Vi har en obebyggd tomt som är under detaljplanering med en planerad kommande byggrätt på 140 kvadratmeter för huvudbyggnad i två plan plus komplementbyggnader (i planen omnämda som uthus och garage) på max 60 kvadrat och där det största huset max får vara 35 kvadrat. Endast en huvudbyggnad tillåten. Nu funderar vi på att bygga ett litet hus på ca 35 kvadrat med ett litet sovloft över halva (utan ståhöjd), tanken är att vi ska bo där ett tag fram tills att detaljplanen är antagen och vi kan bygga den nya huvudbyggnaden.

Vad tror ni om det, kommer 35 kvadrataren att kunna klassas som gästhus/komplementbyggnad i framtiden? Jag har googlat lite och läst att uthus inte finns någon definition på, komplementbyggnad är vagt definierad i pbl men att i prop. 1985/86:1 s.700 (gamla bygglagen?) står det att en komplementbyggnad aldrig kan vara ett bostadshus
 
Redigerat:
I många fall så får man överhuvudtaget inget bygglov medan detaljplanering pågår, eller ev. kan man få bygglov enl. de regler som gällde innan planeprocessen satte igång.

Det kan också vara riskabelt att investera alltför hårt i de förväntade planerna. Inte helt ovanligt att det slutliga förslaget skiljer sig väldigt grovt från det förväntade.
 
Det är säkert så att det i vissa fall är byggförbud under processen men i vårt område får man bygga enligt de gamla reglerna och det är flera som har byggt små hus på 45 kvadrat (som är max idag) och en har till och med byggt en stor grundplatta men bara byggt hus på en tredjedel av den för att kunna bygga till i framtiden. Vi vill inget annat än att bygga nått på tomten men vi vill inte bygga nått som i nästa plan inte får finnas kvar. Planen är nu i det skedet att den ska antas i byggnadsnämden under hösten så den känns ganska "klar". Dock vet man aldrig vad som händer innan den vunnit laga kraft
 
Dilemmat i denna frågeställningen, om man bortser från det pågående detaljplanearbetet, är att om tomten idag är obebyggd så är det verkligen frågan om man kan uppföra en komplementbyggnad? Den är i så fall komplement till vad? (Hoppas du förstår hur jag tänker)

En komplementbyggnad är ju "definierad" som ett komplement till en huvudbyggnad så om du då inte har en huvudbyggnad (eller bygglov för en huvudbyggnad) så innebär det egentligen att ditt gästhus, i detta skede, borde ses som en huvudbyggnad och då måste den uppfylla en hel del krav gällande avskiljbarhet, tillgänglighet mm...

Mycket kring huruvida det kan gå vägen eller ej hänger nog på vilken kommun du bor i, jag hade ringt till bygglovsenheten och stämt av med dem, snabbaste och enklaste vägen att få svar på din fråga.

Sen är det dessutom precis som "hempularen" skriver, inte allt för sällan som inget får göras under processen...
 
Ett område jag känner till hade ett pågående planearbete, det var ett väldigt stort arbete med ny regionplan, områdesplaner osv. Arbetet pågick i 7 eller 8 år. Just det här området skulle enl. förslaget som ställdes ut få tomtstorlekar på 700 kvm (1500 i bef. plan) och byggytan skulle ökas från 60kvm i ett plan till 180 i två plan. Efterssom det var attraktiv mark där tomtpriserna typiskt låg på 1,5 - 2 milj (havsnära) så väntad sig många en boom med den nya planen.

Exakt vad som hände de sista 4 månaderna innan beslutet togs vet jag inte. Men plötsligt var minsta tomtstorlek tillbaka på 1500kvm, och byggrätten sattes till 140kvm i ett plan, samtidigt blev det en tvingande anslutning till kommunalt avlopp som troligen kommer att kosta över 200 000 per fastighet. De har aviserat 200 000 i anslutningsavgift, men kommunen tänker lägga rören på 60cm djup så alla måste pumpa ut avloppet till kommunens ledningar.
 
