutik inte sålt en enda Gardena!
 
peternicklas
Marie Bö skrev:
Här finns länk till patentet:

[länk]
Så enkelt var det.(y)
 
peternicklas skrev:
Ja Jula hade nog lite för brått. Enligt de uppgifter som jag har så var det bara detta som HQ har fört fram.
Jula har gjort 2 misstag. Dels ta bort Landroiden och del att ta in Gardena vilken inte säljer så bra.
På en vecka så har min lokala Julabutik inte sålt en enda Gardena!
Halmstad butiken lr?
 
peternicklas skrev:
Jula har gjort 2 misstag. Dels ta bort Landroiden och del att ta in Gardena vilken inte säljer så bra.
Det vore intressant att veta vad Jula har för avtal med HQ, om dom får börja sälja Landroid igen om/när patentstriden faller.

peternicklas skrev:
På en vecka så har min lokala Julabutik inte sålt en enda Gardena!
Kan i och för sig bero på att säsongen är långt gången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.