BKR 6.3.2
"Om golvtröskel saknas ska blindtröskel vara monterad för att tätskikt och försegling ska kunna utföras i samband med plattläggningen."
Se även figur 13.
Min tolkning är att du monterar en tillfällig tröskel som du kan bygga tätskiktet emot. Det behöver bara nå en bit upp på klinkersplattan. Demontera sedan blindtröskeln och fortsätt utanför dörren utan tätskikt.
Kan det vara en riktig tolkning ?

Tyrström: Ja det är nog droppskador ... allt annat slutar ju med större problem vilket tätskiktet hjälper föga.
 
Redigerat:
Bengt Jonasson, e-post: bengt.jonasson@gvk.se , telefon: 08-702 30 99

Bara ett litet tips, ring och kolla med denna killen!
Jag vet att du inte behöver tätskikt om det är betonggolv men om det är väggar med fuktkänsliga skivor så är reglerna annorlunda, BBR anser att tätskikt inte behövdes när jag byggde min "lilla" toalett samt att försäkringsbolaget inte hade några invändningar eftersom det var reglerna som GVK följde.. Värt att kolla upp!
Men anser de att det krävs tätskikt så gäller det för hela hallen om du inte har byggt väggarna med våtrumsskivor!
 
[h=2]Fuktavsnittet i BBR ett krav vid nyproduktion och tillbyggnad[/h] I BBRs fuktavsnitt framgår att tätskiktets uppgift är att skydda de delar av golv och väggar som inte tål fukt. Det är viktigt att tätskiktets egenskaper inte försämras under livslängden och att de tekniska och kemiska förutsättningarna inte försvagar tätskiktet. Förutom kravet på vattentäthet, finns också krav på ångtäthet. Ångtätheten skyddar organiskt material i byggnaden mot bakterier.
[h=2]Så skyddas byggnadsdelar som inte tål fukt:[/h]
  • Bad- och duschutrymmen ska förses med vattentätt skikt på golv och vägg.
  • Toalett, tvättstuga och utrymme för varmvattenberedare ska normalt ha ett vattentätt skikt på golv som dras upp på vägg, till exempel vid undergolv av spånskiva eller fuktkänslig väggskiva.
 
Det är väl BKR som ska följas då det ska ligga klinkers. Tätskikt ska ligga på golv samt 50 mm upp.

sänt from my fån
 
Varför behövs det i hela hallen? Aldrig hört nått så dumt.

sänt from my fån
 
Hrm! Nu pratar vi om olika saker, BKR har inget med branschreglerna att göra, väljer du/ni att följa BKR system så skall det följas annars så är det bara en intresseförening enligt mig..(Min personliga uppfattning som ej går att rubba)
BBR och GVK är de som skall följas och inget annat..
 
[h=2]Läs GVKs branschregler i sin helhet[/h] GVKs branschregler för tätskikt i våtrum utgör grunden till problemfria och vattensäkra våtrum. Reglerna är det juridiska fundamentet som försäkringsbolag, beställare och hantverkare kan luta sig mot för att säkra att ett våtrumsarbete utförs lagenligt och fackmässigt. De hjälper också fastighetsägare att göra bra beställningar, både av material och av entreprenör. Branschreglerna tillämpas vid så kallade tunnskiktskonstruktioner och gäller för badrum, toalett och tvättstuga. De är en praktisk tillämpning av Boverkets Byggregler och harmoniserar med Säker Vatteninstallation, AMA Hus och AMA VVS & Kyl.
 
pagno: ska inte gvk också räknas som en intresseförening då också?
antar att du är mattläggare i grunden? :)

lägg hallgolvet först, prova att få en fog i dörrhålet eller precis i liv med wc väggens insida, tätskikta golv och tätskikta mot klinker kanten, då har du nog gjort vad man kan när det gäller tätskiktning

Sen tycker jag det verkar tokigt att inte ha tröskel in mot wc.... Känns betydligt trevligare att stänga en tät dörr om sig när man ska göra nr2 :)
 
  • Gilla
Zemerlin
  • Laddar…
Jag hade också helst valt en lägre tröskel att tätskikta mot.

Annars får du hitta något att vika mot exempelvis så som Nino skrev

Ps klart att GVK är en "intresseförening" på samma sätt som BKR och MVK.
 
nino skrev:
...
Sen tycker jag det verkar tokigt att inte ha tröskel in mot wc.... Känns betydligt trevligare att stänga en tät dörr om sig när man ska göra nr2 :)
Går man med hjälp av rullator (eller till och med sitter i rullstol) uppskattar man frånvaron av trösklar.
Det är som en väg utan rondeller :)
 
KnockOnWood skrev:
Går man med hjälp av rullator (eller till och med sitter i rullstol) uppskattar man frånvaron av trösklar.
Det är som en väg utan rondeller :)
Gör TS det då? ;)
 
nino skrev:
Sen tycker jag det verkar tokigt att inte ha tröskel in mot wc.... Känns betydligt trevligare att stänga en tät dörr om sig när man ska göra nr2 :)
Dörr?! Vad är det för konstigt, känner inte igen ordet! Sen den 3:e Februari har vi levt med plast alternativt lakan som barriär i ingången till toaletten.. Vill minnas något om dörr, men kan inte komma på vad det är! ;)

Tycker det hade varit läckert med samma klinker som fortsätter ut i hallen, men får helt enkelt vika mig för det praktiska med tätskikt så inte försäkringen blir något problem. Men ang. uppvik, det var 5cm på vägg, tröskeln behöver väl inte vara det! ;) hehe
 
kinglolle skrev:
Gör TS det då? ;)
Njae, inte ännu iaf! :p
 
lorens skrev:
Dörr?! Vad är det för konstigt, känner inte igen ordet! Sen den 3:e Februari har vi levt med plast alternativt lakan som barriär i ingången till toaletten.. Vill minnas något om dörr, men kan inte komma på vad det är! ;)

Tycker det hade varit läckert med samma klinker som fortsätter ut i hallen, men får helt enkelt vika mig för det praktiska med tätskikt så inte försäkringen blir något problem. Men ang. uppvik, det var 5cm på vägg, tröskeln behöver väl inte vara det! ;) hehe
Hehe jag skulle förvisso säga att du kan klara dig utan tröskel gällande försäkringen. Det är bara enklare men det hindrar dock inte att fortsätta med samma klinker i hallen.

Nej tröskeln skall vara 12 cm för att anses som korrekt uppvik



















Skojar bara, nej det är inte 5 cm krav där ;)
 
Jag tackar er alla för er input, jag tror nästan att jag har förstått vad som gäller nu, ska bara läsa igenom tråden något varv till, läsa igenom GVK igen och sen är jag nog bannemig på det klara med vad som gäller med en vanlig WC utan golvbrunn! (Men lär komma nån fråga ;) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.