Hej allesammans!

Här kommer jag att visa utvalda delar av renoveringen av vårt nyinskaffade hus, det är en villa i 1,5 plan + källare som påbörjades 1948 och färdigställdes 1950. Under husets levnadstid har i ärlighetens namn inte mycket blivit gjort och huset är tämligen eftersatt i sitt underhåll men ändock är det i sin konstruktion i god kondition.

För en vecka sedan fick vi tillträde till det och sedan dess har vi rivit ut det övre planets 2 sovrum samt hallen, köket på nedre plan samt påbörjat renovering av den mest utsatta gaveln. Det huvudsakliga jobbet gör vi själva.

På det övre planet kommer det att bli ett barnrum och ett sovrum till oss äldre, i dessa rum är i skrivande stund underarbetet klart och målning pågår, hallen är utriven och kommer att påbörjas när målning är slutförd i sovrummen. På planet finns även en mindre toalett som även den kommer att få sig en omgång.

På nedre plan finns det ett vardagsrum, en matsal, ett kök och en hall med en liten toalett. På detta plan har vi rivit ut köket för att inom kort installera ett nytt.

Bilder kommer jag naturligtvis att lägga upp inom kort för att göra tråden lite mer intressant :cool:

Utvändigt är fasaden i bra skick men färgen flagar ordentligt varför den mest utsatta sidan nu skrapas och grundas inför en långhelg med gott väder då jag hoppas kunna färdigstryka den... Även fönstrena är i behov av en ordentlig översyn vilket jag befarar kommer att vara ett tidsödande moment...
 
hur många kvm har du? vill gärna se lite bilder =)
 
Då skall vi se, bilder och uppdateringar har det tyvärr varit dåligt med! Fokus har helt legat på renoveringen den senaste 1,5 månaden... Nedan drar jag lite bilder på projektet, inleder med övervåningen :D

SDC15464.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SDC15498.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inleder med 2 bilder (före och under) från barnrummet, verkar tyvärr inte ha någon efterbild här på datorn!? Väggar och tak är målade och del av vägg är tapetserad samt samtliga 4 fönster är totalrenoverade =) Jag får återkomma med efterbild!

SDC15449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SDC15512.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SDC15536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på sovrum före/under/efter, heltäckningsmatta är bortriven, nu parkett lagd och väggar/tak är målat och tapetserat.

SDC15493.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SDC15561.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på toaletten före och efter... Här har vi rivit bort någon hemsk mosaikplasthistoria och ersatt ytskikten i hela rummet med målad glasfiberväv, nytt badrumsskåp mm...

SDC15443.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SDC15472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SDC15538.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före/Under/Efter, heltäckningsmatta riven även här, bäggsegment nedrivet, ny parkett målat och tapetserat!

Hoppas att någon tycker det är roligt med bilderna :cool:
 
  • Gilla
Swappe
  • Laddar…
Fortsätter med det som hänt på undervåningen...

SDC15410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SDC15557.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före/Efter i den Yttre hallen... En hel del ljusare!

SDC15419.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SDC15598.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före/Efter på nedre toaletten...

SDC15433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SDC15570.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SDC15622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före/Under/Efter i matsalen.. Slitet och trasigt spänntak togs ner som nu är vitmålat och väggarna är målade och delvis tapetserade, golvet är ännu inget gjort med!

SDC15422.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SDC15421.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SDC15582.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SDC15620.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SDC15621.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite före och underbilder från köket... Trägolv framtaget och lackat, ventilationskanal ombyggd, vattenrör flyttade en hemsket massa jobb med montering av skåp och grejer, tapetsering målning, fönsterrenovering mm... Fint tycker jag att det börjar bli ;)
 
Huset är för övrigt på 112 kvm + källare!
 
Blir fint det där..
 
Den randiga tapeten i köket var riktigt fin! Vart har du köpt den?

det övriga ser också riktigt bra ut, kämpa på! Vi har precis köpt ett hus byggt 1949, så vi har också en del att göra.
 
Jag har bestämt för mig att kökstapeten är en Boråsan eller vad det nu heter?! :)
 
JothaR skrev:
Jag har bestämt för mig att kökstapeten är en Boråsan eller vad det nu heter?! :)
Aha, då vet jag vart jag ska leta :) Hade tänkt att ha nåt liknande i hallen, som är det första vi renoverar!
 
Är du säker på att det är en Borosan? Har letat på ett flertal handlare, även visat dom bilden, men dom kände inte igen den! Den är så snygg, skulle verkligen göra sig i vår hall :)
 
Vad är det för luckor i köket? Matchar juh mina badrumskommoder klockrent!
 
Tapeten hette visst "Sails and Stripes" från DecorMaison (wwe.decormaison.se), får ursäkta mitt misstag men det är damen hör hemma som grejar det där ;-)
Köksluckorna har jag alldeles bestämt för mig att de heter Ädel Off-white från IKEA!

Hoppas ni hittar grejerna...
 
Kul projekt

Jag rekomenderar starkt att ni byter vägguttag. De som syns i sovrummet uppe är inget att spara på. Speciellt om ni har barn. De är inte petskyddade och skulle kåpan gå sönder så är de spänningsförande delarna på framsidan.

Sen även jordfelsbrytare men det kan jag inte se om ni har ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.