Mikael_L
Amstaff_Loco skrev:
Saken med överklagan är att huset skulle läggas 20 meter ifrån vårt
Och vad är problemet?
Att ni glömde köpa tillräckligt mycket mark runtom för att bestämma själva om vad som ska hända runt ert hus.
Den sitsen f.ö. majoriteten av landets småhusägare, iom att de bor i täta småhusområden. Man får helt tåla att någon annan äger det där på andra sidan staketet och gör lite som dom vill där.

Nu har ni iofs byggt långt från en förortsvillaidyll (haha) och räknade antagligen med att få bo ostörda, och att det inte blev så kan man bara beklaga, men som jag skrev först, det finns endast ett sätt att vara garanterad denna ostördhet.

Jag kan nog hålla med alla andra om att du nu kanske har en riktig uppförsbacke framför dig. För bonden har ju redan börjat visa vilken typ han är (och det har jag fått för mig är vanligt bland bönder) han tar fajten direkt, med alla smutsiga medel som står till buds.
Och det stora problemet är att bonden har extremt stor frihet att råda över sin egen mark, för det anses som ett riksintresse att bönderna ska kunna odla mat åt alla oss andra.

Jag kan inte ge andra råd än de som redan givits.
Troligen är det bästa att omedelbart gräva ner stridsyxan och ödmjuka er jättemycket och betala allt krigsskadestånd.
Det är inte kul med en bonde som varenda midsommarafton i hundra år framöver sprider flytgödsel på alla ägor runt ert hus.
Samt även den/de dagar som det blir husvisning när ni till sist ledsnar och försöker sälja.

Tufft.
 
Mikael_L
Och jag kan ju också tillägga att även om ni förvisso kan fingranska era servitut, mäta upp på centimetern när var bonden inte kan ställa sina saker. Få kronofogden att komma ut och göra handräckning osv osv .. så ...

Vet jag inte om det är så smart.
Då har ni tagit upp striden, nu är det på blodigt allvar. Alla inser det.
Problemet är bara att ni har två luftpistoler och bonden har artilleri, båtar, minor och kärnvapen, vem tror ni vinner?
 
Som vanligt läser folk inte ordentligt, flera av er frågar TS varför TS inte köpte större tomt och inte palnerade sitt bygge annorlunda, fast det tydligt står att det är ett gammalt hus med befintlig tomt.

Tänker inte yttra mig om juridiken vad gäller servitut, men jag måste påpeka att det inte är TS sak att se till att det finns en vändplan för sopbilen, det är markägarens. Om markägaren har blockerat befintlig vändplan lär ju kommunen eller sopentreprenören klaga på markägaren.

För övrigt kan jag bara hålla med om att hela situatinoen är barnslig, framförallt från bondens sida.
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
Varför skulle markägaren ha ett ansvar för sophämtningen från en grannfastighet?
 
Anna_H skrev:
Som vanligt läser folk inte ordentligt, flera av er frågar TS varför TS inte köpte större tomt och inte palnerade sitt bygge annorlunda, fast det tydligt står att det är ett gammalt hus med befintlig tomt.

Tänker inte yttra mig om juridiken vad gäller servitut, men jag måste påpeka att det inte är TS sak att se till att det finns en vändplan för sopbilen, det är markägarens. Om markägaren har blockerat befintlig vändplan lär ju kommunen eller sopentreprenören klaga på markägaren.

För övrigt kan jag bara hålla med om att hela situatinoen är barnslig, framförallt från bondens sida.
Kortfattat, bonden försöker att antingen skapa ekonomi i sina tillgångar, sälja av mark eller så villa han kanske bereda plats för en släkting. TS där emot försöker att stoppa bonden p g a att han inte vill ha några grannar, allt för att han tycker att det är mer fridfullt så. Vill man således inte ha några grannar är det som jag och andra skrivit tidigare bara att skaffa sig en större fastighet som ligger mer avskilt, där man själv kan bestämma. Att påverka andras möjlighet att utveckla sina fastigheter/tillgångar för egen fridfullhet är väl kanske i detta läge inte speciellt smart.
 
  • Gilla
Herc och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Anna_H skrev:
För övrigt kan jag bara hålla med om att hela situatinoen är barnslig, framförallt från bondens sida.
Och det är just en barnslig (och kanske långsint, elak eller principfast) bonde med mark precis runtom som kan bli TS allra största huvudvärk.
 
Hemmakatten
Jag förstår uppriktigt sagt inte alla dessa inlägg som förlöjligar Amstall_Loco och samtidigt ser som acceptabelt att en grinig bonde har rätt att bete sig hur som helst. Självklart har man rätt att tycka vad man vill men också lika självklart har man rätt att agera utifrån lagar och förordningar.
 
