Vi hade tänkt plantera en thujahäck på baksidan men nu kommit fram till att det kanske inte är så nödvändigt med vintergrönt och istället funderar vi på en häggmispelhäck. Jag har googlat en massa men inte hittat någon bra information om hur snabbt den egentligen växer upp. Står bara att den växer snabbt och på vissa ställen står det att man ska släppa upp den 20 cm per år och på andra 30 cm per år.

Vad händer om man släpper upp mer? Eller om man bara låter den växa? Vi vill ha en friväxande häck, ska de också klippas? Är inte tanken med en friväxande häck att den bara växer på?
 
Häggmispel är snyggast att ha friväxande. Då kommer den snabbare upp i höjd. Hur snabbt den växer beror alldeles på växtplats. Står den blåsigt eller torrt växer den långsammare och blir lägre än under bättre betingelser?

En friväxande häck blir glesare i grenverket än en klippt. Alltså mindre bra som insynsskydd på vintern.

En friväxande häck kräver ingen annan klippning än utgallring av grenar i marknivå när den blir gammal och risig.

Vilken slags häggmispel funderar ni på?
 
Vanlig häggmispel är den jag tänkte ha. Men vad bra att det inte krävs någon klippning. Kändes lite konstigt när jag googlade på friväxande häggmispelhäck och det överallt stod att den skulle klippas vilket inte kändes ett dugg friväxande för mig.
 
Prakthäggmispel är vackrade i blomning, bladverk och växtsätt. Sedan finns också bärhäggmispel, som liknar vanlig häggmispel i växtsätt och blomning men är förädlad för godare bär. Bären liknar stora blåbär.

Jag har själv en häck av bärhäggmispel och med facit i hand skulle jag hellre satt häck av prakthäggmispel och haft några bärbuskar som solitärer. Bären är jättegoda och användbara men man behöver knappast så mycket som en häck ger.

Rådet att klippa kanske gäller de första åren om man vill stimulera skottbildning och få en tät häck?Den vanliga häggmispeln växer rätt upp och blir därmed rätt gles.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.