Jag vill göra en bastu i min källare. I ett hörn mot två ytterväggar som är av 200mm lättbetong block. Golvet är av betong med isolering. Det fanns en bastu vid samma plats tidigare. Den hade träväggar med isolering, ca 100 mm tjocka som innerväggar samt 50 mm tjocka träväggar mot ytterväggarna. Jag vill inte gärna ha träväggar i källaren utan vill använda mig av 100 mm H+H universalblock istället. Ytan på bastun är endast ca 1.6 kvm. Måste jag isolera med ca 50 mm isolering + trä mot alla väggar ändå eller räcker det med en mindre isolering mot ytterväggarna och enbart murade väggar som innervägger?
 
Om dräneringen utvändigt är bra, så skulle jag använt sauna satu fra SPU. Då slipper du organisk material mot yttevägg. Skulle också isolerat alla väggar. Andra alternativet är stålläkt och rockwool mot yttervägg, gärna som rum- i rum, så att du får luftning mellan isolering och yttervägg....

MVH
Sakke
 
Jag tror det räcker med de murade väggarna. Tror inte heller du behöver isolera mot ytterväggarna. Räcker med panel (luftspalt) på de väggar du vill ha det på. Blir ju lite mysigare. :)

Bastun är ju igång så sällan att jobbet att isolera blir onödigt jobb.

Murade min bastu på liknande sätt i en kallställd stuga. Lecablock på två väggar, en vägg innervägg mot gästrummet och en vägg är yttervägg som jag isolerade för det var bara ytterpanel där. Satte timmerpanel på tre av väggarna. Vedeldad. Blir varmt på en knapp timme under vintern och på en halvimme på sommaren.
 
Bara en kommentar: TÅ... vad vet du om hur ofta folk använder sin bastu, din är kanske sällan i bruk men t.ex där jag äar nu så har vi badat varannan dag.....

Men jag är enig i att enkla lönsningar kan vara lika bra, t.ex vattenisolering på vägg och kakla direkt på betong, eller kakel på halva väggen och panel på övre(med luftspalt.) men å andra sidan, att bygga bastu i källaren i ett bostadshus ställer lite andra krav än i ett fristående bygg.....

En sak bara, om taket inte är betong , men bjälkgolv mot våningen över så ska man iaf isolera + lägga folie/spu-skivor i taket och täta mot väggarna så att man inte laddar träkonstruktion med fukt.

MVH
Sakke
 
jlossint: Väggarna som är av trä satte jag upp bastufolie för att stoppa fukten samt snabba på uppvärmningen. Vad jag menade med att bastun används sällan är att utrymmet inte är uppvärmt så pass dygnet runt och därför räcker det med de murade väggarna.
 
Redigerat:
OK, då är jag med..

MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.