Hej!
Vilken färg ska man använda när man målar sina vita ???
nåväl, nu grå, plastutemöbler?
Möblerna ska INTE stå under tak så det måste ju vara en färg som håller i alla väder ;) och som INTE hamnar på kläderna när man sitter i en stol. (har varit med om det - vilket inte var särskilt trevligt >:( )

Tacksam för snabba svar, vill passa på att måla nu när det är fint väder.

/Sussie i Östergötland
 
Köp nya utemöbler om dom inte är för dyra det är svårt att måla på plast så att det sitter kvar
 
Måla plastmöbler är inte någon bra idé. Däremot lär det finns dunderrengöringsmedel för utemöbler i plast som ska göra att de blir som nya. Det skulle jag börja med att testa och funkar inte det är det nog bara att följa Bjorras råd.
 
OK. Vad heter detta dunderrengöringsmedel?

/Sussie i östergötland
 
Sussie skrev:
OK. Vad heter detta dunderrengöringsmedel?
Vet ej men jag vet att jag har sett det någonstans.
 
Om jag minns rätt så blandar man denaturerat sprit med vinsyra (apoteket?) till en pasta och skurar och sen vaxar dom som en bil. Kanske någon annan minns bättre eller har testat?
gaia
 
Det finns ganska bra grejer för plastrengöring i båttillbehöraffärerna. Jag har för mig International har en bra spray.
 
Hej igen!
Nu har jag faktiskt fått ett tips från ett annat håll.
Tänkte dela med mig tipset ifall flera av er undrar detsamma som jag som staratde denna tråd.

En kvinna som jobbar i en färgaffär gav mig följande tips.

Citerar "Alcro har en färg som heter Intensiv Täckfärg
som du kan måla dina plastmöbler med. Den målar man badrum med, håller bra,
men som sagt man kan inte ge några garantier för hur länge"

Får väl testa på någon stol och sedan köra tvätt på de övriga - måste i alla fall bli av med den grå färgen, det är ju inte särskilt snyggt!!
 
Prova du, men jag tror att det är förgäves. Dels är inte själva materialet speciellt lämpat för målning, dels är de så mjuka att färgen kommer att få svårt att tänjas ut tillräckligt.
 
Sällar mig också till tvivlarnas skara. :-/
 
Prata med färghandlaren. Det går att blanda in mjukgörande medel i färgen. Det håller inte alltid men längre än utan. Detta funkar någorlunda bra på plastdetaljer på bilar, å andra sidan så rör sig utemöbler mer än dessa saker så det kan vara tveksamt, men hör med färghandlaren.
 
10 spänn på att du köper nya plastmöbler när du tröttnat på målningsförsöken ;)
 
Ja, ja ni har övertygat mig.
Jag SKA INTE ge mig på att måla plastmöblerna,
men jag har ju fått några bra tvättråd som jag ska testa istället :D

/Sussie
 
Finns det inte nån Mr Muscle plastmöbelrengöring som ska vara det enda som funkar? Jag har nåt vagt minne om att min kära sambo har tvingat mig åka runt i södra Hälsingland för att få tag på det någon vår.
 
Farsan använde båtfärg när han målade plastmöbler. Tror det var nån enkomponentslack eller nåt. Det blev väl rätt ok och håller extremt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.