Hej,

Planerar bygga garage med carport med måtten 12x5.4 varav garaget är ca 7.2x5.4 resten av längden är då carport. Hur räknar jag ut byggytan på detta? är det 12x5.4 eller 7.2x5.4 som blir min byggyta? Problemet är att jag har ett gammalt förråd på tomten om ca 25-30m2 således har jag bara ca40m2 kvar innan jag är uppe i maximala 70m2. Skulle då även carportdelen räknas in så har jag problem.....

Då måste jag ev riva eller tänka om dvs skippa carporten.

 
Svarar på frågan själv då byggnadsnämnden hann först:
Det som gäller är att det är alla gårdsbyggnader, garage, carport, förråd osv som tillsammans inte får vara större area än 70 m².
Det som tillåts utöver det är en friggebod med max 10 m².
 
En intresant fråga är ju vad som händer om du in bygglovsansökan ansöker även om rivningslov för förrådet, för att klara dig inom gränsen. Sedan har du ju 5 år på dig att slutföra bygget, borde innebära att du inte behöver riva heller förrän om 5 år.

Om du då "glömmer" att du måste  riva. Jag undrar om inte det skulle fungera. Vänta ytterligare 5 år så borde det vara preskiberat.

Skulle dom mot förmodan bråka om att du inte rivit efter 5 år, så kanske du kan hävda att du ändrat dig, och vill hellre riva carportsdelen, ansök om rivningstillstånd för den, vänta 5år...
 
Glöm inte bort att ett lov endast gäller i två år. Man har fem år på sig att slutföra projektet.
 
Det måste väl innebära att om man bygger carport och garage, så behöver man inte göra så mycket åt rivningen av förrådet. Åtgärderr enligt lovet är ju påbörjade. Då borde man ha 5 år på sig att riva. Eller räknas rivningen som ett eget lov? I så fall får man väl slita ned nån planka från förrådet och hävda att rivning pågår om än i långsam takt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.