PCLarsson skrev:
Kortfattat, bonden försöker att antingen skapa ekonomi i sina tillgångar, sälja av mark eller så villa han kanske bereda plats för en släkting. TS där emot försöker att stoppa bonden p g a att han inte vill ha några grannar, allt för att han tycker att det är mer fridfullt så. Vill man således inte ha några grannar är det som jag och andra skrivit tidigare bara att skaffa sig en större fastighet som ligger mer avskilt, där man själv kan bestämma. Att påverka andras möjlighet att utveckla sina fastigheter/tillgångar för egen fridfullhet är väl kanske i detta läge inte speciellt smart.
Grannar, på landet eller i ett villaområde, borde rimligtvis visa hänsyn till andra grannars behov. Nu har vi ingen aning om hur situationen egentligen är för TS och grannbonden, men man kan väl anta att bonden har gott om mark att förlägga ett bygge på? Sedan beror det självklart vad det är för slags bygge och dess ändamål. Är det ren ekonomibyggnad så borde möjligheten till alternativa placeringar vara goda, är det bostadshus för släkting eller familj så kanske TS får acceptera att detta sker i hans närhet....hur nära är förhoppningsvis en förhandlingssak.
 
Mig veterligen är det den som har sophämtningsabonnemanget med kommunen som är huvudansvarig för att vägen är framkomlig och funktionell för sophämtningen. Vi bor själva på landet och har sopkärlet ett par hundra meter ifrån själva huset vid närmaste större väg. Detta just för att vi inte kan (vill) garantera att den lilla grusväg som går sista vägen till vårt hus alltid är snöröjd kl 7 på morgonen när sopbilen kommer. Vi äger inte vägen utan har bara servitut på den. Markägaren bor dock inte här och jag skulle aldrig drömma att kräva av denne att snöröja vägen för vår skull. Markägaren är nämligen också här en bonde och som nästan bara använder vägen för jordbruket under sommarhalvåret.

Generellt om diskussionen kan jag inte annat än hålla med de av er som rekommenderat "försoning". Jag kan hålla med att det är löjligt av bonden att göra som han gör men jag är övertygad om att det är bäst att försöka prata om saken med honom än att söka "strid". Ni vill nämligen verkligen inte vara ovän med någon som ni ändå är så pass beroende av. Det lär garanterat vara bäst om ni planerar för att bo kvar här. Försök alltså svälja stoltheten och prata med honom om saken. Då får ni också vara beredda att ta tillbaka (om det går) eller i alla fall ångra överklagandet. Ni borde ju kunna nå en kompromiss. Det verkar ju trots allt inte vara frågan om en motorväg som ska dras eller en kolgruva som ska öppnas bredvid er tomt...
 
  • Gilla
BB427
  • Laddar…
Mikael_L
Hemmakatten skrev:
Jag förstår uppriktigt sagt inte alla dessa inlägg som förlöjligar Amstall_Loco och samtidigt ser som acceptabelt att en grinig bonde har rätt att bete sig hur som helst. Självklart har man rätt att tycka vad man vill men också lika självklart har man rätt att agera utifrån lagar och förordningar.
Jag förstår precis vad du menar.
Men i all välvilja försöker nog många berätta att man troligen är i ett konstant underläge mot markägaren runtomkring om man väljer att ta upp kampen.

Helt klart löjligt agerat av bonden och dessutom kanske nära gränsen av vad som är lagligt, men icke desto mindre visar det kanske vad som är att vänta framöver.

Och visst är detta i realiteten ett visst problem vad det gäller rättssäkerheten, att en del markägare är starkare än andra. Men jag tror det är långt kvar innan de som har jordbruksmark kommer att bli rättsmässigt lika behandlade som de med tomtmark, om det någonsin ens kommer ske.
 
Har ingen betydelse vad man tycker om markägaren, dvs 'bonden, utan gå enbart på vad det innebär att du ska kunna bo kvar.
Du har redan gjort ett misstag (det arsel du sparkar idag kan du få slicka imorgon) och måste försöka att få till ett bättre grannförhållande då du sitter med "Svarte Petter". Gör avbön och fråga vad som krävs.
Ingen juridik i världen kan rädda dig om du vill bo kvar och trivas.
 
Och glõm alla fõrslag här att du "kanske" kan driva frågor om sophämtning, rätten till vändplan, etc, det innebär bara att din granne får ytterligare argument för att få klämma till dig.
 
Vart ska det tilltänkta huset byggas i förhållande till ditt, på andra sidan bondens lada eller? Det kanske går att rädda idyllen och situationen genom att dra om vägen på vänster sida om ladan isf.

Vet du om det är någon miljökonsekvens-utredning på gång iom berguvarna?
 
Mikael_L skrev:
Och vad är problemet?
A
Det är inte kul med en bonde som varenda midsommarafton i hundra år framöver sprider flytgödsel på alla ägor runt ert hus.
Samt även den/de dagar som det blir husvisning när ni till sist ledsnar och försöker sälja.

Tufft.
hade varit perfekt då detta är olagligt, får inte spridas lördagar söndagar och helgaftnar. och sen så är det en gräns på 100 meter runt boningshus om inte fastighetsägaren lämnar tillstånd för detta.
 
  • Gilla
misingen
  • Laddar…
Mikael_L
sventable skrev:
hade varit perfekt då detta är olagligt, får inte spridas lördagar söndagar och helgaftnar. och sen så är det en gräns på 100 meter runt boningshus om inte fastighetsägaren lämnar tillstånd för detta.
Ahh.
Tack, där fick jag lära mig något. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.