Hejhej!
Har precis flyttat in i en 1:a, trivs jätte bra sova förutom en sak, jag kan inte sova pga min kyl/frys.
Problemet är att de som byggt lägenheten nog inte riktig tänkte när de satte inbyggda garderober vägg i vägg med kyl/frys. Väggen mellan är obeskrivligt tunn och i och med garderoben är på ena sidan så är det svårt att ljudisolera på den sidan. På andra är kyl och frys placerade i ett utrymme med ett skåp ovanför samt med skåp och bänk bredvid, så det jag själv tror är det jag kan göra är att isolera bakom så nu är min fråga hur jag ska göra?har aldrig ljudisolera innan så behöver alla tips jag kan få allt från vad jag ska använda till hur jag ska gå till väga.
 
Det finns akustikplattor som man egentligen är avsedda främst för innertak osv på kontor men de är ruggigt effektiva ljuddämpare så jag skulle försöka få tag i lite sådanna och faktiskt limma/häfta upp bakom kylen och sen i garderoben.

Tänk på att det ev kan krävas vissa luftspaleter runt kyl/frys för att de inte ska blir för varma
 
Tack för tipset, ska kolla lite efter sådana :)
 
Det finns möjligtvis inget enklare bygg material man kan använda? Hittar inte några såna aukustiska
 
hmm varför inte dämpplattorna man använder i en bil dom är väl självhäftande om jag inte minns fel och fanns på jula förr
 
Biltema har sådanna fortfarande
 
Åggkartonger uppklistrade på en skiva eller direkt på väggen lär också fungera bra :).
 
Tigersågen skrev:
Åggkartonger uppklistrade på en skiva eller direkt på väggen lär också fungera bra :).
Äggkartonger är tyvärr i princip helt värdelösa (utom för att ha ägg i). Jag skulle gissa på att myten om äggkartonger kommer sig av att akustikskum ofta har ett äggkartonliknande utseende.
 
heeggan skrev:
Det finns möjligtvis inget enklare bygg material man kan använda? Hittar inte några såna aukustiska
Om jag förstår dig rätt vill du förhindra ljudet från att ta sig genom väggen in till ett angränsande rum. Det rör sig alltså inte egentligen om ljudabsorption (vilket olika former av akustikplattor mest är till för) utan om ljudisolering.

Ljudisolering utförs med fördel med vanliga, enkla och i handeln förekommande material typ gips. Tyvärr är det även viktigt att få tätt eftersom ljud letar sig genom minsta sprickor och om jag uppfattade dig rätt har du inte en slät vägg på någon sida att jobba på. En enkel, ljudisolerande vägg byggs enkelt med två lager gips (mjukfoga alla skarvar ordentligt) på regel, enkel gullfiber och två lager gips på andra sidan. För att undvika att ljudet smiter över reglarna kan du antingen bygga två fristående regelverk, ett för varje sida, eller köra med akustikprofiler för att koppla isär dem.

När du nu har en befintlig vägg kan du helt enkelt regla ut för en ny gipsvägg bakom kyl/frys, men det stjäl en hel del plats så det kanske inte fungerar i ditt fall.

En enkel lösning som inte stjäl så mycket plats skulle kunna vara att börja med att verkligen täta alla tänkbara glipor med lämplig mjukfog och sedan skruva gips direkt på väggen. Givet att den befintliga väggen är väldigt tunn skulle det kunna göra stor skillnad, men jag vet inte om det räcker. I vilket fall som helst, börja med att täta.
 
  • Gilla
ChristofferJo
  • Laddar…
Vi har haft ca 10 besök av tekniker seda 2016-10-11 som försökt att få frysen att bli tystare till ca 42 db som dom marknadsför.Har ett medel på 70db ock mera ibland. Först 4 besök där det bla va ett kompressorbyte som misslyckades efter att frysen lagt av o förstört mat för ca 12 tusen.Där va vi utan frys i ca 5 veckor. När jag vill ha ersättning för maten, egenfiskad röding egenplockad svamp o bär, älgstekar o annat älgkött, rom från siklöja jag fått i inflyttningspresent ock mycket annat ska dom ha kvitto ock bilder på sörjan jag va tvungen att ta vara på. Vi har sovrummet mitt emot köket, både frugan o jag vaknar på natten av att frysen väsnas. Nu vill dom köpa tillbaks kyl o frys. Dom har inte erbjudit ett öre förutom en vara för ca 2000 kr om jag behåller kyl o frys. Finns det några regler för hur mycket man kan begära i skadestånd för våra olägenhet?

kyl Produkt-IDKS36VNW30. frys iQ300 Frysskåp GS33NVW30. BÅDA SIEMENS
 
  • Ledsen
Metafor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.