Funderar på att inreda vinden men då måste vi höja taket.
Inte mycket takhöjd på vinden inte!

Har hört talas om firmor som kan lyfta av taket, "sätta på en till vån" o
lyfta dit taket igen!

Ngn som har en aning om var man hittar dem?

Mvh Li  ;)
 
Ett tips är:
http://www.atvidabergshus.se/

Vi har nyligen lagt till en våning och valde lösvirke. Vi kände vid jämförelsen i analysfasen att vi vid "färdig våning" ändå fick ansvara för bjälklag osv och därför kändes det än bättre med lösvirke. Dessutom billigare.

 
Jag blir så nyfiken, vi går också i takhöjartankar...

Kan du uppskatta hur mycket billigare det blev för er och vad det kostade i form av eget arbete?

Jag antar att ni fick hjälp att rita och bygga taket?

Några erfarenheter som kan vara bra att tänka på?

Malin
 
Hej,
Svårt att ge ett svar på besparingen. Vi valde alltför tidigt bort färdigleveransalternativet pga att vi inte riktigt trodde på lösningen vad gäller detaljfinish. Dessutom skulle vi ändå putsa om hela huset, göra byte av fönstren på plan 1 osv som gjorde att själva resningen av de nya väggarna blev en mindre del i det hela. Att då köpa färdiga väggar blev inget realistiskt alternativ.

I efterhand kan också konstaterats att endast en bråkdel gick till att bygga själva regelstommarna för väggarna och som sagt behövde ändå fasaden göras om med början nedifrån...

Om jag nu i efterhand jämför budgeten för en "standard-extra våning" med standard-fönster, takfasad och betongtegeltak och tar bort våra "extratillägg" hamnar jag på ungefär samma. Dock lade vi ca 1o manveckor under semestern, varav lite i början med en snickare. Då gjordes dock delar som tillkommit vid köp av färdig våning såsom håltagning för trapp, isolering av bjälklag osv.

Summan av det hela är nog att hade vi haft en ny våning som en helt separat händelse hade prefab-väggar varit en tillgång, annars inte om det ska se vettigt ut vad gäller detaljerna.

Vad gäller taket ritade vi lutning osv som del i bygghandlingarna men själva takstolsleverantören gjorde lastberäkningar och dimensionering. Färdiga takstolar är billigt jmf med att försöka få ihop dem själv.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.