Hyr en ställning istället att jobba i sele är inget jag skulle rekommendera. Du måste ha fästpunkter läns efter hela taknocken för att inte råka ut för pendeleffekten och skada digballvarligt.
 
images
Kanske använda riktiga saker avsedda för ändamålet? Plocka bort nockteglet eller plåt, någon form av förankringspunkt finns det alltid i ett tak. Borra fast en fast förankring eller kör några fästpunkter med genomgående bult eller vippbultar.....kör med en rope rat istället för för att använda osäkra repbromsar, de har vi och leker med som är vana att klättra! Men kan ni med att göra riktiga knopar så kör på! Rope rat är ändock avsedd för takjobb!

"van klättrare/säkrare/instruktör samt snickare"
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Råkade glömma att skriva en väldigt viktig sak gällande arbeten överlag, det är fastighetsägaren som kan komma att åtalas om/när en av tak jobbarna slår i marken, trösten i olyckan kan vara att du/ni som ägare inte får skaka galler om rätt säkring av höghöjd skett, väljer ni att använda lite mera osäkra varianter som fyllda oljefat, bilar och vete gudarna vad folk kan hitta på använder så räkna med stora problem även om ni gör jobbet själv. Ty vi har en myndighet som bötfäller privatpersoner som inte håller på säkerheten, det räcker att fel eller rätt person ser eländet och ringer och anmäler er, uppskattningsvis 50 000 i böter vid bristande säkerhet vid takarbeten, eller i värre fall bli helkund på obestämd tid på någon av våra fina anstalter, så tänk er för innan ni leker på taket/ taken, antar att många av er fäder som gör det själv har en stor eller liten familj som inte vill byta ett tak mot ett liv....
Ja jag har varit med och sett hemska saker som ni helst vill slippa utsätta er och era nära för, var försiktiga... eller gör som Matti 75 skrev hyr en ställning!
 
Pagno: håller med dig till fullo.. alt. hyr in någon som vet hur man ska rigga sig säkert.
 
Va? Har just nu ställning runt hela huset inklusive gavlar upp till nock. Ser ändå behov av säkring vid vissa moment. Kolla dragandes med tramsargumenten med att låta "proffsen" göra jobbet är ju inte riktigt det svar som jag tror TS är ute efter.
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Mjoe! Nu var det väl ingen som direkt skrev att "proffs" skall hyras in, utan det som framgår av mitt inlägg är att inte äventyra livet utan att skaffa sig kunskap om vilken utrustning som bör användas, tipsen är många, vet inte hur många elektriker jag skulle få på halsen om jag gav förslag om att använda blanktråd istället för isolerade. Vissa moment i husrenoveringar kan inte göras lite "sisådär" det gäller el,vvs,takarbeten..... Det är ingen katastrof om man spikar en 4" istället för en 5" spik, bara man inte konstant drar ner på allt. Leka på tak är farligt, antingen skall det förankras rätt eller hyras in kunnigt folk som kan visa hur det skall förankras. Du har förvisso helt rätt i att "proffsen" inte har något med detta att göra, men vi kanske kan ge en liten bild av vad som kan hända om man inte är aktsam. Nu var det TS som skrev att det inte "går" att förankra vilket är helt fel, det går alltid och ska alltid förankras säkert! Sedan en eloge till dig att du har vett att säkra dig när du anser det vara för riskabelt!

Lycka till med era projekt!
 
En ställning kan ju alldrig sträcka sig in över taklutningen, så den hjälper i många moment, men absolut inte hela taket. Men den kan defintivt göra arbetet vid gavlarna säkrare. Alternativet till att jobba i sele är väl att jobba från skylift, men det är också ganska svajjigt och beroende på utformningen av plattformen på skyliften kanske man ändå måste säkra sig i sele till skyliften.

Pagno, vad menar du egentligen? Om TS inte säkrar sig korrekt och ramlar ned, menar du att han skulle straffas för det, enligt vilken lagstiftning då? Arbetsmiljöverket är stenhård på kontroller av höghöjdsarbete, men har inget med privatpersoners hemmapulande att göra. Arbetsmiljölagen gäller just det, anställda. Om en firma ska göra arbetet på entrepenad bör man avtala om vem som ska stå för ställningar och skyddutrustning.

De två första paragraferna i arbetsmijölagen.
"1 § Lagens ändamål är att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet samt att även i övrigt uppnå en god arbetsmiljö. Lag (1994:579).
2 § Denna lag gäller varje verksamhet i vilken arbetstagare utför arbete för en arbetsgivares räkning."

Om man väljer att använda sig av klätterutrustning, ser jag det som en självklarthet att man övat med utrustningen så att man kan använda den korrekt, oavsett val av utrustning. Jag fick också uppfattningen att TS inte var helt obekant med klätterutrustning, stämmer det? Det finns utrustningsval för såväl den absoluta nybörjaren och det finns andra för den något mer vane. I mitt något raljerande beskriving av gri-gri respektive I'D så är I'D ett bättre val för den ovane. Och visst, det finns många självlåsande repbromsar att välja på. Jag kan kanske vara överkritisk, men jag har sett ganska många ovana användare kämpa med att komma någon vart med just I'Dn. För den vane användaren är en trots allt ganska smidig, för den ovane är den hyffsat säker. RIGen är kanske ett alternativ också. http://www.petzl.com/en/pro/rig-compact-self-braking-descender
 
Känns lite tradigt att fortsätta denna diskussion med att överglänsa någon som kan googla! TS vill byta tak, kör på men var noga att säkra dig rätt, skaffa kunskap innan det är för sent! Känner någon för att diskutera eller utbyta kunskaper om AV.se eller Räddningstjänsten eller Boverkets regler så sänd mig ett pm istället så slipper vi ta plats i trådarna eller så skapar vi en tråd för detta ändamål.... (den som är ansvarig för en byggnad är även ansvarig för säkerheten för de som är med på platsen, även ideella arbetare)
Väl mött alla hempulare, proffs och nötter som jag!
 
Jobbar man på eget hus har Arbetsmiljöverket inget med det att göra, så att man skulle bli straffad av Arbetsmiljöverket för att man går upp på sitt eget tak utan att följa reglerna tror jag inte en sekund på.
 
-MH- skrev:
Jobbar man på eget hus har Arbetsmiljöverket inget med det att göra, så att man skulle bli straffad av Arbetsmiljöverket för att man går upp på sitt eget tak utan att följa reglerna tror jag inte en sekund på.
Nope, men du dör lika mycket..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.