Hej,

vid renovering och flytt av kök dök ett rör upp. Ingen vet vad det är för rör, varken föreningen eller de som är teknisk förvaltare (de gissade på gammalt vattenstam). Röret har 2 st avstickare som båda är avklippta, dvs det används inte.

Nu har en ny person från föreningen tittat på det (han är arkitekt) och hävdar att det är en gammal gas-stam, som inte används men den får inte kapas för att den kanske kan användas i framtiden…

1. Varför skulle det gå 2 gasrör parallellt med varandra, ett smalt i koppar klätt i vit plast och ett tjockare.
2. Jag har precis slopat ett annat gasrör.
3. Får föreningen säga att jag måste ha ett okänt rör gåendes mitt i min lgh, har de rätten på sin sida?
4. om det är gammalt varför ska det då användas igen?
5. Är det verkligen gas?

snälla hjälp mig komma vidare med detta då jag helst inte vill ha detta i min lgh
bifogar 2 bilder


Mvh
 
  • photo.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • rör.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag skulle rivit bort det om jag visste att det inte användes, skulle man dra in gas lr annat i framtiden lägger man vell förmodligen ändå nya rör.
 
Tycker snarare att det ser ut som en gammal stam för varmt och kallt tappvatten.
Knacka på hos grannarna över och under, om det möjligne går att se var det tar vägen.
 
tack för svar, gas finns redan indraget, fast via helt andra rör. Vad kan hända om jag kapar det även fas föreningen säger att jag inte får göra det? Jag antar att de inte vet det är därför de säger som de gör.
 
Iom att det redan är kapat bakom din vägg kan de ju aldrig koppla in ngt på det igen iom att det antagligen är kapat och lämnat öppet bakom flera grannars väggar.

Iom att du har uppmärksammat föreningen på röret så är det nog inte så smart att kapa bort det, det skulle du nog gjort direkt isåfall, nu är det svårt att låtsas som det regnar
 
Jag gissar också på att det tjocka röret är ett gammalt kallvattenrör. I så fall vill man absolut inte ta det i drift igen, det är troligen fullt av rost och andra avlagringar Om du skruvar bor den där kopplingen där det klippta röret sitter så borde du kunna titta in i röret ochj kanske känna med fingret. Troligen är röret till mer än halva innerdiametern fyllt med rost och mineralavlagringar. Det blir inte ett gasrör. Kan du visa att röret är slut så borde du kunna få ta bort det.

Annars så är väl rent formellt detta en del av fastighetens stammar, dvs föreningens egendom, som föreningen kan neka dig att göra ingrepp i. Men det blir ju löjligt om röret är slut tekniskt.
 
Ja just nu känns det lite snopet att jag blandat in föreningen — … men det blir till att skriva isär och sedan ev. åka till stadsbyggnadskontoret för att se om jag kan hitta ngt där.
 
På stadsbyggnadskontoret tror jag inte att du skall räkna med att hitta något som har med det här röret att göra.

Hur ser dagens stamledning ut i lägenheten? Det där kopparröret som går kapat bredvid stålröret ser ut att vara från 70 eller 80 talet. Om det går att få fram att den nuvarande stammen är nyare än så så borde man kunna avgöra att detta är rör som togs ur drift vid det stambytet (antingen lokalt i denna lägenheten, eller stambyte i hela huset).

Förr (hus fån 20 och 30 talet) var det vanligt att det bara fanns kallvatten till lägenheterna, sedan på 60 och 70 talet försåg man lägenheterna med varmvatten (alltid kopparrör), jag misstänker att det kopparröret kan komma från en sådan modernisering. Senare har man gjort ett stambyte i fastigheten och tydligen dragit de nya stammarna i ett annat utrymme vilket är väldigt vanligt. Man har lämnat kvar de gamla rören för att minimera skadorna i resp. lägenhet.
 
Dagens stamledning går ca en meter från de rör som jag har problem med. Jag ska gå dit ikväll och skruva isär det förhoppningsvis är det som hempularen säger att det är ett gammalt kallvattenrör samt att kopparröret är en typ av modernisering. Ska jag försöka föreslå detta för föreningen eller ligga lågt ett tag till?
 
Kan du ta upp det på ett möte?

Argumentera för din sak andra medlemmar kanske också vet något eller stödjer. Man kanske får en annan insikt.

(Kanske också kan bli så att du för mer information som för att du ändrar uppfattning om rörets vara eller inte.)
 
Fast TS kanske vill kunna renovera klart innan nästa årsmöte.

Vet du hur det ser ut i lägenheterna ovan och under dig? Rören kanske är borttagna för länge sedan överallt utom hos dig? Du bör kanske ha kontakt med de grannarna om du tar bort rören, för om de finns även i grannlägenheterna så finns det risk att rören rubbar sig och kanske spräcker någon färgfog eller liknande när du bearbetar rören.

Jag har lite svårt att tro att styrelsen skulle göra någon större sak av detta om du helt enkelt tar bort rören, är det en stor "anonym" förening så lär de aldrig få reda på det ändå.
 
Ja, jag skulle gärna bli av med rören denna vecka, måste putsa väggen bakom. Jag skruvade bort en av ventilerna för att se om jag såg ngt och det verkar som att det är rost både på ventilen och i röret. Tecken på gammalt vattenrör? Gas bildar väl inte rost?
Var uppe hos grannen ovanför men kunde inte se något. Jag fotade ventil och röret, vad tror ni?

rör2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oavsett vad det är för gammalt rör så hade jag kapat utan att tveka. Detta främst med tanke på att du ändå har öppna rörändor i din lgh om du låter det vara kvar(om du inte proppar dom förstås). Ingen röris i världen skulle koppla in ngt på på två okända pipor i källaren utan att säkerställa att det är tätt överallt innan driftsättning. Så kapa å släng ut bråten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.