Ett tak med betongpannor är dessa helt täta eller är det normalt med några droppar som
kommer igenom här och var?

Regnade en hel del igår och jag var ute i regnkläder och kollade på mitt tak. Såg då på några ställen att den droppade en del vatten från takpappen. Då jag inte har någon plåt som styr vatten från pappen till hängrännan kommer det droppar rakt ner från pappen som inte hamnar i hängrännan.
Tog stegen och kollade lite under min plåt som styr ner vatten från pannorna till hängrännan.
Lyser jag in på taket ovan takpapp, men under pannorna kunde jag se något ställe kanske i storlek som ett spikhål i en takpanna där det droppade in vatten. Detta rinner sedan på pappen ner och utför kanten och droppar rakt ner på marken och inte i hängrännan.
Hur mycket får det droppa igenom ett normalt betongpannetak? Det är inte något gammalt tak och inga trasiga eller skadade pannor vad jag sett.



Jag har inte den lilla plåten nere vid pappen utan de droppar som kommer där droppar ner från taket direkt och hamnar aldrig i hängrännan.

vatten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lustigt, jag kollade precis samma sak på mitt tak igår när det vräkte ner. Även jag har ett par ställen där det kommer några droppar (fast jag har en fotplåt, men den mynnar ut under hängrännan, inte i den - vilket iofs inte är så dumt för då skvallrar den ju om det är några hål i tegeltaket innan det hinner bli några skador). I mitt fall ska jag ge mig upp på taket om några dagar och kolla om det är någon sprucken panna eller något sånt som är upphov till dropparna.

Rent allmänt så tror jag nog att underlagspappen klarar några droppar då och då, däremot lär läkten kunna ta skada (det har jag sett på de ställen jag redan bytt spruckna pannor).
 
Ett tegel/betong tak är aldrig riktigt tätt speciellt tegel därför har man papp under vilket tål ganska mycket vanten. Man ska självkart inte ha några trasiga pannor.
 
A
det är inte så att taket är läktat med för stort avstånd om du ser hål i spikstorlek ,så att det är hålet för spik i pannan det lyser i ?
 
  • Gilla
Pastorn70
  • Laddar…
Inget att bry sig om, det blir lite blött och det ska pappen ta. Har i dagarna testat underlagsduk på mitt tak som jag håller på att lägga om. Duken tog två mindre skyfall utan pannor. Bra test innan man lägger tillbaka det gamla teglet ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.