Hej.

Jag är på jakt efter en robotgräsklippare.
Hur noga är det att titta på vilken yta dom klarar?
Jag har ca 600kvm gräsmatta på ena sidan huset. Skulle det funka med tex en Gardena där som klarar 400kvm?

Är det någon som har provat att överstiga rekommendationerna i klippyta från tillverkarna och vad händer isf?
Tar det bara lite längre tid så den klarar av det ändå eller blir det dåligt klippt?

Nu vill jag inte ha en massa svar från viktigpettrar som "lyssna på tillverkaren" och "jag tror .... ... ..." osv utan jag vill veta om det är någon som faktiskt har provat att köra större yta än vad tillverkaren har angett och isf hur det gick/går?

Tacksam för svar.

Mvh
Magnus
 
  • Gilla
kalleman00
  • Laddar…
Det är givetvis väldigt ungefärligt. Det är så många variabler inblandade, form på trädgården, hur snabbt växer gräset, hur jämnt måste det vara klippt för att anses vara klippt? ju mer man överskrider desto ojämnare blir det, men hur ojämnt man "tål" är nog väldigt individuellt..

Det finns alltså inget absolut ja/nej svar. Ju mer man överskrider desto sämre blir det, men det kanske bara är någon månad när det växer som värst som den inte riktigt hinner med att hålla det perfekt.
 
Jag har ett par kunder som envist skulle köpa maskiner med mindre kapacitet än vad deras yta krävde för att komma billigare undan. Det slutade med att de fick byta till maskiner med högre kapacitet. Till en merkostnad givetvis.

De hann helt enkelt inte med att klippa allt. Så enkelt är det. Det handlade om en maskin vars rekommendation är uppskattad till 400kvm. Deras gräsmattor var ung 500-550kvm med lite mindre hinder. Det finns en anledning till att man pratar om +/- 20 procent osv. Så fort gräsmattan utformning avviker från en ren, tom kvadrat kan man i princip räkna ner kapaciteten..
 
Det kommer säkert att fungera men det kan bli lite ojämnare då det kommer att ta längre tid att gå över hela mattan.

Om en stor klippare går 5 timmar per dag och en liten 10 timmar så känns det som om man får ungefär samma resultat.

Protte
 
  • Gilla
Robbfyran
  • Laddar…
peternicklas
Just Gardenas klippare klarar inte så stora ytor. Tänk på att den kräver vila i 11h/dygn samt att den kör 1 timme och laddar 1 timme så blir det totalt bara c:a 6 timmars klipptid.
 
<< kräver vila i 11h/dygn>>

Jag behöver bara sova 8.

Varför stå still i 11 timmar?
 
Ja men att det står i manualen förklarar ju inte riktigt varför det behövs. Klart att det är lämpligt att följa manualen men det vore ändå intressant att veta varför.
 
peternicklas
Alfredo skrev:
Ja men att det står i manualen förklarar ju inte riktigt varför det behövs. Klart att det är lämpligt att följa manualen men det vore ändå intressant att veta varför.
Jag har ingen aning, kanske för att den inte sk bli utsliten innan garantin går ut
 
Jag har ingen erfarenhet av robotklippare men en tumregel är att saker brukar fungera bäst med en belastning av 2/3-3/4 av maxkapaciteten.
 
Tack för alla svar, framförallt Boltis som verkar ha stor erfarenhet av det hela :)
Som jag nästan räknade med (tyvärr) är det dumt att snåla även här.

Får nog bli en Bosch till våren om den får bra betyg här då.

/Magnus
 
Tack för fina ord Brygga :p Hoppas du blir nöjd oavsett vilket märke och modell du väljer!
 
Alfredo skrev:
Ja men att det står i manualen förklarar ju inte riktigt varför det behövs. Klart att det är lämpligt att följa manualen men det vore ändå intressant att veta varför.
I den uppdateringen av programvaran (2.x.x) så kortade man ner laddtiden och laddar därmed batterierna snabbare. Snabbladdning ger varmare batterier så de behöver viloperioden för att svalna för att inte förkorta livslängden. Den totala klipptiden är lika lång som i program 1.x.x, men det finns mer utrymme för att planera in bevattning t.ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.