Jag har en nyplantering med diverse buskar och har tänkt att lägga ut barkduk+ täckbark på de
öppna ytorna för att slippa lite ogräs. Nu hör jag av grannen att täckbark drar ur kvävet ur jorden . Detta ledde till för hans del att hans nyplanterade avenbokshäck har börjat gulna i bladen och han har därför tagit bort all täckbark som han lade ut förra hösten.
Nu är min fråga; täckbark eller inte?
Om det inte rekommenderas, några andra tips för att slippa rensa så mycket ogräs innan buskaget och marktäckarna har vuxit samman ?
 
Täckbark förbrukar kväve när det bryts ner. Använder man täckbarken som just täckbark och inte blandar med den övriga jorden kommer den sannolikt bara att förbruka kvävet i det översta jordlagret under nedbrytningsprocessen. D.v.s. där ogräset befinner sig. Buskarnas rötter går djupare så det borde inte vara någon fara.

Men är du rädd för kvävebrist kan du ju fylla på lite extra (t.ex. blåkorn).

Ang. din grannes häck behöver det ju nödvändigtvis inte var just kvävebrist i det översta jordlagret som är orsaken till de gula löven?
 
Din grannes resonemang kan ju förvisso vara rätt men det lät lite knasigt.

Håller med ovanstående skribent att om du är orolig så gödsla lite istället, den enda skillnaden är att jag rekommenderar naturgödsel istället. ;)
 
Din granne har rätt! Du ska absolut inte lägga täckbark på en nyplanterad häck, du kan ringa vilken plantskola som helst dom säger likadant. Man brukar säga minst 5 år gammal häck innan täckbark.

Blåkorn är ingen bra idé.

Det finns däremot ett nytt alternativ om du inte orkar luka. Kokosbark kan du lägger på en nyplanterad häck, har ingen som helst effekt mot jorden förutom att den täcks, lycka till!
 
durdens skrev:
Din granne har rätt! Du ska absolut inte lägga täckbark på en nyplanterad häck, du kan ringa vilken plantskola som helst dom säger likadant. Man brukar säga minst 5 år gammal häck innan täckbark.

Blåkorn är ingen bra idé.
Du kan kanske kan förklara varför, istället för att hänvisa till telefonsamtal med olika plantskolor?

I min värld är det enkel kemi... Försvinner kväve, tillsätter man kväve. Jag ser dock inte hur täckbarken skulle kunna dra ut kväve från de lager där buskarnas rötter befinner sig.
 
Eftersom det är en nyplanterad avenbok häck så är rötterna fortfarande yttliga, lägga på något som tar energi från en växt är bara onödigt. Varför försvåra förhållanderna för häcken att överleva?
 
Hos mig har det funkat ypperligt med markduk och täckbark längs den då nyplanterade avenbokshäcken. Mycket täckbark dessutom och som täcker en meter bred gångväg. På andra sidan häcken finns gatans asfalt. Men jag gödslar häcken lite extra mycket någon gång/år och vattnar ner denna ordentligt.
 
Det finns ju barkmull också, det har vi använt som täckning. För den som oroar sig för kvävebrist kanske det är same shit?
 
durdens skrev:
Eftersom det är en nyplanterad avenbok häck
Skall man vara petig så är det ju faktiskt så att vi inte vet vilken typ av buskar TS har planterat? Det var grannen som hade en Avenbok-häck.

durdens skrev:
Varför försvåra förhållanderna för häcken att överleva?
Eftersom jag fortfarande hävdar att den lilla kväve som dras ur det översta jordlagret inte nämnvärt påverkar kvävehalten på den nivå där buskarnas rötter befinner sig torde det inte vara några problem. Den största kvävebristen drabbar ju ogräset eftersom deras rotsystem befinner sig allra högst upp.

Själv har jag en måbärhäck som är 2 år gammal nu. Den har haft vanlig täckbark sedan dag 1. Den verkar trivas alldeles ypperligt. Grön, tät och fin och inte speciellt mycket ogräs tack vare täckbarken. Jag har å andra sidan slängt på lite blåkorn i början av varje säsong.

Har jag gjort fel menar du? Borde jag ringa en plantskola? :rolleyes:
 
  • Haha
MMarkstrom
  • Laddar…
Jag har täckbark på ett par ställen här och vill påstå att det är Den bästa händelsen för växterna som växer där.
Kväve vet jag inget om men däremot håller täckbarken fukten kvar och det verkar gillas.
 
Är alternativet en häck med näringsslukande ogräs under så måste ju täckbark vara det bättre alternativet alla dagar i veckan.
 
eviljava skrev:
Har jag gjort fel menar du? Borde jag ringa en plantskola? :rolleyes:
Du får självklart göra och ringa vem du vill, jag berättar bara från mina egna erfarenheter som trädsgårdsanläggare. Alla sätt som fungerar är ju bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.