Hej alla forumister! Nu e jag här igen och läser och får mycket info samt försöker ge lite tillbaka. Kort resumé min gamla fastighet är såld där jag byggde upp vedanläggning och solfångare kulvertar och en massa annat roligt. Läget e följande denna gång ska jag bara ha det bästa! inga kompromisser så: förutsättningarna är litet hus 50 kvm med 50 kvm källare, hyffsat bra isolerat. Denna gång kör jag radiatorer istf golvvärme, 1 tank på 2000 liter beställd hos Husq,tanksv. med tvslinga.
Men jag står i valet och kvalet av val ang panna, 20 el 30 Baxi SI mycket talar för 30 men då eldar man inte så ofta, eller hur stor skillnad e det egentligen?Jag har absolut inget emot att elda det är ett rent nöje för mig, men 20 kanske blir lite väl lite? Har även kollat lite här på forumet ang dimensioner på rör från och till panna, vad säger ni?
 
30 alla gånger.
I 20 är eldstads djupet 379 mm
I 30 550 mm.

2000 L är helt okej till en innova 30. 1 ilägg och tanken är full
 
inga kompromisser så: förutsättningarna är litet hus 50 kvm med 50 kvm källare, hyffsat bra isolerat
Hus? Vad faan är det för hus som är på 50 kvm??
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
kulle
Åskar skrev:
Hus? Vad faan är det för hus som är på 50 kvm??
Ett litet mysigt torp kanske ? ;)
 
Huset är beläget utanför Sveriges huvudstad, byggt 1959 och har en normal boyta på ett hus vid den tiden för vanliga människor. 3 rum och kök + hel källare med garage och pannrum,tvättstuga osv
Tack Andreas Hansson, ditt resonemang med vedlängd har ingen betydelse för mig, men det är klart slänga i en gång sen klart e bra. Nu e det så att ibland eldar inte jag utan ungarna, och att sätta en Ferrari i händerna på dem kan sluta illa, ja du vet säkert föör mycket ved osv.
Hade en annan tanke och det va att: bättre att hålla pannan varm än elda 1 gång i veckan, slitage på panna uppstarter osv. Snackade med en kille på Baxi och han sa att det spelade ingen roll, elda 2 inlägg på 20:an eller 1 på 30:an. Bara att välja:beer:
 
Jag kör en solo+ mot 2000liters ack skulle inte vilja ha mindre panna när det är riktigt kallt. Numera är jag bara hobby eldare eftersom jag installerat bergvärme men eldar ibland när lusten faller på.
 
helt klart innova 30 kw i så fall. bekvämare med 50cm ved. lika dant om du tex blir sjuk så är de skönt att slippa massa sig ner i källarn för att lägga på en extra gång, lika så om du jobbar långa dagar på vintern så kan de va gött att ha värmt tanken me ett ilägg på morgonen bara..
 
Jaha det blir antagligen 30:an då, verkar som de flesta tycker att jag ska ha den. Det är surt att välja fel!! Jag hade ju Focusen i andra fastigheten och tillslut fick jag den att funka riktigt bra. Då hade jag 40 kw till 2250 liter MEN 250 kvm att värma. Nu kommer jag att ha 30 kw (20 kw) till 2000 liter och 100 kvm att värma, ska bli spännande att se.
E lite nyfiken på laddomat 21-60 e det någon som har den? Hade 21:an i förra fastigheten men vill gärna prova den nya modellen. Vad anser ni om 28 rör eller 35 or i laddkrets och fram och retur till acktank, har ca 3 m mellan panna och tank.
 
Bara för att va kärring mot strömmen: Om 30Kw pannan fyller 2000l på ett ilägg Kan du inte elda ett fullt ilägg förren tanken är kall. Det innebär att det ibland kan vara daxs att elda på lustiga tider, om man inte vill elda halva ilägg.
 
  • Gilla
Jugend och 1 till
  • Laddar…
Hmm bra tänk, hade också de tankarna tidigare! När det är som kallast skulle jag vilja elda ca 1 gång per dag, vilket är brukligt, men kanske man inte gör av med så mycket energi i ett så här litet hus. Det blir ju lite spekulation sas, men man kanske kan elda ett halvt ilägg eller?
 
En annan aspekt är väl annars själva vedhanteringen. Har tragglat med 35cm ved i snart 10 år och äntligen bytt till 50 cm. Plötsligt kändes vedhanteringen såååå mycket smidigare, enklare och snabbare.
 
jussi_76 skrev:
En annan aspekt är väl annars själva vedhanteringen. Har tragglat med 35cm ved i snart 10 år och äntligen bytt till 50 cm. Plötsligt kändes vedhanteringen såååå mycket smidigare, enklare och snabbare.
precis. 3meters stock kapas ju 6ggr om man har 50cm ved o har man 30cm så blir de helt plötsligt 10 ggr på 20-30 kubik så blir de en jäkla massa mer hantering.
 
Jag har kapat både 50 och ca 30 ved, fyller min ved i säck då blir det mer ved i varje säck vid 30. Jaja jag kapar oftast veden själv, så storleken har ingen betydelse för mig, 1 eller 2 kap spelar ingen roll!
 
Jag har aldrig haft problem med att pannan skulle vara för stor om man nu måste elda ett halvt ilägg nån gång det måste väl ändå vara bättre än att elda 1 och ett halvt ilägg. Fast jag eldar aldrig halva ilägg är tanken så högt i temp så räcker det till dan efter och annars klarar tanken att ta emot energin men jag eldar blandved med endast björk blir det säkert annat.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Ok talar för 30 an då igen! Kan va så att med er input och reflektioner blir till o beställa 30 ändå, att det ska va så svårt.:banghead:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.