JothaR skrev:
Dilemmat i denna frågeställningen, om man bortser från det pågående detaljplanearbetet, är att om tomten idag är obebyggd så är det verkligen frågan om man kan uppföra en komplementbyggnad? Den är i så fall komplement till vad? (Hoppas du förstår hur jag tänker)
Alltså det skulle bli en huvudbyggnad i denna plan men i nästa plan vara komplementsbyggnad (då vi bygger ny huvudbyggnad). Så frågan är om en komplementbyggnad kan vara inredd med kök, badrum, sovplatser när det står i planförslaget (det nya) att det bara får finnas en huvudbyggnad. Kan en komplementbyggnad vara en bostad?
 
surfarn skrev:
Alltså det skulle bli en huvudbyggnad i denna plan men i nästa plan vara komplementsbyggnad (då vi bygger ny huvudbyggnad). Så frågan är om en komplementbyggnad kan vara inredd med kök, badrum, sovplatser när det står i planförslaget (det nya) att det bara får finnas en huvudbyggnad. Kan en komplementbyggnad vara en bostad?
Det är inte specat i lagen hur en komplementbyggnad är utformad.

Den får inte dominera över huvudbyggnaden står det i nåt förarbete till lagen.

Annars är det ingen fara.

Men söker ni på en 35kvm stuga så får ni räkna med att det kan behandlas som en huvudbyggnad/permanentboende. Med alla krav som följer med då.

Kan ni söka alla byggnader på en gång och bygga lilla stugan först?
 
Jag är i en liknande situation själv, håller på att renovera en sommarstuga så till den milda grad att den är obeboelig. Har istället köpt en husvagn och för den skaffat tillfälligt bygglov. I den bor vi tills stugan är beboelig. Nu vet jag inte vilka bekvämlighets- och utrymmeskrav ni har men den lösningen borde kunna funka då det är en tidsbegränsad lösning
Då kan man ju välja mellan att köpa en så billig vagn som möjligt och se den som en write-off när projektet är klart eller köpa en dyrare vagn och helt enkelt räkna med lite värdeminskning. Själv har vi en gammal Adria 500 från 1985 som används sommar som vinter och det funkar utmärkt även när det kryper ner till -20. Ett förtält, förstärkt för att klara snö gör att man kan hålla husvagnen ren invändigt.
 
S surfarn skrev:
Vi har en obebyggd tomt som är under detaljplanering med en planerad kommande byggrätt på 140 kvadratmeter för huvudbyggnad i två plan plus komplementbyggnader (i planen omnämda som uthus och garage) på max 60 kvadrat och där det största huset max får vara 35 kvadrat. Endast en huvudbyggnad tillåten. Nu funderar vi på att bygga ett litet hus på ca 35 kvadrat med ett litet sovloft över halva (utan ståhöjd), tanken är att vi ska bo där ett tag fram tills att detaljplanen är antagen och vi kan bygga den nya huvudbyggnaden.

Vad tror ni om det, kommer 35 kvadrataren att kunna klassas som gästhus/komplementbyggnad i framtiden? Jag har googlat lite och läst att uthus inte finns någon definition på, komplementbyggnad är vagt definierad i pbl men att i prop. 1985/86:1 s.700 (gamla bygglagen?) står det att en komplementbyggnad aldrig kan vara ett bostadshus

Hej surfarn!

Hur gick projektet?
Jag kommer göra EXAKT samma. Bygga ”fritidshus” på 40kvm, och komplement garage på 30kvm, slipper alla handikapkrav iom fritidshusklassning, nya detaljplanen ligger nära, så när den är klar kommer jag gå in med bygget av en ny stor huvudbyggnad och detta
ska stå kvar som komplementhus.

Enda jag är lite oroad över - Tror du man kan tvingas ta bort köket mm? Har hört detta hänt för andra i andra delar av stockholm för att man inte ska kunna nyttja detta som en permanentbostad. Jag har Nacka kommun att göra med i detta ärende, verkar skilja lite olika över landet.

Mvh

/N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.