gullegrizen skrev:
- Är det alltså så att om jag lägger begränsningskabeln dubbel, dvs. en slinga till ön och den andra från ön på samma ställe, så ignorerar roboten denna? Det innebär alltså att jag måste gå tillbaka på samma ställe från ön för att det ska funka med öarna?
Ja, fram och tillbaka på samma ställe så ignorerar klipparen denna sträcka.

När man lägger begränsningskabeln så kan man också med fördel lägga slingan fram-tillbaka-fram med kanske en meters överlapp med jämna mellanrum runt tomten. Då har man plötsligt två meter till godo om man behöver korrigera slingan i framtiden pga ändrade rabatter osv utan att behöva skarva kabeln. Eftesom kabeln går tre gånger fram och tillbaka här så ser klipparen fortfarande detta som en begränsning.

gullegrizen skrev:
- Beträffande placeringen av laddstationen, helst vill jag ha den vid garagedelen i övre högra hörnet på bilden (grönmarkerad cirkel). Är detta en dålig placering? Det är ju mer centralt att placera den vid utbyggnaden jämte trädäcket, men eftersom detta är ett inglasat uterum blir det liksom inte så snyggt, dessutom skulle nog inte frugan gå med på det...

[bild]
Lägg ut en guideslinga från laddstationen bort mot husgaveln som "fångar in roboten" snabbt så fungerar garageplaceringen alldeles utmärkt.

gullegrizen skrev:
- Hur är det med specifikationen som anger +/- 20% på robotens klippyta, är det dumt att ens tänka tanken på en 305:a?
Jag har ingen 305:a så jag vågar inte svara på det.
 
Man kan bygga en sån här lösning också så får man klippt under studsmattan, annars bör den avgränsas. Testade före så jag vet att en kniv kan gå av med en högljudd smäll :surprised:



överkörningsskydd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
haddirajan skrev:
Man kan bygga en sån här lösning också så får man klippt under studsmattan, annars bör den avgränsas. Testade före så jag vet att en kniv kan gå av med en högljudd smäll :surprised:

.

[bild]
Grävde ner mina ben 15 cm. Behövs ingen slinga. De få gånger som den stöter emot klarar klipparen utan problem
 
Om man gör som hadirajan har gjort och flyttar studsmattan då och då så får man en välklippt gräsmatta.

Protte
 
Om det nu blir en robotklippare så kör jag garanterat på varianten med en "barriär" ovanför medarna. Då har jag möjlighet att flytta runt gräsmattan och slipper trimma runt stolparna. Dessutom plockar jag ner ställningen inför varje vinter, så en nergrävning vore att skapa sig extra arbete.

Haddirajan: Hur har du gjort, ser ut som någon form av gummiklädda rör. Hur är dessa fästa i stativet?
 
peternicklas
gullegrizen skrev:
Om det nu blir en robotklippare så kör jag garanterat på varianten med en "barriär" ovanför medarna. Då har jag möjlighet att flytta runt gräsmattan och slipper trimma runt stolparna. Dessutom plockar jag ner ställningen inför varje vinter, så en nergrävning vore att skapa sig extra arbete.

Haddirajan: Hur har du gjort, ser ut som någon form av gummiklädda rör. Hur är dessa fästa i stativet?
Jo även jag ska plocka ner mattan inför vintern Kommer dock att låta medarna vara kvar i gräset.
 
Korvgubbe
gullegrizen skrev:
Om det nu blir en robotklippare så kör jag garanterat på varianten med en "barriär" ovanför medarna. Då har jag möjlighet att flytta runt gräsmattan och slipper trimma runt stolparna. Dessutom plockar jag ner ställningen inför varje vinter, så en nergrävning vore att skapa sig extra arbete.

Haddirajan: Hur har du gjort, ser ut som någon form av gummiklädda rör. Hur är dessa fästa i stativet?
Om du tycker det är onödigt merjobb att gräva ned ställningen kan man ju undra hur du tänker när du skriver att du ska flytta runt hela gräsmattan för att slippa trimma kring stolparna. :p
 
Jag går också i tankarna att köpa en robotklippare, men först nästa år. Har också en studsmatta men vi tar bara av klädseln/tyget på vintern, ställningen är mig veterligen galvaniserad och har inte tagit skada de senaste 3 vintrarna den stått ute. Sparar en hel del jobb, och plats för lagring av ställningen.
 
Noterade också att han skulle mobilisera hela gräsmattan....
 
Korvgubbe skrev:
Om du tycker det är onödigt merjobb att gräva ned ställningen kan man ju undra hur du tänker när du skriver att du ska flytta runt hela gräsmattan för att slippa trimma kring stolparna. :p
Liten tomt, extremmegagigantisk studsmatta. :eek:
 
Haddirajan: Är det svart rör du satt under studsmattan eller PEM slang ? Hur har du fäst röret/PEM slangen i studsmattan ?
 
Oj, blev visst lite fel där, men kul att man kunde bjuda på några skratt.

Jag plockar ner studsmattans stativ på vintern för att jag har gott om plats i förrådet och det tar ju max en kvart. Dessutom slipper den vara i vägen för ungarna när de åker skidor i trädgården på vintern.
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
gullegrizen skrev:
Om det nu blir en robotklippare så kör jag garanterat på varianten med en "barriär" ovanför medarna. Då har jag möjlighet att flytta runt gräsmattan och slipper trimma runt stolparna. Dessutom plockar jag ner ställningen inför varje vinter, så en nergrävning vore att skapa sig extra arbete.

Haddirajan: Hur har du gjort, ser ut som någon form av gummiklädda rör. Hur är dessa fästa i stativet?
Har aldrig plockat bort ställningen på min studsmatta under alla åtta år jag haft den, bara själva mattan. Ställningen är bra galvad och har klarat alla vintrar utan att rosta eller förfaras. Det tar ju bara värdefullt förrådsutrymme att plocka in den tycker jag man alla gör ju som de själv känner blir bäst förstås.
 
Hej.
Jag har tagit elförzinkat 22 mm rör som jag pressat ihop i ändarna och borrat ett hål i dessa. Sedan satt klamsvep kring stolpen och skruvat fast röret i detta. Innan jag skruvat fast sista ändan trädde jag på armaflexisolering 22/13. Ca 2 timmars jobb när man skaffat materialet. Funkar klockrent, och jag flyttar mattan någon gång i veckan så det inte blir några spår nånstans. Killar kan! ;)
 
peternicklas skrev:
Så gu menar på fullt allvar att HQ inte har problemmed sina klippare?
Läd lite i deras tråd så kanske du skulle vakna upp. OCH Landroiden är minst lika bra aom HQ kanske t.o.m. bättre som klippare och tillförlitligheten är det inget fel på. Det som Landroiden är sämre på är att den inte har guideslinga.
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Några av de problem som finns med HQ. Du hittare säker fler om du ni vill leta.
OCH vi som har Landroid tåler kritik om den framförs på rätt sätt. Smutskastning ber vi oss slippa.



"Landroiden är minst lika bra aom HQ kanske t.o.m bättre"

Onekligen ogrundade spekulationer ....


@gullegrizen Du kan lugnt köpa en HQ och veta att du till största sannolikhet kommer att få det betydligt lättare än om du hade köpt en Worx Landroid. Däremot kostar HQ lite mer, men det är som talesättet, "man får vad man betalar för".
Procentuellt så verkar HQ ha väldigt lite fel, iallafall på deras 220+ modeller .
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.